Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar

Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Få hjälp med hormonella besvär?

2014-12-13 19:59 #0 av: Anna1988

Hej allihop!
Jag är medveten om att detta kanske är fel forum, men hittade inget som kändes bättre.

Jag är 26 år och har under flera år sökt hjälp inom sjukvården för att få hjälp med mina symtom, som exempelvis den konstanta tröttheten och oförmågan att lyckas gå ner i vikt trots bra kosthållning och träning.
Jag söker nu efter hjälp utanför landstinget, där man är mer än sitt blodprov. Jag vill träffa en läkare som vill se hela bilden och gräva sig djupare i ämnet hormonbalans.

Jag har hört om Hormonelle, en läkarklinik i Stockholm. Är det någon här som har erfarenheter av denna klinik? Eller finns det något annat ställe ni kan rekommendera?

Anmäl
2014-12-13 20:52 #1 av: Sindri

En fråga bara: äter du LCHF eller lågkolhydrat? Frågar bara för vissa som skriver här vet inte alls vad det här är för forum.
Annars är ju LCHF känt för att få fason på hormonbalansen. Men är du redan där och har knas med hormonbalans i alla fall så låter det lite som de som har rubbningar i sköldkörtelns funktion.
Det finns en läkare som heter Jan Arlestig på Sibyllekliniken som många med de problemen skriver gott om.

Om man googlar på Hormonelle ser man dels att de inte har avtal med Landstinget = dyrt besök, dels att de gör reklam på sin sida för tillverkare av kosttillskott. Det känns väl lite sådär.....

Läs också här
http://hormonellobalans.se/testresultat.html

Behöver inte betyda att mottagningen är fel ute, det där med hormoner och hur de påverkar oss är intressant och jag tror vi vet alldeles för lite om det idag.
Om du fortsätter att googla så tror jag du kan få massor med tips på saker du kan prova själv utan att lägga ned en förmögenhet. Till en början i alla fall.

Anmäl
2014-12-13 22:35 #2 av: Anna1988

#1 jag äter ganska lågkolhydratigt. Har dock ätit mycket lchf tidigare, både stenhårt och liberalt. Det är faktiskt den kosten jag mått allra bäst på också. Det gick fortfarande väldigt segt att gå ner i vikt. Men sedan har jag testat andra sätt och lagt ut massa pengar på både konstfrusen och pt's.
Ja, Hormonelle är sjukt dyrt. Ett besök kostar 2800kr... Har även googlat lite och de har fått både ris och ros. Jag känner att jag vill höra fler egna berättelser om dem innan jag bokar något. Ska kolla upp jan som du tipsar om! Och tack för länken!

Jag tycker dock det är lite läskigt att prova köpa piller och sådant själv, iaf innan jag fått testat vad det är för fel jag har, om jag nu har något :p

Anmäl
2014-12-14 13:05 #3 av: Anna1988

lägger upp mina provsvar från 2012. Någon som har synpunkter på dessa prover?
Något mer jag bör be om till nästa gång jag får ta prover?
Referensvärden är inom parentes och de med * avviker från Refvärdet.

B-Hb 131
fP-Glukos 4.3 (4.0 - 6.0)
* S-Kolesterol 8.6 (2.9 - 6.1)
fS-HDL-kolesterol 1.8 (1.0 - 2.7)
* fS-LDL-kolesterol 6.4 (1.2 - 4.3)
fS-Triglycerider 0.9 (0.45 - 2.6)
S-Apo B/Apo A1-kvot 0.9 (0.4 - 1.2)
U-Glukos neg
U-Blod neg
U-Protein neg
U-Nitrit neg
U-Leukocyter neg
S-TSH 2.54 (0.20 - 4.00)
S-fritt T4 17 (9 - 22)
S-Kreatinin 69 (

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.