Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Börja med LCHF

2014-12-09 03:31 #0 av: Katti

Min pojkvän, som har typ 1-diabetes, har tidigare provat på LCHF. Då upplevde han sig bli så "trög i skallen" att han avfärdade metoden helt. Nu  har jag fått in honom lite mer i tänket (tror och hoppas jag!), så förhoppningsvis ska vi båda börja med denna kost. Jag har ätit kolhydrater i några år, efter 6 år mer eller mindre (oftast mer) på LCHF, så jag har hyfsad koll.

Det jag vill ha tips på är hur han bäst gör övergången till LCHF. Jag antar att det är en fördel att fasa ut kolisarna för diabetesens skull, och kanske också för att minska de övergångsbesvär han får? Jag kan inte hjälpa honom där, för jag har aldrig på minsta sätt känt av ett minskat kolhydratintag i huvudet. Jag är alltid smart Skrattar.

Han älskar att laga mat och använder redan nu mycket fett, främst i form av smör. Så det enda vi måste göra är egentligen att ersätta potatis och pasta med något annat. Vilket visserligen kan bli svårt då han tror sig ha svårt att leva utan potatis, men det ska vi allt bli två om!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kennel Min Bästa Vän & Skullebo kaningård

Anmäl
2014-12-09 08:09 #1 av: Sindri

Jag vet inte så mycket om medicinering vid diabetes, men för din pojkväns skull så gäller det att hela tiden hålla koll på blodsockret och anpassa insulinet.
Din pojkvän måste ha känt av övergångsbesvären när han provade förra gången. De kan sitta i rätt länge för en del, så förbered honom på det och förklara vad det är.

Annars brukar jag säg att kosthållningen börjar i affären. D.v.s. att man inte köper sånt man inte skall/bör äta. Jag tycker det finns så otroligt många goda grönsaker och grönsaksrätter. Jag gör ofta mer än jag kan äta till varje måltid.

Squash, paprika och aubergine kan man grilla i ugn,  pensla lite med olja.
Av squash, aubergine, lök, paprika, tomat (går bra med dem i pappförpackning) och vitlök gör man en en smarrig, ratatouille.
Kål av alla slag har ju högsäsong nu. Jag har precis gjort min första syrade kål som vi skall premiärsmaka idag.
Kålsallad (röd eller vit) kan man blanda med t ex riven kålrabbi för att variera.
Av rättika gör man en urgod gratäng på samma sätt som potatisgratäng.
Blomkålsmos är urgott till bl. a. fisk-, fläsk- och färsrätter. 
Många här gör "pasta" på strimlad squash.
Har också sett att man kan göra "ris" av riven blomkål.

Broccoli, spenat....... det finns hur mycket som helst.

Jag äter lite, lite rotfrukter och då gör jag gratäng (grovriver dem då) eller rostar i ugn.
Av kokta rödbetor kan man göra en sallad med feta- eller getost.

Om ni bara börjar experimentera och testa kommer ni (eller framförallt din pojkvän kanske) att upptäcka en helt ny värld av möjligheter.

Bara köp hem en massa grönsaker helt enkelt och börja prova, en fördel att han gillar att laga mat.

Anmäl
2014-12-09 08:14 #2 av: ashe

Förutom att läsa kostdoktorn t ex.

För mej var det så att just det jag aldrig skulle kunna leva utan, var just det som jag var mest beroende av och som triggade mig mest (bröd).

Pasta har jag läst om diverse ersättningar som är ok, samt endel som anger sig vara lchf men inte är det..

Potatis - om det är möjligt, försök övertala till att minska mängden..

Allt måste inte ske på en gång.

Vad jag och många andra har funnit är att det är lätt att bli förstoppad när man börjar med lchf. Loppfrön eller linfrön varje dag rekommenderar jag..

Lycka till

Anmäl
2014-12-09 11:58 #3 av: peoy

Minns inte mer exakt hur jag gjorde när jag började gå över mot LCHF-liknande (glutenfritt i första hand)..

Pastan (och ketchup) var nog det jag hade enklast att lägga av med, har inte ätit en makaron på jag-vet-inte-hur-länge mer.. Det finns så mycket annat gott man kan äta istället, och saknar man "pasta", så går det göra zucchinipasta till ex. köttfärssås

Som alternativ till potatis steker jag (lite lätt, inte bränner), en blandning av vitkål och purjolök (4/5 vitkål och 1/5 purjo eller liknande tycker jag blir ganska lagom), eller så kan det bli att jag bara äter kokt broccoli till det som jag tidigare hade potatis till..

Saknade potatisen till lax, ända tills jag testade med wokgrönsaker istället (4gkh/100g), så nu finns det bara en rätt jag inte provat med något alternativ (leverbiff, kan nog funka med wokgrönsaker till det med)..

Ris ersätter man lämpligtvis med blomkålsris, tar 5 minuter att göra jämfört mot 40 som det vanliga riset, annars funkar broccoli som en bra ersättare även här..

Bröd saknade jag kanske lite i början, men nu är jag av med fusket även där, bakar själv några hittepåvarianter med mindre än 4g kh/100g, som är betydligt godare än de köpes-sorter jag tidigare saknat (mjöl-bröd, som ger mig sömnlösa nätter)

Var inte allt för länge sen och provklämde på ett solrosbröd från Kung Markatta (som ändå ska vara ganska bra).. kändes torrt och som nån halvtorr betongklump, och jag hivade tillbaks den i lådan i affären då jag insåg att mitt egna solrosbröd både är nyttigare och troligtvis godare :)

Det jag INTE saknar är långa tillagningstider och kladd från pasta, potatis och ris.. Allt blir så mycket enklare och godare när man skippar de elaka stärkelse- och kolhydratsstinna produkterna :)

Anmäl
2014-12-09 22:18 #4 av: Zepp

Om man säger som så.. typ1 skiljer sig från typ2 och då tänker jag mest kostmässigt!

Typ 1 är sällan insulinresistenta, och kan därför bättra nyttja kolhydrater som energi, samt att de behöver ha en marginal till acidos, så de behöver inte nödvändigtvis ligga på bantningsnivåer på kolhydrater, speciellt om de inte behöver gå ner i vikt.

Utan de behöver ha en normal insulinnivå.. och protein behöver alltid insulin hur som helst.

Såå.. säg att normalkostare ligger på cirkus 350 gram kolhydrater om dagen och han lägger sig omkring 100, så är det trots allt en avsevärd reduktion och en ansenlig sänkning av insulinbehovet.

Då rymms det några potatisar och andra rotfrukter i hans kost.

Dr Bernstein är den främsta experten på typ1 och LCHF, han är typ 1 själv sedan ungdomen!

http://www.diabetes-book.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-12-11 19:43 #5 av: hemul

#0 Det berodde nog inte på att han började äta LCHF. De flesta killar är tröga i skallen. Pussar

Förlåt, jag kunde bara inte låta bli! Det var så upplagt. Och nej, jag tycker INTE så! Förbryllad

Anmäl
2014-12-12 21:40 #6 av: Katti

Lyckligtvis är han inte "de flesta killar" HjärtaHjärtaHjärta!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kennel Min Bästa Vän & Skullebo kaningård

Anmäl