Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

För höga värden på en 9-årig pojke?

2014-12-06 22:45 #0 av: Helena.H

Hej alla!

Har tidigare varit mer aktiv, men nu var det ett tag sen sist..

Är det någon som vet hur man ska tolka provresultat för barn?

Gjorde en allmän blodanalys på min 9-årige son, men doktorn sa bara att allt var bra, som de som ju så ofta gör...

Tilläggas skall att jag bor på Mallorca, så jag vet inte om man mäter här på samma sätt som man gör i Sverige.

Finns det någon som kan något om detta, för jag blir lite orolig, jag tycker att en del värden ser höga ut.

Framförallt glukoshalt/blod, kolesterol, LDL och fritt T4.

Har sett att ni pratar om dessa olika värden, men jag vet ej hur jag ska tolka detta och än mindre för ett barn.

Glukos - 96.0 mg/dL  (70.0-110.0)

Kolesterol - 164.0 mg/dL  (1.0-200.0)

Triglicerider - 145.0 mg/dL  (0.0-150.0)

HDL - 45.0 mg/dL  (40.0-9999.0)

LDL - 90.0 mg/dL  (0.0-130.0)

Totala proteiner - 79.3 g/L  (64.0-83.0)

Fritt T4 - 1.18 ng/dl  (0.7-1.8)

Jag skulle vilja tacka så mycket för hjälpen i förhand... Glad Med Vänliga Hälsningar, Helena/

Anmäl
2014-12-06 23:14 #1 av: [peter54]

Det är svårt att jämföra med svenska mätsystemet, men om jag har räknat rätt på glukosvärdet, så är din siffra detsamma som 5,33 mmol, vilket är inom normalvariationen för en frisk person (18 mg/dl = 1 mmol).

HDL ser också normalt ut och LDL motsvarar 2,33 mmol och det övre gränsvärdet är 3,0.

T4 ska vara 9-22 pmol och omräknat är ditt uppgivna värde detsamma som 15,19.

Värdena faller därmed inom gränserna, så det verkar inte som du behöver vara orolig.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2014-12-07 10:23 #2 av: Zepp

TotKol = 4,2

HDL = 1,15

LDL = 2,3

Trg = 0,6

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-12-07 21:01 #3 av: spirit

Låt bli att ta kolesterolvärden!

Framför allt låt bli att ta på barn!

Statiner slår ut hjärnan lättare på barn än på vuxna.

Varför ta blodprover på barn? Mår han inte bra?
Annars gör kroppen allt för att alla blodprover ska vara normala. Kallas reglerområde eller homeostas.
När kroppen inte klarar av jobbet att vara normal, då först kan man se avvikande provsvar. Men då har hela systemet havererat.
Så hälsokontroller ger inget vilket även Socialstyrelsen och SBU konstaterat.

Anmäl
2014-12-08 23:48 #4 av: Helena.H

Hej igen!

Tack för era svar.. Har haft en släng av maginfluensa och det har varit svårt att sitta vid datorn, därför har jag inte svarat innan.

Jag är lättad över att det verkar som om allt står rätt till, men jag blev lite skärrad när jag själv tittade på provsvaren - för jag tyckte att de liksom  låg så nära de övre värdena, men man ska alltså anse att allt som är under gränsvärdena är bra, och då även för barn..?

Anledningen till att vi gjorde en blodanalys på vår son, var att vi trodde att han var allergisk mot något, han hade under en period ont i lungorna.

Doktorn gick igenom alla värden och sa att allt var bra utan att gå in i detalj. Vi gjorde blodprovet i Januari i år och jag la det åt sidan då det inte fanns några problem.

Men så hittade jag analysen för en vecka sen igen och började kolla lite närmare på den och blev då förvånad över att värdena för kolesterol, glukos och T4 verkade så pass höga.

Men jag är glad att allt är OK.. så tack återigen för er hjälp! Tummen upp

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.