Annons:
Etiketthälsa
Läst 5610 ggr
fiskenihavet
2014-12-06 18:55

Mer om inälvsmat

Jag är skeptisk till om inälvsmat idag längre är så sunt. Utover det tycker jag att smaken är minst lika problematisk. Vet någon om man kan kompensera nyttigheterna i inälvsmat med feks ägg? Eller nått annat?

Annons:
Sindri
2014-12-08 10:32
#1

Jag tänker precis som du. Många gifter etc borde ju hamna i t ex njurarna som är en form av reningsorgan. Vet dock inte om jag har rätt, det kanske bryts ner där?

Men jag tänker också att ju yngre djuret är desto renare inälvor. Fel eller rätt?
Nu är det endast lever jag kan tänka mig att äta, och jag köper kycklinglever och gör pastej av. Nu har jag även börjat försöka få tag på lever av hjort- och älgkalv.

Hjärta har jag hört är en delikatess, men inte förmått mig att smaka än. Men det kanske kommer. I hjärtat borde det väl inte samlas  gift?

starhawk
2014-12-08 13:18
#2

#1: Har du aldrig hört talas om Urin? allt skrot som rensas ur blodet i njurarna går raka vägen till urinblåsan och sen gör vi oss av med det,  ingenting stannar kvar i njurarna.  Levern är en annan sak den bryter ner gifter och har därför eventuellt kvar rester som inte brutits ned än, men det rör sig inte om några nämnbara mängder.

Så tro inte på dom lögner som sprids av detox-försäljare, dom vill bara lura er att köpa deras detox-produkter som i själva verket inte har någon effekt alls, man kan inte göra rent nåt som redan är rent.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
2014-12-08 13:42
#3

#2 av: starhawk
Jag har verkligen inte lyssnat på några detox-försäljare. Jag åt både leverpastej och njurgryta tills jag läste om inälvor i biologin och deras roll i kroppen.

Som jag skrev så är det mina helt egna slutsatser och är de fel så är det väl bara bra. Nu gillar jag inte njurar i alla fall, men har börjat äta leverpastej, fats bara hemgjord.

starhawk
2014-12-08 15:15
#4

Det brukar vara en populär metod av detox-säljare att komma med såna här dumheter, njurar och lever är inte några reningsfilter som behöver bytas ut eller rensas utan reningsanläggningar som för övrigt regelbundet förnyar sig själva

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

lotteschioler
2014-12-08 17:29
#5

Naturligtvis bör man välja inälvor från naturbetesdjur!

Sindri
2014-12-08 18:26
#6

Ursäkta TS - nu har ju ingen här svarat på det du frågade om. Jag har inte så bra kolla på vad de olika inälvorna innehåller, förutom att lever innehåller järn.

Jag föreslår att du går in på den eminenta Fineli; http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

Leta upp en inälva och kolla vad det innehåller för nyttigheter. Sedan kan du söka på just de näringsämnena och hitta de livsmedel som innehåller mest av det.

För järn får du ett sånt här resultat
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=50&from=top&portion=100g&lang=sv

Flera kilo basilika kan man kanske inte proppa i sig, men när du scrollar förbi blod- och leverrätterna så hittar du olika sorters havstång och pumpakärnor (!) rätt högt upp.

Annons:
fiskenihavet
2014-12-09 00:11
#7

Tack.

Är det någon som vet var man kan få tag på feks hjort - och älglever, el liknande? Dvs vilt/gräsbetardjur?

Upp till toppen
Annons: