Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3666 ggr
Figko
12/6/14, 2:02 PM

Lågkolhydrat men ej lchf!

Hej

Håller på att hitta balansen vad gäller kost/träning/kroppsliga måendet.

Tycker det är kul att alla delar med sig på ett forum som detta dock har jag insett efter många år att jag är unik jag kan inte äta enligt en "mall" utan jag måste lära känna min egen kropp, hur jag svarar på olika livsmedel och olika mängder och detta känns oerhört befriande. Idag har jag inga förbud men vissa regler jag försöker följa och märker jag att något inte passar då ändrar jag på det.

Jag mår bäst på ca:100gr/kolh per dag och jag tycker inte om att vara i ketos av flera anledningar: Kroppen känns stressad, sömnbehovet går ner till 6timmar jag kan inte somna om känner mig speedad och trött samtidigt. Jag tycker om att sova gärna 8-9timmar då mår jag som bäst. Det finns många anledningar varför ketos inte är något för mig men jag mår mycket bra av att äta mindre kolhydrater helt klart. Tar ett annat exempel varför det är viktigt att jag lyssnar på min egen kropp för om jag jämför potatis/rotfrukter vs pasta/ris så är jag mycket känsligare av pot/rotfr. ön av pasta/ris, kan får en enorm craving efter mer kolh/socker av pot/rotfr. även på mindre mängd kolhydrater än av pasta/ris.

Mitt upplägg idag är enkelt, äter fullfeta produkter, 50gr/kolh av pasta/ris 6 dagar i veckan då äter jag heller inget bröd/pot/rotfrukter och den sjunde dagen har jag en fridag. Får äta helt fritt precis vad jag vill och detta har fungerat mycket bra. Kört med detta upplägg i 3månader nu och har tappat ca 6kg varav 3kg på sista 5veckorna. Mitt mål är att hitta en livsstil som jag vill leva efter resten av livet, kommer säkert modifiera detta ytterligare men är nöjd just nu har fått bra energi, sover som en stock utan uppvak ca:8 timmar/natt, magen e klockren, har ibs och den är hur lugn och fin som helst.

Bara en tanke, 100gr/kolh är lågkolhydratkost för mig förut åt jag ungefär 300gr/kolh per dag och det mådde min kropp/knopp inte bra av förståeligt.

Nu orkar jag gymma 3pass/v samt köra en till två 1 1/2timmes powerwalks och jag vill göra detta, förut va jag trött av bara tanken på att träna som sagt för mig handlar det om hurdan livsstil jag vill ha. Det handlar inte bara om kroppsvikten utan om energibalans både fysiskt och psykiskt iaf för mig.

Annons:
Inkanyezi
12/6/14, 2:25 PM
#1

Jag tror att du är rätt ute, men jag är lite tveksam till pasta.

Pasta är ju oftast gjord på vete, och när man gör pasta genomgår vetet inte någon fermentering som kan ändra dess sammansättning. Det finns lite tveksamheter kring modernt vete, som hänger ihop med dess gliadin, som är muterat. Många av oss mår bättre utan vete.

Jag misstänker att potatis och rotfrukter vore ett bättre val än att äta pasta för kolhydraterna. Potatisen är lite underskattad som livsmedel bland dem som strävar efter mycket lågt kolhydratintag. Den innehåller en hel del protein, och också C-vitamin om man behandlar den varsamt, och dess kolhydratinnehåll är inte väldigt högt, sett till volym och vikt. 

Hursomhelst är det klart vettigt att minska kolhydraterna från den mycket höga nivån av flera hundra gram om dagen.

Figko
12/7/14, 12:43 AM
#2

#1 Tack för omtanken!

Dock så är det som jag skrev att potatis/rotfrukter ger mig ett extremt sötsug och är mycket sämre för mig, mitt mående. 70gr pasta torrvikt funkar mycket bättre en gång per dag . Inga problem med sug, blodsockerfall, energin e kanon även magen trots pastan. Kör dock ingen frukt/bär eller bröd.

Jag har som sagt kommit på att lyssna på min kropp är det som gäller inte att gå på vad som "står i en bok". Ta exempelvis kokosfett, varför ska jag äta nåt som ger mig extremt dålig mage för att det står i en bok eller att sk. experter påstår det!? Eller dricka kaffe med smör eller grädde, smakar vidrigt om du frågar mig. Då tar jag hellre 1dl skummad 3% röd mjölk till morgon latten och istället rikligt med smör när jag steker frukostomeletten.  Är mycket nöjd över att ha minskat från 250-300gr kolhydrater per dag till ca: 100gr.

För mig skall allt hädanefter vara en njutning inte uppoffring !!!!

F.T.S
12/14/14, 11:25 PM
#3

Tycker det låter superbra, att du gör det som fungerar för dig!

hemul
12/15/14, 12:01 AM
#4

Jag gör ungefär som du fast tvärtom. Äter rotfrukter (ink potatis) och frukt men inte spannmål. Något mindre kolisar totalt också. Det finns många sätt att flå en katt. 😃

jennyjenny
12/27/14, 9:51 AM
#5

Jag kör också med lite rotfrukter, men ingen pasta som #4. Jg tror att alla har olika kroppar och förutsättningar. Det gäller att hitta sig fram till det som gör att man mår bäst :)

Upp till toppen
Annons: