Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer

LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - Föredrag

Helt OT - kiropraktorproblem

2014-12-03 18:49 #0 av: mooonlight

Detta har absolut inget med kolhydrater att göra, men det finns ju en del kloka och erfarna människor här så jag tänkte se om någon har koll...

Vad kan tänkas gälla om man upplever att man har blivit skadad under behandling hos en kiropraktor? En gammal skada som har förvärrats efter behandlingen, en skada som kiropraktorn var medveten om.
Har kiropraktorer försäkring som täcker för ev. skador på klienter? Skadan före behandlingen har för övrigt inte varit dokumenterad annanstans än möjligtvis i journalen hos kiropraktorn.

Anmäl
2014-12-03 18:58 #1 av: Maria

Är det en legitimerad kiropraktor du anlitat så står denne under patientsäkerhetslagen.

/Maria

Anmäl
2014-12-04 05:15 #2 av: mooonlight

#1 Praktiken och kiropraktorn själv är listade hos LKR, Legitimerade Kiropraktorers Riksorganisation i alla fall.

Men vad kan man som klient göra och begära?  Var / hos vem?

Anmäl
2014-12-04 12:05 #3 av: OlgaMaria

Hur lång tid sen är det detta hände?

Här kan du läsa om ersättning vid vårdskada

Jag tror det är bra om du pratar med kiropraktorn om detta. Eventuellt kan det redas ut på något sätt, eller dokumenteras att det verkligen har uppstått en skada. Blir bra mycket enklare för dig att ansöka om ersättning isåfall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-12-05 04:37 #4 av: mooonlight

Det är nu ca 3 månader sedan. Hade hoppats att det skulle "gå över", men det verkar inte vilja göra det.

Jag hittade det här under länken i #3
"Läkare, tandläkare och andra legitimerade yrken som är privatpraktiserande är försäkrade hos privata försäkringsbolag och är skyldiga att upplysa om vilket försäkringsbolag det är. Exempel på andra sådana yrken är legitimerade naprapater och kiropraktorer."

Så kontakt med praktiken är nog nödvändig. Men det går visst att avvakta lite till. Från samma sida:
"Anmälan måste göras inom tre år från det att man fick veta att man kunde göra en anmälan. Det får inte ha gått mer än tio år räknat från den dag då skadan orsakades."

Så, då har jag 3 år från nu. Inte för att jag tänkter vänta så länge, men jag behöver inte stressa och göra något förhastat.

Tack för hjälpen, Maria och TheresiaW!

Anmäl
2014-12-05 11:14 #5 av: OlgaMaria

Fast jag tror det är bäst att du tar kontakt med kiropraktorn så snart som möjligt. Väntar du längre blir det omöjligt att säga vad som orsakade din försämring. Det går att söka om ersättning efter lång tid, men det går inte att bevisa vad skadan uppkom av efter lång tid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-12-05 17:08 #6 av: mooonlight

#5 Tänkvärt! Tack!

Anmäl