Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6212 ggr
aktagrottman
12/1/14, 10:11 PM

Tandhygien, karies, hål.

Kan vi inte snacka en del tandhygien?
Hur skall man sköta sina tänder för att på bästa sättet undvika, tandsten, karies och hål i tänderna?
Om man redan har påbörjad karies, eller hål och även tandsten hur skall man sköta sina tänder.

Är det bättre att borsta tänderna tre gånger om dagen?
Skall man äta mineraler vitaminer.

Är Flour tandkräm verkligen bra eller skadar den mer än den gör nytta?

Annons:
aktagrottman
12/1/14, 10:17 PM
#1

http://www.kvicksilver.org/9905okunskap/fkuor.html

VARNING FÖR FLUOR!

Fluor är ett gift och den huvudsakliga beståndsdelen i nervgasen sarin, kanske mest känt från terrorattentatet i Tokyo.

Under många år har vi av tandläkare och via reklamen blivit lärda att fluor är nyttigt, ju oftare vi använder det desto bättre.

 
Varningstext på tandkrämstuber

I USA och Kanada skall tandkrämstuber ha varningstext, Dr. Hardy Limeback som är tandläkarprofessor vid Torontos universitet och som under lång tid varit rådgivare till den Kanadensiska tandläkarföreningen, säger att: "BARN UNDER TRE ÅR SKALL ALDRIG ANVÄNDA FLUORTANDKRÄM"

Han är bekymrad för de långsiktiga effekterna, i de områden där man har naturligt högt fluor i vatten finns klara hälsoproblem, i Sverige har vi inte generelt så höga värden men på många platser, kanske särskilt i egna brunnar kommer de upp till och i vissa fall överskrider de WHOs gränsvärd, då kan det knappast vara tillrådligt att tillföra kroppen mer via olika tandpastor.

Kolera eller Pest ?

Om fluor minskar karies risken är en fråga man inte kan få ett entydigt svar på, forskningsresultaten är inte entydiga och det finns anmärkningsvärda saker i tillvägagångsättet i flera av studierna.

Dett skall då ställas mot de allmäna hälsorisker det innebär, med ökade risker för olika frakturer på skelettet när det blir hårt och sprött, är det så att även tänderna blir sköra och spricker?, klart är dock att de missfärgas av för mycket fluor.

Expert byter ståndpunkt

I en artikel i Toronto Star berättar DR. Hardy att han helt har ändrat uppfatning om fluorering och fluorbehandling.

"Efterhand som fler och fler respekterade forskare och kunniga börjar tala om de skadeverkningar kronisk påverkan av fluor kan ge, kan vi bara hoppas att tandläkaran vill besvära sig med att läsa den dokumenterade forskningen."

Fluor endast på tänderna

Fluor skall bara vara på tänderna, men hur undviker man då att få i sig det?   Enligt Dr. Hardy skall man absolut inte svälja utan spotta ut all fluortandkräm.

Med detta som bakgrund är agerandet hos den folktandvård vi kollat mycket märkligt. De rekomenderar att barn skall tugga fluortuggummi och suga på fluortabletter, detta stannar ju inte i munnen utan alltihop får de ju i sig!   Kanske är inte detta unikt, har ditt barn fått sådana rekomendationer? Skicka då ett e-mail så vi får veta hur vanligt detta är.

Vem skall man tro på?

I "Ojour Odent" 1996 kan man läsa att Sverige som ett av de första länderna slutade med fluortabletter redan 1987 ! ! !

Visserligen gällde detta den typ av fluortabletter som man svalde, men fluoret i sugtabletterna får man ju också i sig!

"- Jag ser samma attityder vad gäller amalgam och kvicksilver som fanns för fluoren - 'det är helt biverkningsfritt' sa man. Men kunskaperna som de uttalandena baserar sig på är ganska magra. Ingen penetrerande forskning är gjord."  ( Jan Ekstrand, ajour-ODONT 4/96 )

Har denna kunskap ännu inte nått ut till klinkerna?

AndersAA
12/2/14, 7:50 AM
#2

Jag slutade med fluor för ett år sedan efter att ha läst på lite. Pratade med min tandläkare som berättade att när fluor kom, så var tandläkarna tvungna att hålla det inlåst, framförallt för att det ansågs farligt för barn. Jag borstar ordentligt oftast bara en gång per dag, utöver det kör jag tandtråd en gång. Just att hålla rent mellan tänderna är också viktigt och kan eventuellt också påverka hjärt- kärlhälsan då man har extremt ytliga blodkärl i munnen. Annars tror jag bästa förebyggande metod för att undvika hål i tänderna är att undvika socker och för mycket kolhydrater :-)

LenaK63
12/2/14, 7:52 AM
#3

Oilpulling med kokosolja och sedan borsta med bikarbonat har gjort att min tandrengöring som kostade €82 kostade nu senast €52. Det har tagit ca 1,5 år jag gör tandrengöring varje halvår.  Tandhygenisten sade att jag har knappast någon tandsten alls.

CasaRamon
12/2/14, 11:57 AM
#4

Jag har inte haft ett enda hål i tänderna på över 40 år. Använder tandkräm med fluor, borstar 3 ggr/dag, använder tandtråd och tandpetare efter måltid. Har aldrig lagat en framtand, men i unga år en del lagningar av kindtänder , då med amalgam, som fortfarande sitter kvar. Jag vet att det är genetiskt. Min pappa, som dog vid 92-års ålder, hade sina egna tänder kvar. Min son är 33 år och har ännu inte haft ett enda hål. Vi har alltid undvikit socker ( speciellt nu med Lchf sen 7 år tillbaka) Går på kontroll varje år och tandläkaren är alltid lika förvånad. Ibland lite tandsten, som minskat betydligt efter jag börjat med Lchf.

Upp till toppen
Annons: