Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9712 ggr
starhawk
11/30/14, 4:48 PM

Tillaga ägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag äter English breakfast till frukost dvs Engelskt bacon, ägg, tomat och svamp så behöver jag något praktiskt sätt att tillaga äggen på. 

Under veckorna brukar jag löskoka äggen i äggkokaren, enkelt men inte så praktiskt och ibland stannar hälften av ägget kvar på skalet. 

På helgerna då man har lite mer tid på sig blir det stekta ägg, och eftersom jag inte gillar fnasiga kanter så blir det i äggringar. Dom jag har är visserligen hjärtformade men det var för att dom runda var för små vilket leder till ett alltför tjockt ägg som inte funkar så bra vid stekningen i stekpannan. 

Det ultimata skulle väl vara pocherade ägg men säg mig den person som klarar att få till ett hyfsat pocherat ägg varje gång, eller ens någon gång för den delen!  

Men nu finns det hjälp! Jag har köpt in ett par Pochpods en liten skål i silikon, man gnuggar in lite smör på insidan knäcker ett ägg i och placerar poden i sjudande vatten, efter fyra minuter tar man upp den och har ett perfekt pocherat ägg, mjält och fint. När jag testkörde dom sprack gulan på ena ägget när jag knäckte det men det funkade fint i alla fall. Händer samma sak med ett stekt ägg blir det ju ett tråkigt s.k. vändstekt ägg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
slarvigt
11/30/14, 5:00 PM
#1

Man kan också knäcka ett ägg i lite plastfolie, sätta en frysklämma om och lägga ner i vatten

starhawk
11/30/14, 7:02 PM
#2

#1: Jovisst kan man det, den varianten fanns också men jag gillar inte såna där engångsprodukter

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
12/1/14, 8:08 AM
#4

#3: Dom där har jag prövat förut, men det pocherade ägget i micron var lika misslyckat som pocherad på "vanligt" sätt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
12/30/14, 5:40 PM
#5

Poachpoden har en svaghet, det skvimpar i vatten från det kokande vattnet dom flyter i så man måste dränera dom innan man skälper upp dom på tallriken annars blir det blött, men nu har jag skaffat en äggkokare som förutom koka ägg även kan pochera två ägg eller göra en omelett. Anordningen kommer från england så det första jag fick göra var att knipsa bort den engelska stickkontakten och montera på en svensk men sen funkade det bra, jag testpoachade två ägg igår men dom blev inte bra, det står att den är mest avsedd för Medium ägg så mina Stora ägg blev inte genomstekta, men i morse blev det ett nytt försök med mera vatten och då blev dom perfekta. Har inte testat omelett-anordningen än men det kommer

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

hemul
12/30/14, 6:34 PM
#6

Jag blir rätt glad att jag kan både koka, steka och  poshera ägg på vanligt sätt när jag läser det här. 😃

Annons:
Inkanyezi
12/30/14, 11:42 PM
#7

Jag lyckas jättebra med pocherat ägg i mikron. Men jag plockar upp det med gaffel för att slippa hantera det kokheta vattnet. Jag gör det i ett vanligt litet dricksglas. Men jag kan så klart laga till dem på en himla massa andra sätt, och jag brukar ofta nöja mig med att koka dem.

starhawk
1/17/15, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu har jag använt den engelska äggkokaren ett tag så jag kan komma med en recension

På bilden syns delarna längst ner till vänster är omelettskålen, till höger är "Poach"-skålen och i mitten är en pinne som man fäster i ägghållarens mitt om man enbart kokar ägg, om man däremot lagar förlorade ägg eller en omelett kan man inte använda den eftersom respektive skål placeras ovanpå ägghållaren.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
1/17/15, 7:36 PM
#9

Hur fungerar den då? jo det går utmärkt att göra fina förlorade ägg eller en fluffig omelett för en person, man fettar bara in skålen lite lätt med smör eller olja så släpper ägg resp. omelett lättare, och kör. Dock måste man hålla koll på kokaren mot slutet av processen eftersom den inte har något larm utan bara släcker lampan när den är klar. Den har en liten knapp längst fram och när man trycker in den tänds en blå lampa ovanför och när den är klar släcks lampan.Tar man inte av locket och lyfter av skålen då kan gulan på äggen bli genomkokt. 

Betyget för dom förlorade äggen och omeletten är utmärkt. Kokta ägg då? ja faktum är att jag inte kokat några ägg på den, det känns lite som halva jobbet att koka ägg med skalen på när man kan göra utmärkta förlorade ägg precis lika lätt. Tilläggas kan att i botten av måttkoppen finns en stålpigg för att pricka äggen inför kokning till skillnad från min gamla äggkokare som hade en plastpligg som naturligtvis inte fungerade alls.

Nackdelar då? ja det första man måste göra är att byta kontakt eftersom den är försedd med en engelsk kontakt som inte passar i våra vägguttag. Men om man inte har tummen mitt i handen är det lätt gjort, lösa jordade stickproppar finns hos Clas i sjön t.ex. Det andra är att måttglaset har endast markeringar för mediumstora ägg och texten sitter inte särskilt bra, redan nu har markeringen för löskokta ägg försvunnit helt och den för mediumkokta är i stort sett borta. Jag markerade dock positionerna för förlorade ägg och omelett med ett snitt med en kniv och märkte dom med en CD-penna långt innan så det är inget problem för mig. Sista problemet är frånvaron av signal men det lär man sig efter ett par hårdkokta förlorade ägg.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Inkanyezi
1/17/15, 10:32 PM
#10

Jag läste på Expressen "Mitt Kök" hur Heston Blumenthal, kock och ägare av den i Michelinguiden trestjärniga restaurangen The Fat Duck, i Berkshire, England, utnämnd till världens bästa restaurang i flera år, föreslår att man ska göra för att få äggen perfekta. Och det funkar verkligen, med lite modifikation, eftersom ägg kan vara olika stora.
http://mittkok.expressen.se/artikel/koka-agg-sa-blir-det-perfekt/

  1. Tag fram en kastrull med glaslock och placera dina ägg däri. Fyll kastrullen med vatten så det precis täcker äggen. Inte en millimeter mer!

  2. Sätt kastrullen på högsta värmen, med locket på till det börjar koka.

  3. Så fort vattnet börjar koka, tag bort den från plattan. Sätt timern på sex minuter och behåll locket på. Håll tiden exakt och du får det perfekta ägget.

Och modifieringen är att Hector knappast vet hur lång tid det tar för just min platta med min kastrull att värma från 64 °C då vitan börjar stelna och 100 °C, och inte heller hur stora mina ägg är. Jag får korta tiden till fem minuter för att de ska bli lösa, och jag tror att det beror på att min platta tar lite längre tid på sig att värma till kokning. På sex minuter blir de medelstora äggen jag har mjukt krämiga i gulan. Kanske har det också betydelse hur väl man kyler äggen efteråt.

Men det fina i kråksången är just att det blir som han säger. Vitan blir inte vare sig gummiartat hård eller rinnig, utan närmast perfekt. Troligen har Hector lite större ägg än jag, eftersom hans gula är lös, men min blir nästan hård på sex minuter. Den rinner inte längre då, men den är inte heller så hård som den blir när jag har kokat hårdkokt förr.

Det finns också en artikel om hur man kan göra i mikron.
http://mittkok.expressen.se/soc/agg-i-micron-pa-tre-olika-satt/

Youtube-klippet om hur man gör är här:
https://www.youtube.com/watch?v=a1qEMHzrIyw

starhawk
1/17/15, 11:00 PM
#11

Intressant! undrar hur det fungerar på en induktionshäll, där går det ju mycket fortare, tidigare innan jag hade någon äggkokare så kokade jag äggen i exakt fyra och en halv minut därefter ner med dom i en skål med kallt vatten, det funkade på två ägg men om det var typ fem ägg så blev dom hårdkokta. Hade en kompis som använde följande metod: han kokade äggen i två minuter därefter drog han undan kastrullen från plattan och lät den stå ett tag medans han gjorde annat, när han sedan plockade upp äggen var dom löskokta. Så det finns nog massor av metoder som funkar för att få löskokta ägg.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Inkanyezi
1/17/15, 11:06 PM
#12

Jag tror att tiden det tar mellan omkring 65 grader upp till kokning är det som avgör hur mycket värme som når in i ägget. Så mängden vatten, effekten på plattan och typ av platta kan ha betydelse. När man har hittat parametrarna för sin egen kastrull, antal ägg och spis, är det nog bara att köra så, och det kan nog vara lite olika tid för olika spisar och kastruller.

Inkanyezi
1/17/15, 11:20 PM
#13

Det finns mycket skoj man kan göra med ägg.

Annons:
starhawk
1/18/15, 1:11 PM
#14

#13: 😃 ja  det där var ju en kul variant, kokta ägg är ju formbara till en viss del jag har sett flaskor fyllda med ägg ingen fattar hur man fått ner dom, men med lite vakuum så går det, men om man skall äta dom måste man ju krossa flaskan så övningen är mest för show

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Inkanyezi
1/18/15, 2:10 PM
#15

Påminner mig om när Lázaro visade hur man fyller en romflaska med hembränt. På Kuba är flaskorna som säljs med rom förseglade med en plastgrej som man inte kan hälla någonting ner i, det går inte ens att få i mer än någon droppe med en injektionsspruta. Däremot går det lätt att hälla ur dem.

Tricket bestod i att det finns några droppar kvar i botten, och när man hettar upp dem, så fylls hela buteljen med ånga. Han höll alltså flaskan över gaslågan på ett sådant sätt att de där få dropparna kokade bort, och när det var helt bortkokt stoppade han ner buteljens mynning i en skål fylld med rom. Så slurp, sög flaskan i sig tills den var full.

Samma sak kan man så klart göra för att suga in ägg, men jag har lite svårt att se varför.

starhawk
1/18/15, 6:56 PM
#16

"Samma sak kan man så klart göra för att suga in ägg, men jag har lite svårt att se varför. "

Jo! det är ju inte någon vits med det, men det är ju grejen när det ska visas upp något extra,  ser bara ut men användbart? knappast!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

hemul
1/19/15, 4:29 AM
#17

Lek inte med maten! 😃

Effie
1/19/15, 7:29 AM
#18

När jag var liten hade jag en bok som beskrev hur man kunde lägga ett ägg i någon vätska, som gjorde skalet mjukt; sedan kunde man stoppa ner ägget i en flaska. Jag testade aldrig.

Och vad äggkokare beträffar önskar jag mig en där man kan få några löskokta och några hårdkokta (för familjen har ju aldrig samma önskemål), men någon sådan har jag aldrig sett :-(


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

starhawk
1/19/15, 7:58 AM
#19

#18: Vätskan i fråga är visst saltsyra, fräter bort skalet men lämnar ägghinnan oskadad, så den gör inte skalet mjukt utan tar bara bort den hårda delen

Ja en sådan äggkokare vore en komplicerad anordning, det lär du nog inte hitta men du kan ju testa följande: jag kokade mina ägg i äggkokaren och när den signalerade färdig så "hällde" jag ner äggen i en skål med kallt vatten där dom fick stå ett tag, om du placerar ägget/äggena som skall vara hårdkokt utanför skålen så blir det/dom väl hårdkokt på eftervärmen efter en stund.

P.S. Fick ett tips om hur man får ut dom kokta äggen ur flaskan utan att slå sönder den, häll i lite vatten, vänd flaskan uppochned och värm, ångtrycket trycker ut äggen, har dock inte testat om det funkar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Andorr
1/22/15, 7:44 AM
#20

Jag har börjat att bläddra igenom denna bok. Ägg - Recept & Teknik, av Tove Nilsson:

http://www.bokus.com/bok/9789127140066/agg-recept-teknik/

Annons:
JazzBass
1/22/15, 3:54 PM
#21

Intressanta inlägg här ovanför. 🙂

Jag kokar oftast mina ägg på helt traditionellt vis, dock så att jag pickar hål i ena änden med en äggpickare så de inte spricker vid kokningen. Gör man alltid på samma vis (samma spis, kastrull, antal ägg och vattenmängd) är det inget problem att hålla jämn kvalitet på äggen.

Tipset att koka upp och ställa kastrullen åt sidan ska jag dock testa. Om inte annat så sparar man ju el på det viset. Hoppas bara att det funkar med 2-3 ägg i den minimala ikeakastrullen jag alltid använder för ändamålet (onödigt med en större då man bara värmer onödigt mycket vatten). Risken finns ju att det tar flera minuter längre tid innan de blir klara om man har mindre mängd vatten runt äggen.

---

Ingen har ännu nämnt äggröra i tråden. Jag gör det ungefär en gång i veckan och tycker den brukar bli himmelskt god. Så här gör jag för två portioner:

Kläck två ägg i en serveringsskål och häll i ungefär en halv deciliter grädde. Tillsätt ungefär ett kryddmått salt och lite färskmalen svartpeppar. Rör om med en gaffel så det blir en jämn smet. Värm upp en liten stekpanna på full effekt och lägg i en generös klick smör (kanske 25g). När smöret slutat fräsa (*, häll i äggblandningen och rör om med trägaffel tills allt stelnat (men inte blivit för hårt tillagat), varvid du genast tar bort stekpannan från värmen och häller tillbaks i serveringsskålen. Rör om så resterna i skålen också blir upphettade av äggröran, och servera genast.

Det gör inget om smöret hinner bli lite brynt. Det ser inte lika fräscht ut, men jag tycker nästan det blir godare så.

Gordon Ramsay gör sina scrambled eggs på lite mer avancerat vis. Ärligt talat har jag inte testat hans vis då jag (och sambon) gillar mitt sätt, men jag ska nog göra det också nåt tag för jämförelsens skull. Kanske redan i morgon. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[LoLise]
1/22/15, 4:43 PM
#22

Jag kör snabb och enkel äggrörevariant: stor klick smör i liten glasskål, 2 ägg iknäcks och lite salt. Rör om och in i mikron ca 2 1/2 min på effekt 80. Vill jag ha mer matigt kör jag 1/2 paket bacon och halv tomat i klyftor mjukt i ett par minuter innan äggen rörs ner. Ofta min frukost numera.

starhawk
1/23/15, 7:32 AM
#23

#21: Tja äggröra har inte nämnts eftersom det det är en rätt, där visserligen ägg ingår.

Visst går det bra att koka, men då måste man ha koll på när det kokar och tiden, med äggkokaren är det enklare den är bara att sätta igång och den säger till när den är klar.

Stekpannan är med ytterst få undantag  upptagen när jag gör äggröra så jag gör äggröran i en kastrull, har faktiskt aldrig gjort äggröra i stekpannan. Har även gjort äggröra i Mikron men jag tycker att den blir lite smaklös och tråkig.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Andorr
1/23/15, 8:19 AM
#24

Min senaste äggröra (skramlade ägg) gjorde jag i förrgår.

Stekte först lök o paprika varsamt i panna.

Under tiden "skramlade" jag ihop några ägg och kryddor. (Lät stå, för tänkte att kryddorna skulle gå ut i äggvispet.)

När lök och paprika var lagom  al dente-stekta, la jag i nyss skördat och klippt vitlöksblast samt purjo.

Därefter åkte även äggvispet i.

Sedan tar det inte lång tid förrns rätten är klar.

.

Jag har på senaste tid uttryckt, både verbalt och i skrift, att jag vill "ta den" innan den blir torr och stabbig.

Därför var det lite kul att läsa följande mening ur boken jag tidigare tipsat om: "Det är viktigt att den inte går för länge i pannan och blir torr och svampig." (Om scrambled eggs.) 🙂

JazzBass
1/23/15, 8:32 AM
#25

#23 - Ägg är ju tveklöst huvudingrediensen i äggröra, så jag hade inte en tanke på att det inte skulle passa in i den här tråden. Nåväl det stör väl knappast heller. 🙂

Jag testade i morse koka upp två frukostägg i min minikastrull (glömde helt bort locket tyvärr) och stängde av plattan när det började koka, men lät kastrullen stå kvar. Lade timern på 8 minuter. Såg att temperaturen hade sjunkit till ca 81 grader vid den tidpunkten. Kylde sedan äggen i kallt vatten. Resultatet? Jättegott! En perfekt homogen äggula som stelnat precis så mycket att den inte var rinnig längre. Tyvärr blev dock också äggvitan semilös, och det var väldigt svårt att skala äggen. Sambon ville inte ha så här lös äggvita, utan föredrar ägg som är på gränsen till hårdkokta , så jag åt båda två den här gången (trots risk för magproblem om jag äter fler än ett). Efter problemen med att skala det första klöv jag det andra med kniv istället och åt med sked. Funkar ju minst lika bra så.

Gissar att skalet fastnade så hårt för att jag inte ville kyla äggen för länge, och för att de låg på bordet minst 10 minuter innan jag fick tid att äta dem. Var tvungen att mata lillen först. Äggen var inte direkt purfärska vilket kan ge det här problemet, men har ni möjligtvis nåt tips hur man kan säkerställa att skalet lossnar bra?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

starhawk
1/23/15, 12:27 PM
#26

#25: Till att börja med skall ägget inte vara alltför färskt, minst en vecka gammalt, sen bör visst ägget vara blött när man skall skala det,  inte torrt, en metod går ut på att lägga det ner och rulla det så att skalet går sönder i en ring runt ägget sen är det bara att plocka bort dom båda hela ändarna. det ser hur enkelt som helst ut. Och dom som prövat det säger att det faktiskt funkar. Enligt ett klipp på Youtube kan man visst skala lite i vardera änden och sen blåsa ut ägget ur skalet, känner dock inte till nån som prövat det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JazzBass
1/23/15, 12:39 PM
#27

#26 - Tack för tipsen! Ja, jag har sett liknande videon, men jag minns inte helt hur de gick till, bara att de verkade för krångliga för att börja använda sig av till vardags. Nån metod gick ut på att man hade vinäger i kokvattnet och kylde i isvatten om man minns rätt…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: