Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 17423 ggr
Sindri
11/25/14, 6:44 AM

Surkål/syrad kål

Vad är det för skillnad på surkål och syrad kål / grönsaker? Är syrad och mjölksyrad kål olika saker?
Jag har hittat så mycket olika recept. Ibland skall man bara använda salt, ibland saltlag, ibland vassle?
Jag har rödkål som jag vill syra på något sätt - men hur?

Annons:
hemul
11/25/14, 10:56 AM
#1

Det är samma sak. Man kan göra både med och utan vassle. Jag tycker det är godast utan. Vissa grönsaker kräver vassle, dock inte kål. Allt du behöver är kål och salt (10-15 g/kg strimlad kål) och ett jäskärl. Plus att om du inte lyckas få lagen att täcka kan du behöva lite extra saltlag av samma halt som ovan.

Du vet att du ska banka kålen va, så den krossas lätt och börjar safta? Smart att varva den med saltet först.

Lisabet
11/25/14, 5:40 PM
#2

Jag brukar göra kimchi (koreansk surkål) efter ett (antagligen) förenklat recept. Jag bankar inte kålen, utan kör allt i matberedare, så saftar sig allt fint.

nospnt
11/25/14, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är superenkelt att göra själv. Har gjort både vitkål, morötter och rödkål på följande sätt. Tar 4-5 dagar sen perfekt surkål!

Sindri
11/25/14, 8:41 PM
#4

#3 av: nospnt

Underbar beskrivning! 😃 Vad är probiotikakapslar? Kan jag krossa tabletter? Eller ta vassla från avrunnen yoghurt?

Kvothe
11/25/14, 10:00 PM
#5

Lisabet kan du ge ditt recept på din kimchi?

hemul
11/26/14, 2:55 AM
#6

Jag har min surkål står i åtminstone 3 veckor. I rumstemperatur alltså. Det ska bli (ännu) bättre om man kan jäsa den i ett svalt utrymme, då behöver man inte ställa i kylen heller, utan den får stå där och mogna långsamt. Men något sådant utrymme har ju inte jag tillgång till, men andra kan ju ha.

Börjar man jäsa regelbundet så finns de speciella jäskrukor med vattenlås att köpa. Det är himla praktiskt och totalt luktfritt.

Annons:
LGF
11/26/14, 8:33 AM
#7

En koreansk dam lärde mig göra kimchi så här och har av mina koreanska vänner blivit kallad "enkel kimchi", så det är kanske inte världens mest avancerade variant… Jag gör denna kimchi en gång i månaden under vinterhalvåret.

3 huvuden kinakål (skärs i "kuber")

1 rättika (rivs)

1/2kg morötter (rivs)

1 gul lök (hackas)

1 vitlök

1 dl fisksås

1/2-1dl chilipulver (använder koreanskt, annat pulver kan bli för starkt och då behöver man minska på mängden chilipulver)

1-2 msk socker (fast jag brukar utesluta detta)

1/2 kg grovt salt(till det salta vattnet)

Jag skär kinakålen och låter den ligga i salt vatten tills den blir lätt gummiaktig varpå jag sköljer ur den och blandar den med alla ingredienser och förvarar sedan i en lufttät större burk i kylen. Sedan äter jag den till kött, fisk eller vad som helst.

Sindri
11/26/14, 9:38 AM
#8

#6 av: hemul

Hur svalt? jag har både kallskafferi och matkällare. Där varierar ju temperaturen beroende på yttertemperaturen, men jag kan ju flytta emellan.

Kvothe
11/26/14, 11:33 AM
#9

Tack, kan du lägga till hur länge den ska fermentera innan den e klar, samt ungefär hur längemdu har den i saltlaken. Tack för ditt recept LGF

hemul
11/26/14, 1:38 PM
#10

Sindri, jag minns inte om jag sett någon speciell temperatur anges. Det brukar nog stå sval källare och liknande. 10-15 ° kanske?

Det var ju så de gjorde förr, hade jättestora krukor som fick stå och puttra och så hämtade de så mycket de behövde vartefter.

Lisabet
11/26/14, 4:50 PM
#11

Här hittade jag recept http://www.ledgenomexempel.se/basta-receptet-pa-hemmagjord-kimchi/

Jag har ändrat lite:

  • 1 huvud kinakål – ganska stort (blir inte alls lika bra med vitkål)

  • 2,5 dl rivna morötter

  • 1 dl riven rättika (kan uteslutas, senast provade jag gulbeta, inte färdigt)

  • 1 msk riven färsk ingefära

  • 2 msk obehandlat, jodfritt, havssalt

  • knappt 1 msk vanliga chiliflakes – det blir ganska starkt ändå

  • 2 presssade vitlöksklyftor

  • 1 tablett probiotika (för det mesta, inte nödvändigt)

Man behöver en stor burk på ca 2 liter, gärna en gammaldags konserveringsburk med gummiring och snäpplock. Jag köpte en på ica.

Jag kör allt (inte vitlöken och saltet) i matberedare i omgångar och blandar i glasburken.  Sist av allt pressar jag ihop det så att vätskan står över innehållet. (Potatisstöten kommer här till nytta.)

Burken får inte vara helt fylld, eftersom det utvidgar sig.

Sen står burken på köksbänken i tre dagar, varefter jag flyttar över innehållet i vanliga glasburkar och ställer i kylskåpet. Och börjar äter av, om förra satsen är slut.

Jag har ingen aning om hur länge det håller sig, för min dotter får hälften, och vi äter upp en sats på drygt en vecka.

Kvothe
11/27/14, 11:13 AM
#12

Tack lisabet.

nospnt
11/27/14, 5:17 PM
#13

Probiotikakapslar finns på apotek. Det funkar nog bra utan också men jag upplever att de ger extra "bra magkänsla"… Lactiplus funkar perfekt! Min jäser i4-5 dagar och blir jättegod!

Annons:
LGF
11/27/14, 5:33 PM
#14

Jag låter kinakålen ligga i saltvatten ett par tre timmar.

Förvarar den i kylen och den håller 3-4 veckor (längre om du inte har något mot den ökade syrligheten - vilket koreaner älskar)

Sindri
11/29/14, 10:11 PM
#15

Nu har kålen stått framme i 3 dagar i ca 20 grader. Jag har varken sett eller hört att det puttrar, men det har svämmat över på brickan. Jag provar att ställa in den i skafferiet - det är 12 grader där nu.

Skall man aldrig sätta på burklocken, bara ha den där plastpåsen med vatten över?

hemul
11/29/14, 11:11 PM
#16

Det jäser väldigt långsamt. Nåt bubbel hör man aldrig. Vattenlåset på min jäskruka ger små plupp ifrån sig, men man ska ha tur om man hör något. Flera minuter emellan, t.o.m. i början när det jäser som mest.

Jag brukar låta surkålen stå i minst 3 veckor i rumstemperatur.

Lisabet
11/30/14, 4:51 PM
#17

Snabbvarianten är 3 (ung) dagar på köksbänken, sen in i kylskåpet och uppätu.

Men "riktig" surkål har mycket längre produktionstid. En viss tid i rumstemperatur, sen en annan tid i annan temperatur - jag kommer inte riktigt ihåg, ganska många veckor i alla fall.

Dottern och jag gjorde sådan surkål i hennes stora surkålskruka. Men sen misslyckades vi en gång, och det var så mycket att hälla bort och så mycket jobb till spillo, så vi tappade sugen.

Den här snabbvarianten är mycket mera överkomlig i arbetsinsats, och hittils (ta i trä) har den inte misslyckats.

Satsen med gulbeta är färdig, och precis lika god som med rättika.

Sindri
11/30/14, 8:57 PM
#18

Åh, gulbeta - det som är så gott! Och rättika med förresten. Blir den mild som när man tillagar den?

LaRose
11/30/14, 11:45 PM
#19

Nån som syrat vanlig kålrot nån gång?

hemul
12/1/14, 12:00 AM
#20

Men tiden det står och jäser kräver ju ingen insats. Min kruka (köpt billigt på nätet förstås - från Tyskland) är t.o.m. snygg, så den får stå och trona mitt på köksbordet. 😃

Skulle vilja ha en riktigt liten kruka också, en - en och halv liter - för experiment, men det finns inte så små.

En variant som är väldigt god och vacker är ivf vitkål - röd paprika - chili. Med olivolja och svartpeppar är det rena pizzasalladen - originalet!

Annons:
Lisabet
12/1/14, 1:26 PM
#21

#18 Vet inte om syrad gulbeta blir mild, för hela burken kimchi är stark av chiliflagorna.

#20 Helt klart, jästiden kräver ingen insats, men tre dagar är mera lättöverskådligt och planerbart. (Det där med framförhållning…)

hemul
12/1/14, 1:56 PM
#22

Blir det så kort hållbarhet som nospnt skriver (bilden)? När man jäser länge håller det i flera år i kylen. Har inte haft någon burk som blivit oätlig än faktiskt. De yngsta burkarna jag har nu är från förra sommarn.

Kom på att det blir allra godast på den färska vitkålen (när den är mjäll och grön), så jag gjorde mycket förra sommarn så det skulle räcka över vintern. Åt tidigare lite varje dag p.g.a. av magen, men den blev bättre, så jag har inte ätit så mycket surkål som jag trodde.

Sindri
12/11/14, 7:49 PM
#23

26 november påbörjade jag min syrade rödkål.  Efter tre dagar framme i köket fick den flytta in i skafferiet som håller 12-13 grader. Alltså har den stått där i två veckor. Jag smakade en tugga igår. Det smakar mest salt.

hemul
12/11/14, 11:39 PM
#24

Ta fram den i värmen igen. Den blir nog inte klar till jul i skafferiet. Som jag sa, en 3 veckor i rumstemperatur, men den är ätbar innan också, bara inte så syrlig och hårdare.

Sindri
12/12/14, 2:53 PM
#25

#24 av: hemul

Men när du skrev såhär "Jag har min surkål står i åtminstone 3 veckor. I rumstemperatur alltså. Det ska bli (ännu) bättre om man kan jäsa den i ett svalt utrymme, då behöver man inte ställa i kylen heller, utan den får stå där och mogna långsamt. Men något sådant utrymme har ju inte jag tillgång till, men andra kan ju ha." tolkade jag det som att det kunde gå ännu bättre i skafferiet?

Har den slutat jäsa nu? Kan den börja igen?

hemul
12/13/14, 3:48 AM
#26

Jo, det blir säkert bättre, men det tar nog väldigt mycket längre tid. Låt den stå då och se fram mot något gott längre fram. Du kan ju ta lite då och då och se hur det framskrider. Jag har ingen erfarenhet av lägre temperaturer, så jag vet inte hur lång tid det tar.

Känner du någon syra alls? Jag tror inte det har slutat jäsa. I så fall skulle nog kålen vara förstörd vid det här laget.

Sindri
12/13/14, 9:58 AM
#27

Jag har tagit fram den igen. Nej, jäsningen slutade nog när jag ställde den i skafferiet. Inget rött runt burkarna längre. Den smakar bara salt.

Trist - nu har jag förlorat två veckors jäsning. Den skall nog bara jäsa i rumstemperatur - inget annat.

Annons:
LaRose
12/13/14, 4:50 PM
#28

Hej! Jag låter alltid burken stå i 10 dagar i rumstemperatur, sedan ställer jag in den i kylskåpet och där håller den sig fräsch i säkert ett år. Nu verkar det som att jag för första gången håller på att misslyckas. Jag gjorde en blandning av röd- och vitkål för 6 dagar sedan och det har fortfarande inte börjat jäsa! Det enda jag kan tänka mig att det skulle kunna bero på, är att kålen hade legat några dagar innan jag hann sätta igång med syrningen. Någon som har erfarenhet eller teori om detta? Hemul?

hemul
12/13/14, 6:22 PM
#29

Nej, jag har aldrig misslyckats. 😎

Faktiskt inte. Det har bara funkat. Jo, jag skulle syra rödbetor och det blev bara ett slime, vidrigt. Men jag läste senare att rödbetor måste man syra i större bitar, annars blir det så där.

Är du säker på att det inte jäser då? Det borde väl börja bli dåligt nu annars? Låg kålen strimlad i flera dagar menar du?

hemul
12/13/14, 6:23 PM
#30

Förresten, jag har sparat en burk sån där pizzasalladmix som är snart 3 år. Börjar nog bli dags att knäcka den snart. Det ser bra ut genom glaset, men frågan är om det är det.

LaRose
12/13/14, 10:24 PM
#31

Jag har heller aldrig misslyckats förut, Hemul! Nej, kålhuvudena låg här hela på bänken några dagar innan jag tog itu med strimlandet. Tänkte att kanske "kraften" gått ur dom? Ja, när det jäser brukar det  ju alltid pysa och rinna ut en hel del vätska och ff a lukta, men nu finns inte ett  spår av detta… Nej, jag vet inte om det har blivit dåligt. Har inte velat öppna och kolla.  Får väl avvakta några dagar till och se om nåt händer. Fan också, inför julen.

hemul
12/13/14, 11:41 PM
#32

Det jäser säkert fast det inte märks.  Kanske är inte locket (eller ad du nu har över) lika tätt som vanligt. Håll ut bara. 😉

LaRose
12/14/14, 12:29 AM
#33

Hmm. Tack för ditt stöd. Jag återkommer.

hemul
12/14/14, 5:56 AM
#34

Just ja, förra julen försökte jag syra grönkål. Det blev hemskt!

Annons:
Stephanie
12/14/14, 10:33 AM
#35

Hur mycket luktar det? Vågar man försöka sig på att göra surkål i en lägenhet? :p Och hur är smaken? Jag har aldrig smakat surkål men skulle vilja prova det är magens skull. Är den svår att vänja sig vid?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

LaRose
12/14/14, 2:56 PM
#36

#34 Se där, det ante mig, skratt, skratt.

#35 Det luktar några dagar, bara. Och när man vet vad det är, så är det inte svårt att stå ut med. Jag har alltid bott i lägenhet och gjort surkål… Vissa kan nog tycka att smaken är svår i början, om man är helt ovan. Själv har jag nästan begär efter det och vill inte vara utan. Du kan ju pröva med köpt till att börja med, och se om du gillar smaken. Hemgjord blir annorlunda (godare enl mig) och mycket, mycket billigare. Jag tycker absolut du ska pröva! Tror det är något av det bästa man kan göra för magen.

hemul
12/15/14, 12:04 AM
#37

Har man en jäskruka luktar det inte alls, men det är en onödig investering innan man vet om det blir en vana (jag kan tipsa om var man kan köpa billigt annars).

Du kan ju köpa en burk surkål för att testa om du gillar det. Den är iofs pastöriserad (utom Tistelvinds som är svindyr) men det påverkar inte smaken. Krakus är god. Ett polskt (?) märke som ofta finns på invandrarbutiker men kan även finnas på Willys, City Gross och Coop Forum. Billigt också, runt en tjuga om jag minns rätt.

hemul
12/15/14, 12:06 AM
#38

Och du, lukta inte i burken innan du smakar! Tänk slakad vitkål med pressad citron. Det är nära hur det smakar (inte luktar…). Gör typ en pizzasallad med salt, svartpeppar och olivolja ska du se att det slinker ner. Osttärningar är gott i också.

Sindri
1/22/15, 3:33 PM
#39

Rödkålen jag försökte göra före jul gick åt skogen! Smakade bara saltvatten.

Nu har jag satt igång med vitkål. Det har bubblat och jäst i några dagar, luktar härligt! MEN i den ena burken tycker jag det är för lite vätska, har plastpåsar med vatten som lock och det har bubblat ut en hel del vätska. Skall jag fylla på med salt vatten så det står över kålen?

hemul
1/22/15, 4:50 PM
#40

Japp. Samma salthalt som till kålen, 1-1.5%. Jag brukar hälla på extra lag från början, så det står några cm över tyngderna, för annars händer det där.

Trist med rödkålen.

Sindri
1/22/15, 5:01 PM
#41

Jo, det var gott om vätska från början, jag hällde på en hel del. Men som sagt, det har bubblat ut massor.

Annons:
hemul
1/22/15, 10:21 PM
#42

För mig brukar det sjunka kanske 3 cm, i en 5-literskruka.

LaRose
1/22/15, 11:17 PM
#43

#32 Hemul, det blev aldrig någon synlig jäsning av rödkålen. Men som du sa, så jäste den någorlunda ändå, för den är fullt ätlig. Dock icke som vitkålen, som jag satte igång  lite senare. Den uppför sig alltid som den ska! Mums.

*Dandelion*
1/24/15, 1:46 PM
#44

Jag satte min kål på syrning i en vanlig skål, lade över en tallrik och tyngde ner alltihopa med en glasburk fylld med vatten. Har funkat jättebra. Det bubblar och skummar efter 2 dagar. Har ställt undan det i källarn i ett par veckor, och fått jättegod surkål. Kändes amatöriskt dock…….

MEN, så googlade jag, och fick veta av "veteranerna" att man ska lufta och trycka ut bubblorna efter 3-4 dagar. Så det gjorde jag i förrgår………..och nu har min kål dött 😕

hemul
1/24/15, 2:21 PM
#45

Det tror jag inte på. Varför skulle man lufta menar de? En jäskruka släpper inte in någon luft, bara ut (gas).  Samma som när man jäser vin och har ett vattenlås på damejeannen. Precis som man vill ha det.

*Dandelion*
1/25/15, 2:25 AM
#46

Nä, exakt min tanke. Men så tänkte jag käcka mig och göra som "de som vet". Det blev inget bra, min kål är fortfarande livlös. Så jag gör om, och gör så enkelt som möjligt

hemul
1/25/15, 3:09 AM
#47

Satsa på en sån här. Väl värd pengarna. Frakten var billig. Betalade totalt 409 SEK, men det var 3½ år sedan. Svårt att få tag på så pass små, så när jag hittade den här som dessutom hade bra pris slog jag till.

http://www.purenature24.co.uk/fermenting-crock-for-sauerkraut-cucumbers-und-more-5-liters

Upp till toppen
Annons: