Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 7641 ggr
kattöga
2014-11-24 14:25

Hårt rågbröd bättre?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad anser ni är bröd lagat på råg som det enda mjölet bättre än bröd på andra mjölsorter enligt lchf-tänket?

Jag äter ganska sällan bröd men ibland vill jag ha för jag tycker det är gott. Särskilt hårdbröd. Äter kolhydratreducerat men inte strikt lchf.

Hittade ett grovt, hårt rågbröd som är gott, i min butik häromdan. Men som sagt, hur ser ni på det brödet ur lchf-synpunkt? Jag förstår att rent kolhydratsmässigt är det för mycket, men det beror förstås på hur mycket man äter. Men finns det fördelar jämfört med annat bröd, enligt lchf-tänk?

(Dom "luras" lite också, på förpackningen anges även näringsinnehållet per 30-grams skiva. Så först trodde jag att en hel skiva/kaka väger 30 g. Men dom måste ha tänkt sig en "portions-skiva". För en hel rund kaka väger ca 80 g.)

Edit: Ser att jäst och kummin ska finnas med i "Innehåll" på bilden, på rågbrödet.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Farwuq
2014-11-24 14:50
#1

Om de luras på så sätt (om de nu inte följer fastslagna regler) borde de få "fingret".

😕😟

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kattöga
2014-11-24 14:54
#2

Jag vet inte hur de fastslagna reglerna är, men jag var nog lite otydlig. De anger näringsinnehållet per 100 gram också, jag missade att skriva det. Men sen "lurades" åtminstone jag av att de också anger "per skiva 30 g". :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

jiim
2014-11-24 14:57
#3

Ett tips om du gillar hårda rågbröd är detta:

http://www.mat.se/butik/proteinbrod-vagott-250g

7,5gr kh/100gr

Jag tycker är gott. Perfekt som smörrebröd

inte glutenfritt, men lite mindre kh…

kattöga
2014-11-24 15:04
#4

#3 Tack för tips! Nu är det hårt som i hårdbröd som i knäckebröd jag menade.Glad Vilket ditt tips inte är (grovt är det dock). Men det låter gott och väl värt att prova! Så det gör jag nog endera dan.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

hemul
2014-11-24 17:11
#5

Det är ungefär lika mycket kolhydrater i allt bröd som inte är sötat. Inte per g, förstås. Men det beror ju bara på att vattnet är borta i knäckebröd.

kattöga
2014-11-24 17:20
#6

#5 Det stämmer ju förstås. Men vatten mättar ju också en del, så äter man mjukbröd så kanske man äter mindre då…….. hmmm? Näe, hårdbröd är min grej! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
jiim
2014-11-24 17:28
#7

#4 okej ;) då kan jag rekommendera fröknäcke men det är dock inte "mörkt". kanske om man tar mörka frön :D

enklast är att köpa färdig frömix, blanda med ägg, platta ut på bakplåtspapper å köra i micron.

Cirka 1dl frömix till 1 ägg

sorry att jag ger massa förslag ;)

kattöga
2014-11-24 17:47
#8

#4 Tack jiim! Tycker bara att det är kul med tips och förslag. Så tipsa på du! 
Jag ska prova brödet du tipsade om, det låter gott ändå. Tipset om ditt fröknäcke får jag nog vänta med dock, för jag har ingen micro (vill inte ha heller, sån är jag……) och inte fungerar ugnen heller….. och i stekpannan tror jag det skulle bli som stekta ägg med frön på…. ;)  Men en vacker dag så kanske jag har en ny ugn!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

hemul
2014-11-24 18:02
#9

Jag har också alltid föredragit hårt bröd. Är det bara kolhydraterna du oroar dig för och du bara äter nån bit ibland skulle jag ta det som är godast.

Nu undviker jag spannmål helt till vardags därför att jag tror kanske att det är det som fått mig frisk, även om jag inte märker någonting negativt alls om jag tillfälligtvis äter det. Totala mängden kolhydrater tror jag inte på och i mitt fall finns inte så mycket annat att välja på. Socker åt jag så lite förut också. Irriterande att inte veta, det är det. Faktiskt avundsjuk på dem som får någon slags "kvitto" när de provar att äta saker de uteslutit.

kattöga
2014-11-24 18:18
#10

#9 "Jag har också alltid föredragit hårt bröd. Är det bara kolhydraterna du oroar dig för och du bara äter nån bit ibland skulle jag ta det som är godast."

Den meningen gick rakt in! 😃 👍
Jo, så har jag ju gjort och kommer antagligen att göra, men ville ändå höra om hur ni tänker om rågbröd här inne också.

Hoppas du får ditt "kvitto" du också! Kanske är det just så att regelbundet intag av spannmål är det som är ditt problem, medan ett eller annat avsteg från det kan kroppen hantera……

Jag får mer sug efter nåt att äta om jag äter mycket kolhydrater (bröd då i dom flesta fall, och särskilt vitt bröd) och ibland huvudvärk. Men lite bröd ibland, helst mörkt och hårt, funkar bra. (Det som jag blir riktigt dålig av är glutamat, men det är ju ganska lätt att undvika.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Zepp
2014-11-24 18:37
#11

Ja altså.. allt bröd är av ondo när det gäller "LCHF-tänket".. så där är vi överens.

Skulle man hårdra det lite så är det hemmabakat surdegsbröd på råg men hela korn som skulle kunna vara en liten pytteskilnad.. typ Pumpernickel!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pumpernickel

Och det är typ sådant bröd jag föredrar om jag skall äta bröd, det smakar bröööd!

Men.. när det gäller mig och brödkonsumtion.. förmodligen många andra som äter LCHF oxå så blir det inte många skivor om året, då spelar det mindre roll vad det är för bröd.. bara det är gott!

På någon semester där jag bott på BoB har de serverats mest vitt bröd, då har jag rostat det hårt och lagt på kopiösa lass med smör, ost, skinka.. nästan så att andra tittat på mig!😞

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-11-24 19:22
#12

#10 Jo, man har målat in sig i ett hörn lite. Det är så jag tänker, att det kanske är regelbundet intag som är problemet. Egentligen borde man väl testa mera, men jag vill inte förlora mer tid liksom. Inte är kosten sugdämpande för mig heller. Jag har alltid gått igång på fett, så det var som att trilla ner i grytan för mig. Särkilt med de råd som florerade på den tiden. Kalorier spelar ingen roll, man får ALDRIG vara hungrig. Är MERA fett. Jo hejsan.

Inkanyezi
2014-11-26 18:50
#13

Om det stämmer att det är muterat gliadin i gluten av vete som vållar en massa problem i matsmältningen, så borde ju råg vara bättre för magen åtminstone.

Jag har ju en tid haft mycket lågt intag av kolhydrater, men ökat på dem en del för att öka lite i vikt. Det är framför allt mjölk och hårt bröd och lite potatis som har ökats. Jag var nere på 53 kilo, vilket jag tycker var en aning i underkant för mina 163 cm. Jag rör på mig en hel del, och jag tycker att jag har fått lite mer muskler och bättre ork nu när jag är uppe omkring 57 kg. Jag vet ju hur jag ska göra om jag vill minska igen, och det känns väldigt avlägset att jag faktiskt har vägt över sjuttio kilo.

Jag är inte övertygad om att det är bara kolhydrater som vållar metabolt syndrom. Jag misstänker starkt att vetet har en central roll, utöver den som socker och HFCS står för. Det kan finnas fler faktorer.

Annons:
kattöga
2014-11-26 19:00
#14

Läst lite snabbt nu bara och vill tacka för input! Jag tittar in för att läsa lite mer noggrant senare. Ska kolla in länken du gav också, Zepp. Jag kan också tro att vete har en annan inverkan på kroppen än råg, Inkanyezi, varför vet jag inte. Men min kropp reagerar mer negativt på bröd gjort på vete än på råg, än så länge har jag faktiskt inte märkt att min kropp reagerar alls på råg. Efter vitt bröd (mackor, pizza, eller vad det nu är) får jag "sug" av efteråt. Då vill jag ha mer gottigt, samma dag och dagen efter. Jag kan också få lite "hang over-känsla" dan efter. När jag ätit rågbröd som i #0 t ex har jag inte märkt av några såna symptom alls.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: