Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Sluta med lchf?

2014-11-22 00:55 #0 av: LouiseHednd

Hej allesammans!
Jag har ätit strikt lchf sedan augusti och gått ner ca 11 kilo. Men nu står Jag helt still och börjar tröttna på dieten. Jag ser inte lchf som en kost Jag skulle vilja hålla på med förärsten av mitt liv.. Har hört att om man käkar lchf och går tillbaka till vanlig kost men ändå håller ner på kolhydraterna går man upp alla kilon igen? Och det vill jag ju inte ska hända.. Om Jag nu bestämmer mig för att sluta med lchf så kommer Jag inte börja äta potatis, ris, pasta bröd men kommer äta alla grönskar, frukt och bönor. Samt börja träna (som Jag inte gjort nu). Vad tror ni om det här? Om alla mina frågor? Tacksam för all svar

Anmäl
2014-11-22 08:09 #1 av: Mooniq

Du får prova dig fram, men om du har - som jag - en superspararkropp så kommer du antagligen att lägga på dig igen. Frukt är en fallgrop , kanske kan du se det som naturligt godis o äta bara nån enstaka gång? tex på helgen.. Plussar du in kolhydrater så får du tänka på att dra ner på fettet. Kolhydrater gör sannolikt oxå att din kropp sparar in mer vatten i musklerna. Att stå still på en platå är helt normalt, och det kan fresta hårt på vår mentala sida då vi gärna vill ha snabba förändringar.

kör lite matdagbok och se hur just du fungerar. Tänk oxå på om du börjar träna att muskler väger mer än fett så bli inte vettskrämd om du plussar på i vikt när kroppen formar om - om du tänkt börja rejäl stryketräning. 

du får testa dig fram och jag hoppas du hittar en nivå i kosten som passar dig såklart 

SolGlad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2014-11-22 09:30 #2 av: jiim

Grattis till dina resultat. Jag tror att det räcker för många att "sluta kalla det LCHF" och ha en mer avslappnad inställning. Ät det du mår bra av oavsett vad det heter. Sen att inte äta socker, spannmål och annat skräp mår alla bäst av, så det är väl mest sunt förnuft :)

Det är möjligt att du binder upp ett par liter vätska igen om du inkluderar fler kolhydrater i kosten.  Men det är härligt att höra att du ska börja frossa i alla goda grönsaker :D lycka till!

Anmäl
2014-11-22 11:41 #3 av: Kvothe

Efter att själv stått åå en platå i snart ett år så känner jag med dig. Men vad som äntligen verkat fått min kropp att förstå att 33% % kroppsfett är för mycket, är just träning har imte kpmmit så långt att jag ser en trend ännu, men tydliga tecken. Därtilö skall jag strikta till mig framtill julen.
Du däremot kan ju gå lite liberalare, din ketos borde uppehållas med t.o.m. 50g kh/dag. Men håll dig ändå till 20-30g kh,
Strikt lchf kan vara så tråkigt matmässigt, speciellt om ,man tycker om matlagning.

Anmäl
2014-11-22 12:58 #4 av: LouiseHednd

Tack för alla svar! :) ja Jag har ju tänkt att verkligen minska på fettet. Förstod inte de där sista med ketos?

Anmäl
2014-11-22 16:50 #5 av: hemul

Håller med jiim. Tycker för övrigt det låter som om du tänker fortsätta äta lågkolhydratkost. För det blir nog det du beskriver om du inte äter alltför stora portioner bönor eller trycker i dig en stock bananer per dag. Eller börjar käka socker i stora mängder.

Jag tror många tror att bara för att man äter lite ur den förbjudna trädgården så blir det massor med kolhydrater. Det behöver det inte alls bli så länge man låter bli mjöl och socker i störra mängder.

Bara för att belysa att man kan äta en hel del "förbjudet" utan att det blir jättemycket kolhydrater kan jag lista mina kolhydratkällor igår:

150 g potatis, hade lite socker och rismjöl i dillsåsen till lammet, vidare 1 banan och en liten skål blåbär, lök förekom här och där liksom grädde och CF. Jo, kakaokross till fruktsalladen också.  Det blev 63 g. Big deal.

Anmäl
2014-11-22 18:02 #6 av: Zepp

Det var längesedan jag slutade äta LCHF, numera äter jag bara den mat jag tycker om och som är näringsrik/hälsosam så gott det går!

Att det råkar bli att det överenstämmer med LCHF till 90% är såklart mer en slump.. eller?Funderar

Oså.. jag äter inte särskildt annorlunda nu, varken före LCHf eller senare, mest vanlig mat, fast numera mindre mängder kolhydrater och mer riktiga och feta livsmedel.

Och som för många andra grönsakerna har ökat, även om jag alldrig undvek dessa tidigare heller, grejen var väl snarare att det finns mer plats för detta nu både på tallriken och i magen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.