Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

LCHF kombinerat med 5:2, följas åt?

2014-11-19 07:28 #0 av: Carolinalovetobias

Hej! Har tänkt att ta in lite fasta i min vardag för att få igång min viktminskning och undrar om de är någon annan där ute som sitter i samma sits och vill följas åt och peppa varandra?
Det här är en positiv tråd med pepp, tips, stöd och inspiration så har du inget positivt att skriva kan du hålla dig borta ;)
Hoppas fler vill hänga på och peppa!

Puss & Kram

Anmäl
2014-11-19 07:31 #1 av: Carolinalovetobias

BlommaRESULTAT Blomma
Carolinalovetobias: Start: 15/11 70,6kg  NU: 70.6kg

Lägg gärna till er i resultatlistan!

Anmäl
2014-11-20 09:22 #2 av: Layza

Jag vill önska lycka till!

Jag hade börjat gå upp en hel del i vikt trots lchf och spolad frukost, alltså 8:16. Började med 5:2 i april. Gått ner 9 kg sen dess.

Min teori är att det är bra för kroppen att inte göra på samma sätt varje dag. Kroppen blir van vid ens beteende, och förbränningen slöar till. (Jag har hållit på med lchf 6,7 år) Dessutom, de dagar man äter mindre krymper magsäcken och du blir fortare mätt dagen efter fastan. Det gäller att inte töja ut magen igen de dagar du äter, utan lyssna på och lyda  kroppen. Tänk 80% mätt de vanliga dagarna, aldrig proppmätt.

Jag är ingen kaloriräknare. Fastedagarna äter jag helt enkelt lite, men fortfarande lchf. Det är enkelt att äta mindre dvs fasta på måndag då jag vet att jag får äta vanligt igen på tisdag. Det är gott att längta lite. Jag fastar (eller bättre ord, halvfastar) måndag och onsdag. Det blir ofta två ägg med grönsaker till som måltid dessa dagar. 

Ganska magiskt att det funkar så bra!

Anmäl
2014-11-20 11:58 #3 av: hemul

Inget magiskt. Det är frågan om gammal hederlig  kalorirestriktion. A rose by any other name...

Anmäl
2014-11-20 12:10 #4 av: CasaRamon

På mina 5:2 dagar äter jag frukost, lunch och middag. Men så magert som möjligt.

frukost : kvarg 0,01 % fett med 1 msk pumpakärnor + 1 kokt ägg

lunch: buljong med lite strimlad morot och Shiratakinudlar

Middag: oftast 100 gr lax med spenat

Övriga dagar Lchf med en massa fett.

Anmäl
2014-11-20 12:57 #5 av: Jarunka

Känner mig manad till efterföljning !!

Bra med peppnig och inspiration....

Anmäl
2014-11-20 21:57 #6 av: Emmepemme

Jag är på! Har kört 5:2 fasta för två år sen, men det gick inte överdriver bra - kanske för att jag inte åt något alls under fastedagarna. Men jag tänkte faktiskt köra samma taktik denna gången också, för att få ut största möjliga nytta (enligt Eat stop eat av Brad Pilon). 

Sen får jag se om det funkar, mitt största problem är att jag får ett hemskt ketoseksem som blossar upp om jag äter strikt lchf i mer än en vecka och jag antar att fasta kan råka ge samma resultat. Men jag ska försöka! :) 

Anmäl
2014-11-21 08:44 #7 av: Layza

#3 Jo för mig magiskt eftersom att 8:16 med mindre mat inte funkade. Jag äter energirik mat de dagar jag fastar. För mig är det nog så att min kropp blir mer alert av att jag inte äter på samma sätt varje dag. Plus, givetvis att magsäcken blir mindre och jag bestämt mig för att inte töja ut den alltför mycket på ätdagarna. Jag lägger även till mindful eating för att vara lugn och njuta när jag äter. Tror även det spelar roll om man ser till hormoner. Stressätande är inte bra. Då kan man äta få kalorier och ändå gå upp i vikt. I alla fall min erfarenhet.

Anmäl
2014-11-21 11:05 #8 av: Dollan

Jag har ätit enligt 5:2 sedan i mars och gått ner 8-9 kilo. Känner mej lätt och spänstig. Vill inte gå ner så mycket mer i vikt så jag äter bara lite mindre på 2-dagarna och vikten håller sej. Äter mera medvetet sedan jag  började med 5:2 men äter LCHF som vanligt de andra dagarna. För mej har 5:2 varit ett jättebra verktyg för att må bra och tappa önskade kilon. Så LYCKA TILL, ni som hoppar på denna  väl fungerande livsstil...

Anmäl
2014-11-21 14:30 #9 av: Sagazz

Efter att ha hållit på med LCHF månad in och månad ut med mycket lite resultat började jag även med 5:2. Jag är en tjej som gått över 50-strecket och som många liksom mig fått erfara är att kilona verkar ha en extra hållhake på en då. Det funkade någotsånär när jag hade tio kilos övervikt men när man börjar närma sig de sist 5-7 kilona blir det stört omöjligt. De sitter kvar vad man än gör.  Med 5.2 går det dock nedåt. Mellan 2-5 hekto per vecka. 5 hekto kräver dock att jag kör tre fyra joggingpass på löpbandet per vecka. Trodde aldrig att jag skulle funka på jobbet med att inte äta, men det går alldeles utmärkt. Ser fram emot mina fastedagar.  Så himla skönt att slippa tänka på mat alls.  På söndag lagar jag en gryta med grönsaksröra som räcker till båda fastedagarna, måndag och torsdag. Lägger till ex torskrygg/musslor/tonfisk. Ibland blir det bladspenat med lite ricotta och ägg eller fisk.  Jag ser fram emot fler tips på den här tråden. Enkla och okomplicerade receptförslag gillas och mottages tacksamt.  Nu ska jag gå ut på en långpromenad och försöka få lite vitamin D denna mörka november. Lycka till alla ni som krigar mot kilona.

Anmäl
2014-11-26 08:35 #10 av: Siltis

Bra initiativ Carolinalovetobias. Jag hänger på!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.