Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3853 ggr
Henriknu
2014-11-17 13:39

Ketos

Hejsan!

Vad är er erfarenhet ni som verkligen varit i ketos och mätat det vida blodet.

- Är ketostillståndet ett bra / tillförlitligt sätt att maximera/verkligen få i gång viktnedgången?

- Vilken slags mätare har ni köpt?

tack på förhand!

Annons:
jiim
2014-11-17 13:54
#1

Har ingen  erfarenhet av viktnedgång i ketos. Men fördelarna med att vara i ketos är för mig:

  • Jag har en sund känsla över mättnad/hunger. Vilket gör att det är enkelt att begränsa kaloriintag om du vill det.
  • Kan vara utan mat ett dygn om jag vill.
  • Är pigg och mår bra
  • man förbränner ca 200-300kcal extra per dygn i ketos

det du nämner med att få igång viktnedgången är verkligen en intressant sak. Det är inte ovanligt att man går ner 2-3kg första veckan.

Jag har använt "Ketostix" som är stickor som mäter i urinet. Ganska subjektiva, men man ser i alla fall om man kissar överflödiga ketoner eller ej.

Zepp
2014-11-17 23:52
#2

- Är ketostillståndet ett bra / tillförlitligt sätt att maximera/verkligen få i gång viktnedgången?

Ja om man är diabetiker eller liknade så är det nog mest ett måste.. friska kan gå ner på flera hälsosamma sätt, även på ohälsosamma!

Ketos betyder främst att man äter rätt lite kolhydrater som kan höja blodsocker och insulin.

Det i sin tur.. om allt funkar som man vill innebär att kroppen blir tvungen att gå över till att använda fett som främsta energikälla.

Ofta sjunker då aptiten så att man äter mer sällan.. iallafall om man har bra tilltagna fettdepåer att leva utav mellan måltiderna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-11-20 12:03
#3

Det finns ketos och ketos. För några år sedan definierades kestos som det tillstånd man hamnar i när man äter högst 100 g kh/dygn, även om det kan variera lite från person till person. Med den definitionen befinner sig de allra flesta här i ketos, även en potatis- och fruktätare som jag.

Sen kom Phinney med sin "optimal ketosis" som vad jag förstår definierar ett spann på värder för halten ketoner i bloder som ska vara optimalt för viktnedgång.

Upp till toppen
Annons: