Annons:
Etikettövrigt
Läst 11643 ggr
Sindri
2014-11-13 05:57

Skonkost efter magsjuka?

Jag har för andra gången på ett år drabbats av magsjuka. Förra gången befann jag mig på resande fot i Florida. Blev bra med probiotika-tabletter, kefir och blåbär. Kunde även äta lite fisk.

Den här gången verkar det vara svårare att bli av med eländet (som jag också fick på en resa). Idag har jag hållt på en vecka. Blev bättre först, sen sämre igen. Kändes bra att komma "hem", även om det inte innebar hem till Sverige. Väl tillbaka här (i Spanien) kändes det bättre, åt kokt fisk, rivet äpple och yoghurt, drack te och vatten, samt även lite buljong som jag kokade själv.

Tyckte dock det var segt och köpte koltabletter igår. Åt dem och som vanligt kokt fisk, lite blomkålsmos, rivet äpple och yoghurt. 

Nu tycker jag att jag är sämre igen - törs knappt äta något, men är fruktansvärt hungrig!

Vad har jag gjort för fel - vad törs jag äta? Nej, inte Cola, inte ris, inte rostat bröd.

Annons:
Sammet1
2014-11-13 06:10
#1

Kål är inte alltid så skonsamt för magen, så jag skulle ta bort blomkålen. Själv äter jag kokt potatis med smör efter magsjuka, och struntar glatt i kolhydratsmängden tills jag blivit frisk igen. Potatis brukar vara snällt mot magen och mättar bra även på mindre mängder.

Och du, om du har gått med detta länge, och dessutom fått det utomlands är det dags att uppsöka läkare. Du kanske behöver antibiotika?

**Surface of Velvet
**Core of Steel

VildaVittra
2014-11-13 06:16
#2

Det behöver inte vara magsjuka/maginfluensa, det kan vara matförgiftning eller även en parasitinfektion, så jag håller med #1 om att det är dags att uppsöka läkare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2014-11-13 07:17
#3

Åhnej, jag har många olycksbröder/systrar. Föll en efter en, så det är inte matförgiftning. Några är helt friska igen, så jag tror bara min mage är lite känslig just nu. Äter probiotikatabletter, men det kanske inte räcker. Kanske även ätit för mycket för tidigt. Jag upplever kål som väldigt bra för magen, och pure borde ju vara milt….

Kokosflingor i yoghurten kanske inte var så bra däremot.

Nu får jag börja om på ruta ett, är lite ängslig för det bara. Det får inte gå fel igen.

Så jag undrar vad jag skall börja med. Magen skriker…nej den fullkomligt vrålar efer nåt.

Jag har tidigare fått lära mig att både äggröra och buljong är bra, men blev varnad för att inta proteiner i början…..

VildaVittra
2014-11-13 07:21
#4

Prova att suga på chips eller ostbågar, för att sedan knapra lite lätt på dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ashe
2014-11-13 16:18
#5

äggröra, fettkaffe, ?

Sindri
2014-11-13 19:47
#6

Alldeles för tidigt med både ägg och fett! Borde kanske inte äta nåt, men är plågsamt hungrig. Fortfarande svullen och bullrig i tarmarna. Koltabletter verkar ha gjort det värre. Har httat blåbär och ätit några.

Arg och frustrerad och känner mest för att hälla i mig massor med Fernet Branca el. dyl och bli riktigt destruktiv!!!!😡 Oääääh!

Annons:
asahars
2014-11-13 20:23
#7

Koka osockrad blåbärssoppa: Koka 5 dl frysta blåbär med 7 dl vatten i fem minuter. Blanda 1,5 msk potatismjöl med en halv deciliter vatten. Blanda i soppan och låt koka upp. Drick

asahars
2014-11-14 07:11
#8

Färska blåbär är laxerande, du måste koka dem!

Layza
2014-11-14 09:17
#9

Jag tycker du ska testa för parasiter. Jag genomgår en behandling med örter och börjar bli fri från de jag hade. Jag gillar inte antibiotika så jag kör droppar med malört, kryddnejlika etc. Jag gjorde en levande blod-analys hos min hälsokost.  Nu är min mage bra igen och problem med leder borta, likaså hudproblem. Gud vet hur länge jag gått omkring med dessa uslingar. Jag är glad jag återfått min hälsa och att jag vaknar pigg på morgonen! Men jag har full respekt för alla som hellre går till en traditionell vårdcentral/läkare/medicin.

Anders-S
2014-11-14 12:51
#10

Bara idag:

Healing Parasite Infections

Paul Chek, HHPFounder, The CHEK Institute

http://digestionsessions.com/paul-chek-hhp/

How to Kick Candida for Good

Christa Orecchio, CHNFounder, The Whole Journey

http://digestionsessions.com/christa-orecchio/

Collateral Damage: How GMO Foods Wreck Your Gut and Cause Food Allergies

Jeffrey SmithAuthor, Seeds of Deception

http://digestionsessions.com/jeffrey-smith/

Schema:

http://digestionsessions.com/schedule/

Sindri
2014-11-14 14:08
#11

Som jag redan skrivit så var det på en resa och alla utom en insjuknade, en efter en. De som blev sjuka först är friska igen. Har nu kokat blåbären i vatten och dricker avkoket. Gå det bra tar jag blåbären sedan.

Inkanyezi
2014-11-17 04:49
#12

Koltabletter kan inte göra att man blir mer bullrig.

Kol finns i flera former. Det kan vara lättare att ta som suspension.

Många gör fel när de tar kol. Aktivt kol för tarmproblem verkar bäst i stor mängd. Man ska se till att få i sig mycket kol. Vanliga koltabletter har ingen effekt alls om man tar mindre än sådår en fem a sex stycken. Man kan börja med tio, eller tjugo om man kan få ner dem, och sedan fylla på lite grann efter hand med fem i taget.

Suspensionen är mest till för att ge till små barn. 

Probiotika är ett vettigt sätt att få ordning på tarmbakterierna, men i ditt läge hade jag nog kollat eventuella parasiter eller annat som kan strula i tarmen.

Om många blev sjuka, kanske det var någonting som ni åt som inte var bra. Sådant finns också här i Norden, där kanske det vanligaste är höns som inte har lagats till ordentligt så att man får någon salmonellavariant. Vilket land var "utomlands", och vilka misstänkta livsmedel har du ätit där?

VildaVittra
2014-11-17 04:54
#13

#12 Åt man på samma restaurang så kan det också varit kocken som burit på smitta, så man behöver inte äta samma rätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sindri
2014-11-17 23:05
#14

Tja, vad skall man tro?  Av 15 pers insjuknade 11 st över tre dagar, med mer eller mindre allvarliga symptom. Några fick feber och kräktes, andra bara diarré.

Alla utom jag och en till är återställda. Det verkar lite osannolikt att 2 st blir matförgiftade samtidigt som 9 andra får magsjuka? Konstigare saker har väl hänt  i o f s.

Grejen är att jag känner mig helt frisk, har fått upp orken igen, är glad och pigg. Men magen är inte "med".  Jag har kört koltabletter ( i of s bara den rekommenderade mängden, men enda resultatet blev en svart sörja), har provat kollodialt silver i tre dagar. Och ja - det har blivit bättre, men jag kan inte äta vanlig mat, inte frukt, inte ost. Känns nästan som lite magkatarr-symptom med sugningar och hungerkänslor.

Har provat sånt stoppande som blåbärsavkok, risavkok, rivna äpplen, fikon- och kanelavkok, banan, välkokta morötter etc, etc. Men det mesta kommer ut rätt snabbt.

Det enda jag INTE provat är Cola, men socker är ju lösande så det tror jag inte alls på. Risavkoket var riktigt läbbigt - ren stärkelse.

Jag är glad om jag kan ta mig hem och får väl uppsöka vårdcentral och bli kollad. Det konstiga  är att under alla år vi hade barn hemma (och det är många!) fick jag aldrig magsjuka, nu andra gången på ett år.

korseett
2014-11-17 23:31
#15

Det kan ju vara en kombination av magkatarr och magsjuka. Omeprazol tar jag när jag har perioder av sug i magen

Inkanyezi
2014-11-18 00:27
#16

Kol ska bli svart sörja när man skiter ut det.

För att sedan få magen i bättre kondition igen när man frisknar till efter en infektion, om det handlar om det, och om man har tagit antibiotika, behöver man få ner bakterier igen.

Också om man inte har tagit antibiotika, och det finns dåliga bakterier kvar i tarmen, kan det fixa sig om man börjar med probiotika i exempelvis yoghurt, då de goda mjölksyrabakterierna förhoppningsvis slår ut bakterierna som orsakar dålig mage.

Men - det är inte säkert att det blir så. Man bör faktiskt vid såna här symptom ta prover för att se vad man har fått i magen. Man kan behöva antibiotika för att bli av med det, så jag skulle i ditt läge ha uppsökt läkare för att få ordning på det. Man brukar nog i regel sätta in antibiotika utan att först kolla, men en odling visar bättre vad det handlar om, och fel antibiotika kan förvärra bakteriens resistens.

Det går att svälta ut magsjukebakterier. Bara vatten i ett par dagar, eller bara vatten och koltabletter. När man sedan tillsätter probiotika är magsjukebakterien försvagad och kan lättare slås ut.

Och som sagt, jag skulle med de symptomen söka läkare.

Sindri
2014-11-18 16:55
#17

Men jag har knappt några symptom! Pigg och levnadsglad - igång som vanligt. Har tagit probiotika i över en vecka nu. Yoghurt törs jag mig inte på så det blir tabletter.

Jag är väl för otålig och har gjort några misstag, förstår jag. Har alltid haft "plåtmage" - sällan magsjuk. Men saker kan tydligen ändras. Idag kokar jag buljong igen, äter med mosade kokta morötter, eller mosad avocado. Svart te med avkok av torkade fikon och kanel - fick tips i hälsokosten här.

Än så länge är magen kolugn! Håller andan!

Går inte gärna till doktorn i det här landet, långt upp på listan med antibiotikaresistenta bakterier. Fck höra att en till i sjukgänget har lika segt som jag.

Jag ville ju egentlgen bara ha tips på skonkost som inte var de klassiska rostat-bröd-ris-cola.

Känner mig färdig med tråden, men tack för input!

Nu gäller det bara att lista ut vad kroppen behöver för x-tra tillskott efter ett par veckor med svält. Saltat ordentlgt har jag gjort i alla fall.

korseett
2014-11-18 18:08
#18

Kan tänka mig flera mineraler som magnesium, selen men också vitaminer som du behöver ta extra av en tid. Men ta inga dagsdoser utan dra till ordentligt på terapeutiska doser.

Sindri
2014-11-18 18:45
#19

Ja, magnesium känner jag att jag behöver, men det är ju lösande så det har inte vågat ta.

Alla tabletter man äter innehåller ju också en massa hjälpämnen som jag inte törs peta i mig. Vet du om MSM är lösande eller inte. Har inte vågat ta det heller, och inte nyponpulver.

korseett
2014-11-18 20:14
#20

Msm har jag inte hört nåt sådant om. Jag brukar sprida intaget av magnesium över dagen de gånger jag är i behov att få upp nivåerna. Då håller sig magen också bra

Annons:
Upp till toppen
Annons: