Annons:
Etikettövrigt
Läst 3996 ggr
arncih101
2014-11-10 14:46

Tips på hur man kan få en hållbar lchf-livsstil

Hej!

För ca 2,5 år sedan började jag med lchf efter min första graviditet. Jag lyckades gå ner ca 17 kg och mådde toppen. Fortsatte äta väldigt liberal lchf under flera månader därefter. När jag sedan för 1,5 år sedan blev gravid för andra gången började jag smått äta kolhydrater igen och har i princip inte slutat sedan dess. Väger idag 10 kg mer än vad jag gjorde innan min andra graviditet.

Jag har flera ggr försökt återgå till lchf och lyckas hålla mig 1-2-3 veckor innan jag faller tillbaka igen. Mitt största problem är antagligen tid. Jag har en 3 åring och en 1 åring som är hemmavarande än så länge (3åringen ska dock börja på dagis efter nyår) samtidigt som jag är heltidsstuderande. Att koka lite pasta/ris/bulgur/potatis är så enkelt tillsammans med nån bit kött och grönsaker, kräver lite tankeverksamhet från mitt håll. LCHF-middagar kräver lite mer planering och tanke, har antagligen tappat och glömt bort ganska mycket från min tid med lchf och recepten/inspirationen jag hade då. 
Jag har dock insett att kolhydraterna triggar mitt sötsug så periodvis är jag en riktig godisråtta.  Lyckas ibland hålla mig till lite bättre alternativ, t.ex. mörk choklad, men ibland blir det rakt av lösgodis.

Har ni några tips på hur en heltidsstuderande småbarnsmamma kan få tid/ork/inspiration att löpa linan ut med lchf? Så att jag kan komma tillbaka till min normal- och ursprungsvikt och förhoppningsvis få lite mer energi i vardagen på köpet.

Annons:
[kerstinthemilklover]
2014-11-10 14:57
#1

Mitt tips är att deligera ansvar. Se till att karln lagar maten och du äter. På så vis får du i dig maten utan att slita ut dig.

arncih101
2014-11-10 15:06
#2

Jo, han drar sitt strå i stacket. Han har dock ett väldigt krävande och ansvarsfullt jobb vilket innebär att det blir en del övertid. Det blir inte  hållbart om jag ska gå runt hemma och vänta in honom vissa dagar så att han kan laga mat åt mig. Kräver inte millimeterrättvisa. Samtidigt måste barnen få i sig lunch och middag :) Och för att tillägga, jag studerar på  distans, vilket innebär att jag är hemma om dagarna.

Dock är helger en annan femma. Då får man hjälpas åt mer såklart.

jiim
2014-11-10 16:06
#3

Mitt tips är att slappna av :) Det är lika enkelt att koka lite broccoli eller blomkål som att koka potatis eller pasta. Eller tex steka vitkål.

Man behöver inte googla "lchf middag" inför varje måltid. Gör det du brukar fast byt ut de snabbaste kollisarna.

[kerstinthemilklover]
2014-11-10 18:31
#4

#2 Med deligera ansvar så menar jag även kommunikation.
Om ni diskuterar igenom maten på helgerna och förbereder tillsammans så är mycket av jobbet redan gjort. Då blir matlagningen mindre krävande. Även om det blir du som rör i hop maten.

Och du verkar vara en ambitiös person. Jag håller med #3 om att du kan slappna av lite.

Minska kolhydrater
2014-11-11 20:59
#5

Mitt tips är att hålla sig till samma typ a kost hela tiden. Eftersom jag inte tål vare sig gluten eller mjölk, var det lätt att helt skippa dessa. Dessutom vet jag att dessa produkter inte är bra för någon.  Jag  avstår också från socker i  alla dess former. Det känns skönt att bara gå förbi dessa hyllor i butiken. Viltkött och vildfångad fisk har jag alltid hemma liksom frysta grönsaker och bär från lokal ekologisk odlare. Nötter, frön, kokosolja mm köper jag i hälsokosthandeln. Fördelen med lchf är att man inte blir så vrålhungrig som när man äter mycket kolhydrater.  När jag handlar följer jag en inköpslista, där jag  skrivit upp all mat   som är ok för mig (en ganska lång lista).  Jag brukar följa  den, utan  några större  problem. Har gått  ner ca 30 kg de senaste två åren.

Chilizera
2014-11-13 22:21
#6

Jag skulle slänga ut pasta/ris/bulgur/potatis till att börja med. Det som inte finns hemma är inte lätt att "slänga ihop". Och som Jiim säger, det är inte jobbigare att koka broccoli än pasta :).
Planera i god tid och lägg upp en veckomatsedel. Man kan också ha ett antal veckomatsedlar som får rotera runt så behöver man inte lägga ny energi på det hela varenda vecka. När man inte orkar med recept så är plocktallrikar ett alternativ som enbart kräver kniv.
Tänk på att förbereda i god tid. Har du lite tid över kl 10 på förmiddagen så går det redan då att hacka upp grönsakerna inför kvällsmaten t.ex.

Jag har också småttingar hemma och även om de är i vägen för matlagning och kräver mycket energi så ser jag dem även som en sporre för att laga lågkolhydratkost. Jag vill ge mina barn bra mat, fylla deras magar med närings- och vitaminrik mat istället för en massa vete i olika former t.ex. och jag vill att de ska få ha ett stabilt blodsocker. Du kanske håller med? :)

Annons:
Lchfman
2014-11-14 14:09
#7

Inget illa menat.
Mental träning och självinsikt.
Sluta leta alla svårigheter och problem.
Ingen gör det åt dig, du måste landa i en egen vilja att lyckas.
Allt är svårt när man inte kan det..

jessirene
2014-11-14 21:56
#8

Gör mycke t mat samtidigt och frys in. Frysta grönsaker är nyttigt. Jag tar ca tre påsar brysselkål, blomkål, spenat portionerar ut i tex sex portioner med lite salt och smör. Så finns det färdigt för varje dag. En väldigt smidig motsvarighet på proteinsidan är långpannan, i med 2kg krav köttfärs, lägg över tre paket bacon. Sätt temperaturen på 120 grader, lägg en bakplåt ett snäpp över och glöm bort. Efter ett par tre timmar tar man bort bakplåten och höjer temp så att baconen ser ut som man vill. Det blir minst tio portioner att äta tillsammans med grönsakerna. Allt detta är nyttigt, kan varieras och tar nästan ingen tid!

alizza
2014-11-15 11:32
#9

#5 Det vore intressant att få ta del av den inköpslistan. Om du vill får du gärna lägga ut den.

arncih101
2014-11-17 22:19
#10

Tack för alla bra tips :)

Jag är medveten om att det mesta sitter i viljan och motivationen. Gäller bara o börja =) Ville egentligen bara höra hur ni "kickar" igång motivationen och därmed få lite tips på köpet.

korseett
2014-11-17 23:36
#11

Om du är hemma om dagarna så tillaga mat i ugn istället för på platta. Sen finns varianter av slowcooker som tex crock pot som lagar maten åt dig och i den kan du stoppa det mesta

korseett
2014-11-17 23:37
#12

Sorry missade att du är heltidsstuderande . Mitt tips är då en crock pot

Chilizera
2014-11-18 09:09
#13

#10 Min motivation kickar jag bäst igång med att tänka långsiktiga tankar som slutgiltigen rör två saker: "Vill jag må som jag gjorde innan jag började med lågkolhydratkost eller som efter?" (Har haft en massa fördelar för mig) Och som jag redan nämnt: "Hur vill jag att mina barn ska äta och må?" Att stanna upp en kort stund och ägna mig åt lite mindfulness brukar hjälpa mig att hoppa av tankespåret att "jag orkar inte bry mig just nu".

Annons:
Upp till toppen
Annons: