Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Tips på hur man kan få en hållbar lchf-livsstil

2014-11-10 14:46 #0 av: arncih101

Hej!

För ca 2,5 år sedan började jag med lchf efter min första graviditet. Jag lyckades gå ner ca 17 kg och mådde toppen. Fortsatte äta väldigt liberal lchf under flera månader därefter. När jag sedan för 1,5 år sedan blev gravid för andra gången började jag smått äta kolhydrater igen och har i princip inte slutat sedan dess. Väger idag 10 kg mer än vad jag gjorde innan min andra graviditet.

Jag har flera ggr försökt återgå till lchf och lyckas hålla mig 1-2-3 veckor innan jag faller tillbaka igen. Mitt största problem är antagligen tid. Jag har en 3 åring och en 1 åring som är hemmavarande än så länge (3åringen ska dock börja på dagis efter nyår) samtidigt som jag är heltidsstuderande. Att koka lite pasta/ris/bulgur/potatis är så enkelt tillsammans med nån bit kött och grönsaker, kräver lite tankeverksamhet från mitt håll. LCHF-middagar kräver lite mer planering och tanke, har antagligen tappat och glömt bort ganska mycket från min tid med lchf och recepten/inspirationen jag hade då. 
Jag har dock insett att kolhydraterna triggar mitt sötsug så periodvis är jag en riktig godisråtta.  Lyckas ibland hålla mig till lite bättre alternativ, t.ex. mörk choklad, men ibland blir det rakt av lösgodis.

Har ni några tips på hur en heltidsstuderande småbarnsmamma kan få tid/ork/inspiration att löpa linan ut med lchf? Så att jag kan komma tillbaka till min normal- och ursprungsvikt och förhoppningsvis få lite mer energi i vardagen på köpet.

Anmäl
2014-11-10 14:57 #1 av: [kerstinthemilklover]

Mitt tips är att deligera ansvar. Se till att karln lagar maten och du äter. På så vis får du i dig maten utan att slita ut dig.

Anmäl
2014-11-10 15:06 #2 av: arncih101

Jo, han drar sitt strå i stacket. Han har dock ett väldigt krävande och ansvarsfullt jobb vilket innebär att det blir en del övertid. Det blir inte  hållbart om jag ska gå runt hemma och vänta in honom vissa dagar så att han kan laga mat åt mig. Kräver inte millimeterrättvisa. Samtidigt måste barnen få i sig lunch och middag :) Och för att tillägga, jag studerar på  distans, vilket innebär att jag är hemma om dagarna.

Dock är helger en annan femma. Då får man hjälpas åt mer såklart.

Anmäl
2014-11-10 16:06 #3 av: jiim

Mitt tips är att slappna av :) Det är lika enkelt att koka lite broccoli eller blomkål som att koka potatis eller pasta. Eller tex steka vitkål.

Man behöver inte googla "lchf middag" inför varje måltid. Gör det du brukar fast byt ut de snabbaste kollisarna.

Anmäl
2014-11-10 18:31 #4 av: [kerstinthemilklover]

#2 Med deligera ansvar så menar jag även kommunikation.
Om ni diskuterar igenom maten på helgerna och förbereder tillsammans så är mycket av jobbet redan gjort. Då blir matlagningen mindre krävande. Även om det blir du som rör i hop maten.

Och du verkar vara en ambitiös person. Jag håller med #3 om att du kan slappna av lite.




Anmäl
2014-11-11 20:59 #5 av: Minska kolhydrater

Mitt tips är att hålla sig till samma typ a kost hela tiden. Eftersom jag inte tål vare sig gluten eller mjölk, var det lätt att helt skippa dessa. Dessutom vet jag att dessa produkter inte är bra för någon.  Jag  avstår också från socker i  alla dess former. Det känns skönt att bara gå förbi dessa hyllor i butiken. Viltkött och vildfångad fisk har jag alltid hemma liksom frysta grönsaker och bär från lokal ekologisk odlare. Nötter, frön, kokosolja mm köper jag i hälsokosthandeln. Fördelen med lchf är att man inte blir så vrålhungrig som när man äter mycket kolhydrater.  När jag handlar följer jag en inköpslista, där jag  skrivit upp all mat   som är ok för mig (en ganska lång lista).  Jag brukar följa  den, utan  några större  problem. Har gått  ner ca 30 kg de senaste två åren.

Anmäl
2014-11-13 22:21 #6 av: Chilizera

Jag skulle slänga ut pasta/ris/bulgur/potatis till att börja med. Det som inte finns hemma är inte lätt att "slänga ihop". Och som Jiim säger, det är inte jobbigare att koka broccoli än pasta :).
Planera i god tid och lägg upp en veckomatsedel. Man kan också ha ett antal veckomatsedlar som får rotera runt så behöver man inte lägga ny energi på det hela varenda vecka. När man inte orkar med recept så är plocktallrikar ett alternativ som enbart kräver kniv.
Tänk på att förbereda i god tid. Har du lite tid över kl 10 på förmiddagen så går det redan då att hacka upp grönsakerna inför kvällsmaten t.ex.

Jag har också småttingar hemma och även om de är i vägen för matlagning och kräver mycket energi så ser jag dem även som en sporre för att laga lågkolhydratkost. Jag vill ge mina barn bra mat, fylla deras magar med närings- och vitaminrik mat istället för en massa vete i olika former t.ex. och jag vill att de ska få ha ett stabilt blodsocker. Du kanske håller med? :) 

Anmäl
2014-11-14 14:09 #7 av: Lchfman

Inget illa menat.
Mental träning och självinsikt.
Sluta leta alla svårigheter och problem.
Ingen gör det åt dig, du måste landa i en egen vilja att lyckas.
Allt är svårt när man inte kan det..

Anmäl
2014-11-14 21:56 #8 av: jessirene

Gör mycke t mat samtidigt och frys in.
Frysta grönsaker är nyttigt. Jag tar ca tre påsar brysselkål, blomkål, spenat portionerar ut i tex sex portioner med lite salt och smör. Så finns det färdigt för varje dag.
En väldigt smidig motsvarighet på proteinsidan är långpannan, i med 2kg krav köttfärs, lägg över tre paket bacon. Sätt temperaturen på 120 grader, lägg en bakplåt ett snäpp över och glöm bort. Efter ett par tre timmar tar man bort bakplåten och höjer temp så att baconen ser ut som man vill. Det blir minst tio portioner att äta tillsammans med grönsakerna. Allt detta är nyttigt, kan varieras och tar nästan ingen tid!

Anmäl
2014-11-15 11:32 #9 av: alizza

#5 Det vore intressant att få ta del av den inköpslistan. Om du vill får du gärna lägga ut den. 

Anmäl
2014-11-17 22:19 #10 av: arncih101

Tack för alla bra tips :)

Jag är medveten om att det mesta sitter i viljan och motivationen. Gäller bara o börja =) Ville egentligen bara höra hur ni "kickar" igång motivationen och därmed få lite tips på köpet.


Anmäl
2014-11-17 23:36 #11 av: korseett

Om du är hemma om dagarna så tillaga mat i ugn istället för på platta. Sen finns varianter av slowcooker som tex crock pot som lagar maten åt dig och i den kan du stoppa det mesta

Anmäl
2014-11-17 23:37 #12 av: korseett

Sorry missade att du är heltidsstuderande . Mitt tips är då en crock pot

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.