Annons:
Etikettövrigt
Läst 5275 ggr
CasaRamon
2014-11-06 13:59

Magnesium

Jag är ordinerad Kalcipos -D 500 mg 2 tabl/dag pga benskörhet. Har tagit dessa i ca 15 år utan att veta att man måste ta Magnesium också för att kroppen ska kunna tillgodogöra sej kalsium. Detta läste jag om här på kif.  Talade om detta för min husläkare, men han såg bara frågande ut. Han visste alltså inte detta.

Nu har jag köpt Magnesium Citrat. På burken står det 750 mg, men på baksidan står det att 4 kapslar /dag ger 480 mg magnesium. Och att man vid hård träning kan ta 4 kapslar/dag.  Med 1000 mg kalsium så måste jag ju då ta 4 kapslar fast jag inte tränar alls. Alltså 2+1.  Förvirrad och osäker.

Annons:
OlgaMaria
2014-11-06 14:21
#1

D-vitamin är också väldigt viktigt för att motverka benskörhet. Googla lite på det så finns det massor att läsa. 

Tror nog du kan halvera kalcium-dosen, och lägg till magnesium och d-vitamin. Bra också att basa kroppen. För mycket syra i kroppen leder till att kalcium släpper från skelettet för att basa upp kroppen. Du basar med kalcium och magnesium men du kan också göra annat, som att dricka citronvatten, äppelcidervinäger, ät mer färska grönsaker m.m.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

CasaRamon
2014-11-06 14:49
#2

Är ordinerad 2 tabl Kalcipos -D efter bentäthetsmätning som visade benskörhet. Dessutom tar jag D-vitamin under vintertid. Jag äter färska grönsaker varje dag.

Min undran är: hur många kapslar Magnesium bör jag ta dagligen? Vill inte överdosera.

OlgaMaria
2014-11-06 15:12
#3

Jo jag förstår men att behandla benskörhet handlar ju om mer än att proppa kroppen full med kalcium. Om du har tagit en så stor dos kalcium i 15 år tror jag att du gör gott i att halvera dosen. Men du gör som du vill.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Halvdansken
2014-11-06 15:20
#4

Tror inte att du kan överdosera magnesium. Vad är rekommenderat dagsbehov?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

OlgaMaria
2014-11-06 16:10
#5

Msm är också bra för att bygga upp skelettet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mooniq
2014-11-06 16:14
#6

Att utesluta / dra ner på mejerier är väldigt bra för att slippa ḱnäckebrödskelett då mejeriprodukter innehåller ett ämne som drar ur kalcium ur skelettet. Läs den danska forskarrapporten Den ohälsosamma mjölken, googla titeln och köp som e-fil eller om du har lånekort - www.elib.se kolla under rubriken Medicin & Hälsa - där hittar du den. Lättläst och skrämmande om sånt som finns i mjölk o som inte är så bra för oss att få i oss. 

D-vitamin, kalcium och magnesium samarbetar i kroppen, och man bör då ta alla tre tillskotten.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
CasaRamon
2014-11-07 10:11
#7

#3 + #5

Jag har fått den uppfattningen att skelettet inte går att bygga upp vid min ålder (65 år) utan att jag bör fortsätta äta rek. dos Kalsium för att inte ytterligare urkalkning  ska ske. Kanske har jag fel. Ska försöka få ytterligare en bentäthetsmätning för att kolla detta.

#4

Rek daglig dos är 2  kapslar.

#6

Jag slutade dricka mjölk när jag var 20 år.  Läste redan då om hur onyttig mjölken var. Är förvånad över att man inte pratat om detta på så många år. Har dragit ner på alla mejeriprod. och äter bara lite ost ibland och lite grädde i kaffet. Däremot mycket smör. Fettkaffe varje morgon bl.a.

Tar kalsium med D-vitamin + extra D-vitamin vintertid samt  Magnesium.

Halvdansken
2014-11-07 11:16
#8

Jamen ta två om dan då. Eller 4, man kissar ut överskottet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

OlgaMaria
2014-11-07 12:16
#9

#7 Skelettet byggs alltid upp, men det bryts också alltid ner och när man blir äldre bryts det ner fortare än det byggs upp. Men man kan alltid förbättra nybildningen av skelett, och jag tror säkert att man kan bygga upp skelett ganska bra även i hög ålder om kroppen får rätt förutsättningar.

Svavel är ju helt förbisett men väldigt viktigt för skelettet. De flesta får i sig för lite svavel eftersom jorden är svavelfattig, och svavel förstörs dessutom när vi upphettar maten.

"I människokroppen ingår svavel i varje cell, det är kroppens 8:e mest förekommande grundämne, i vikt räknat. Det är en beståndsdel i proteinen kollagen och keratin som bygger upp bland annat brosk, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hud, hår och naglar. " http://sv.wikipedia.org/wiki/Svavel

Svavel säljs under namnet MSM. Om du vill prova det så börja mycket försiktigt och öka försiktigt, annars får man lätt besvär. Många får ont i början där svavlet går in och jobbar, t ex i skelettet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mooniq
2014-11-07 13:01
#10

Msm är fina grejer, äter det sen 18 mån tbx. Kolla www.bravara.se massa info där

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

CasaRamon
2014-11-07 13:17
#11

Tack för svar. Jag har testat Msm , 1 burk, för mina sköra naglar. Men tyvärr märkte jag ingen skillnad. Tänkte inte då på skelettet. Så jag ska köpa det igen. Ska börja försiktigt.  Förra gången fick jag ont i magen i början.

OlgaMaria
2014-11-07 13:24
#12

#11 Det kan ju hända att kroppen prioriterade helt andra områden än dina naglar, skelettet t ex. :) Svavlet går dit det behövs mest.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mooniq
2014-11-07 13:26
#13

jag började försiktigt o trappade upp, under 5 månader förra året så boostade jag - körde 1½ msk/dag och märkte stora förbättringar på hud, hår och naglar - och humör. jag blev pigg och social och glad igen =)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: