Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

fettkaffe

2014-10-27 08:37 #0 av: lchf_rocker

Vad har ni för erfarenheter av fettkaffet? Och hur ser er blandning ut? För-/nackdelar etc?
Har läst en del om fettkaffe tidigare, men aldrig känt att jag behövt pröva. Ändå sitter jag här nu med en kopp kaffe med 25gr smör och 1 tsk kokosnötsolja i ;) Min tanke är att jag med hjälp av fettkaffe varje morgon ska kunna dra ner på mejerierna i min kost (äter annars 1/2 kvarg varje morgon). 

Anmäl
2014-10-27 08:46 #1 av: Mooniq

När jag gör fettkaffe/fettkakao så använder jag endast kokosfett. pudrar ibland över lite kanel eller kardemumma.  Till en kopp kaffe så har jag nog ca 15-20 gram kokosfett. Jag kör smaklöst kokosfett.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2014-10-27 11:02 #2 av: lchf_rocker

Lite kanel på låter ju jättegott, detta ska provas :D
men hur blir mättnadskänslan och hur länge står du dig? trodde smöret var ett måste, men man lär sig alltid något nytt :)

Anmäl
2014-10-27 11:08 #3 av: Mooniq

smöret är inte ett måste, kokosfett mättar lika bra och kokosfett har lite andra fördelar inne i kroppen, tex så hjälper det tarmen och att hålla de goda bakterierna på gott humör.. jag kan känna mig mätt i flera timmar på en fettkaffe,  väljer oftast att ha ca 20 gram kokosfett i och äter även ett kokt ägg till. men man kan plussa på fettet och låta bli att äta nåt annat . 

Anmäl
2014-10-28 08:21 #4 av: wilmavecker

det jag undrar då är.... mixar du det eller bara tar i c.a 20 gram i kaffet som får smälta? 

Anmäl
2014-10-28 08:53 #5 av: Mooniq

Mixar med stavmixer, det blir en emulsion och fettet blir nästan som ett mjölkskum ovanpå kaffet.

Anmäl
2014-10-28 12:24 #6 av: Kirsib

Men är du nybörjare, så börja inte med 20 g kokosfett, om du inte vill bli illamående och spendera dagen på toaletten ;)

Själv stavmixar jag 40 g smör och 20 g kokosfett med kaffet. Smöret gör att kaffet då liknar väldigt mycket latte, mjuk och len i konsistensen.

Lycka till!

Anmäl
2014-10-28 15:12 #7 av: LaRose

Vad använder ni för kärl att stavmixa det heta kaffet i?

Anmäl
2014-10-28 16:12 #8 av: ashe
  • Stor mugg (rekommenderas inte, sprutmålning av köket...)
  • Större mugg, ok
  • rostfritt litermått, jättebra
  • plastkärlet som följde med mixern, ok så länge den höll. Maskindisk sliter..
  • bunkar
  • kastruller
  • stor glasburk (varmt för fingrarna!)
  • tomt mjölkpaket

Litermåttet är nog bäst, men gillar att inte får extra disk så för det mesta tar jag jättemuggen och fyller den till hälften med kaffe = ca 2 dl.

Det som krävs är att mixern når ner till botten av kärlet och att det finns ordentligt med skvalpmån.

Lycka till!

Anmäl
2014-10-28 18:32 #9 av: Veda

Hur mycket är 20 g kokosfett i fast format? Jag brukar ta en stor sked i kaffet på jobbet, men har aldrig vägt kokosfettet.

Anmäl
2014-10-29 00:00 #10 av: LaRose

Tack snälla ashe för din utförliga redovisning!! Kanske frågan verkade idiotisk, men de två gånger jag provat har verkligen haft traumatiska följder... Sedan dess har jag bara lagt fettet i kaffet och tyckt det varit helt ok. Men jag blir ju så jäkla nyfiken på det där latteliknande kaffet, som ni beskriver.

Anmäl
2014-10-29 00:10 #11 av: ashe

Hm, varmt kaffe med massa smält smör rakt över bröst och mage på morgonen innan man skall iväg är ingen höjdare. Man lär sig snabbt..

Anmäl
2014-10-29 09:47 #12 av: lchf_rocker

Jag mixar också kaffet för att få upp det där skummet, tycker det är riktigt gott faktiskt! ;) Däremot är det nog som någon skrev, att jag blir illamående av det. Kanske ska ta en mindre mängd och vänja mig successivt. 

Anmäl
2014-10-29 11:08 #13 av: Bara Anna

#1 tycker kaffe är bland det vidrigaste gudarna skapat, alltså går fettkaffe bokstavligen fetbort för min del. Men såg att du gjorde fettkakao också. Och namnet i sig låter ju som det har potential. Berätta mer!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2014-10-29 11:28 #14 av: Mooniq

#13 tja, antigen kör du 2 msk grädde, 1 - 2 tsk kakao och rör ihop det o sen häller i 1 - 1½  dl hett vatten + kokosfett och ev lite sötning, och så mixar du. Jag har uteslutit mejerier så jag kör bara hett vatten, kakao, lite sötning, kokosfett och mixar.  SolGlad

Anmäl
2014-10-29 14:12 #15 av: CasaRamon

Jag gör mitt fett kaffe i en blender köpt på Rusta för 99:- Det var visserligen extrapris, då men har sett samma pris även senare. Den är av glas och rymmer 2  koppar kaffe med smör och kokosfett . Jag kör 40 gr smör + 20 gr kokosfett. Locket ska inte diskas i maskin då den har en gummilist som inte tål mask.diskmedel.

Anmäl
2014-10-30 12:33 #16 av: odezza

Jag mixar mitt kaffe i en pressokanna från Åhléns, med en stavmixer.

Jag modifierade den genom att ta bort "innanmätet" och locket, sedan vägde jag upp 400g vatten (4 dl) i den, och gjorde ett märke i plasten.

Kaffet gör jag så här: 40 g smör, 15 g kokosfett, 2 tsk pulverkaffe. Sedan häller jag på kokande vatten upp till märket, häller även kokande vatten i koppen jag ska dricka ur, för att värma den. Mixar med staven.

Jag har även en hög måttbehållare i plast, som jag använder vid resor, men jag föredrar glasbehållaren till daglig användning.

Tyvärr går ju glas lätt sönder, speciellt när man som jag är lite häftig i rörelserna ibland. Jag är nu inne på min tredje kanna! Blinkar

"still lost in space and time"

Anmäl
2014-10-30 18:52 #17 av: Margareta

Jag skrev ett blogginlägg om min fettkaffeskola för ett tag sen....
http://www.sunsoft.se/?p=2964

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2014-11-02 11:21 #18 av: Amrit

#13, det går ju lika bra att göra fette! Men om du inte gillar te heller så kan jag tipsa om äggmjölkchoklad. Då har jag gjort äggmjölk på ägg och 50/50 kokosolja och kakaosmör, sen smaksatt med vanilj, kakao och i början lite sötning men jag tycker inte om smaken på sötningsmedel (stevia/sukrin) så nu slopar jag det och lyxar ibland till det med att låta en ruta 85% choklad smälta i äggmjölken.

Anmäl
2015-01-08 18:52 #19 av: Carinha40

Jag mixar 2 ägg med stavmixer. Smälter 50 gram smör och 25 gram kokosfett.
Blandar allt och mixar lite till. Tillsätter 6 dl kaffe och mixar allt igen.
Vill jag smaksätter jag med antingen vaniljpulver/ essens , kanel, kardemumma eller pepparkakskryddor, då tar jag även sötningsmedel. Supergott

Anmäl
2015-01-09 10:31 #20 av: Guntan

Jag använder en stor vid mugg, tar en stor tsk smör och lika mycket kokosfett, varierar mellan med / utan smak. Vispar med en batteridriven liten visp från Ikea för ca tio kronor. Smidigt att ta med sig. 😀

Anmäl
2015-01-09 10:31 #21 av: Guntan

Anmäl
2015-01-09 10:34 #22 av: Guntan

Försöker att få med en bild på vispen. 😀

Anmäl
2015-01-10 10:04 #23 av: lchf_rocker

#22 det är en sådan jag använder med :-D

Anmäl
2015-01-10 10:50 #24 av: Jag69

Jag dricker också fettkaffe nu på mornarna. När jag började kunde jag bara dricka kaffe med socker och mjölk.
Jag försökte sedan olika alternativ, tog bort sockret, tog bort mjölken och ersatte med smör, tog sedan mindre smör och lite lite kokosolja.
I början mådde jag konstigt i magen av kokosolja, så jag har vant mig sakta! ;) och svagt kaffe, eftersom jag inte har varit speciellt försjust i kaffe.
Nu: en till två msk smaklös kokosolja. Lite hett vatten med en rågad msk neskaffe, blandar det med en handvisp som ovan ( fast vi har en stor modell) på med mer hett vatten och sedan kallt vatten. Jag dricker ca 5 dl av detta varje morgon, stor kopp!
Håller mig mätt i timmar, magen mår bra! :)
Enda kruxet är att jag orkar inte äta med barnen, ev tar jag något lite ändå på morgonen tillsammans med fettkaffet och då är jag mätt tills fyra, fem! :0

Anmäl
2015-01-10 19:54 #25 av: Sisselie

kokosfett mättar lika bra och kokosfett har lite andra fördelar inne i kroppen, tex så hjälper det tarmen och att hålla de goda bakterierna på gott humör.

Menar du att kokosfett är mat för tarmbakterierna? Jag har för mycket bakterier i tunntarmen, och måste försöka svälta ut dem. Så då borde jag kanske inte äta så mycket kokosolja? Jag undrade just varför jag svällt upp mer idag, trots att jag fastat och bara druckit fette, på 1-2 msk kokosolja och 1-2 msk olivolja till varje mugg te.

Anmäl
2015-01-13 08:49 #26 av: MartinIngvar

Jag har ekologiskt smör och kokosfett i kaffekannan. Sen kör jag igång bryggaren. Då är allt smält när det droppat klart. Kör med stavmixer direkt i glaskannan och det brukar inte stänka

Anmäl
2015-01-13 10:00 #27 av: [LoLise]

Har kört med smör i kaffet men inte kunnat vänja mej. Istället mer o mer tappat lusten till kaffe. Men sånt får ju inte ske :-) för nån last måste man få ha. Så nu blir det en stor klick smör med ännu större klick ädelost på tub på tallrik jämte kaffet. Perfekt!

Anmäl
2015-01-13 11:36 #28 av: Siggebus

Jag kör bara smör i kaffet och endast ca 20 gram. Sen har jag ett "måste" i mitt kaffe....två sucketter!  Glad Blir så gudomligt gott tycker jag
Mixar ingenting utan låter det bara smälta och rör om

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.