Annons:
Etikettövrigt
Läst 2414 ggr
[MikaelaR]
2014-10-23 21:19

Lchf-Kalorier?

Med lchf blir det ju mycket grädde och såser, fett osv det lär ju vara väldigt kaloririkt, man har ju hört att man ska ha mindre kalorier för att gå ner i vikt hur funkar det?

Annons:
Evelina!
2014-10-23 21:28
#1

Följer

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

fridelfina
2014-10-23 21:32
#2

Min erfarenhet är att man inte behöver/orkar äta så mycket när man äter fullfet mat utan pasta, potatis, ris mm utan når mättnad lättare (och behagligare mättnad) som håller längre. Tänker att det på det sättet inte blir en herrans massa kalorier i överskott ändå.

Men det finns säkert nån som har bättre kunskap om detta som kan berätta mer utförligt.

 
 

RobinEH
2014-10-23 21:33
#3

Mängden av energirikt livsmedel blir inte så stor att det ger energiöverskott. 100g innehåller ~340kcal, men dricker du enbart 500g så blir det enbart 1700kcal.

1kg bly väger lika mycket som 1kg fjädrar, även om volymen skiljer dem åt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

jiim
2014-10-23 22:11
#4

En kalori fett mättar bättre än en kalori kolhydrater.

Mättnad har ingenting med energiinnehåll per 100gram att göra. Med andra ord, mättnad har i princip inget att göra med hur full magen är.

Det som är viktigt är att det är kvalitet på de kalorier man stoppar i sig, oavsett hur mycket de väger,

Man kan säga att man äter mindre feta portioner som mättar bättre än stora kolhydratrika portioner.

Zepp
2014-10-23 22:28
#5

Merparten av kalorierna i din måltid lagras, du har bara några gram av glukos, fett o protein i blodet, samtidigt!

Finessen med LCHF är i själva verket i uttagsfasen från depåerna.. har du högt insulin innhiberar det lipolysen i fettväven och när blodsockret sjunker blir du hungrig igen.

Och jag kan försäkra dig om att det är rätt exakt lika mycket energi i en kalori kolhydrat som i en kalori fett!

Aptiten bestäms.. iallafall hos friska utan ätstörningar utav tillgänglig energi, i huvudsak fett eller glukos.

Och det är dina celler som är slutanvändare av kalorierna.. om de inte når dit så blir du hungrig.. oavsett hur mycket du har i dina lager.

Tanken med LCHF är altså att gynna fettoxidation, lipolys, ketos, glukoneogenes, då om allt går som det är tänkt så tas det ur dina depåer om du behöver.

Det vanligaste senariot är nog att man äter färre måltider och mellanmålen upphör iomed att de inte behövs, sålunda får man stoppat färre kalorier i munnen än annars.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-10-23 23:20
#6

Du har nu fått flera förklaring på hur LCHD "ska" funka.  Att det inte funkar så för alla ignoreras för det mesta. Blir du mätt på mindre så grattis! Bara att käka på. Blir du inte det så gör du nog bäst i att inse detta faktum och göra något åt det, t.ex. begränsa ditt intag. Du märker du nog rätt snabbt vilken kategori du tillhör.

Jag antar här ovan att du ska börja äta lågkolhydrat eller just har börjat. Om det är fel ber jag om ursäkt.

Annons:
[MikaelaR]
2014-10-24 06:54
#7

Jag har inte börjat eller funderat på att börja, jag bantar på annat sätt men jag äter mindre kolhydrater men jag utesluter ingenting och gör på mitt eget sätt funkar det med :) #6

hemul
2014-10-24 23:15
#8

Jo, det gör ju det. ;-)

Upp till toppen
Annons: