Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Lchf-Kalorier?

2014-10-23 21:19 #0 av: [MikaelaR]

Med lchf blir det ju mycket grädde och såser, fett osv det lär ju vara väldigt kaloririkt, man har ju hört att man ska ha mindre kalorier för att gå ner i vikt hur funkar det?

Anmäl
2014-10-23 21:28 #1 av: Evelina!

Följer

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-23 21:32 #2 av: fridelfina

Min erfarenhet är att man inte behöver/orkar äta så mycket när man äter fullfet mat utan pasta, potatis, ris mm utan når mättnad lättare (och behagligare mättnad) som håller längre. Tänker att det på det sättet inte blir en herrans massa kalorier i överskott ändå.

Men det finns säkert nån som har bättre kunskap om detta som kan berätta mer utförligt.

   
Anmäl
2014-10-23 21:33 #3 av: RobinEH

Mängden av energirikt livsmedel blir inte så stor att det ger energiöverskott. 100g innehåller ~340kcal, men dricker du enbart 500g så blir det enbart 1700kcal.

1kg bly väger lika mycket som 1kg fjädrar, även om volymen skiljer dem åt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2014-10-23 22:11 #4 av: jiim

En kalori fett mättar bättre än en kalori kolhydrater.

Mättnad har ingenting med energiinnehåll per 100gram att göra. Med andra ord, mättnad har i princip inget att göra med hur full magen är.

Det som är viktigt är att det är kvalitet på de kalorier man stoppar i sig, oavsett hur mycket de väger,

Man kan säga att man äter mindre feta portioner som mättar bättre än stora kolhydratrika portioner.

Anmäl
2014-10-23 22:28 #5 av: Zepp

Merparten av kalorierna i din måltid lagras, du har bara några gram av glukos, fett o protein i blodet, samtidigt!

Finessen med LCHF är i själva verket i uttagsfasen från depåerna.. har du högt insulin innhiberar det lipolysen i fettväven och när blodsockret sjunker blir du hungrig igen.

Och jag kan försäkra dig om att det är rätt exakt lika mycket energi i en kalori kolhydrat som i en kalori fett!

Aptiten bestäms.. iallafall hos friska utan ätstörningar utav tillgänglig energi, i huvudsak fett eller glukos.

Och det är dina celler som är slutanvändare av kalorierna.. om de inte når dit så blir du hungrig.. oavsett hur mycket du har i dina lager.

Tanken med LCHF är altså att gynna fettoxidation, lipolys, ketos, glukoneogenes, då om allt går som det är tänkt så tas det ur dina depåer om du behöver.

Det vanligaste senariot är nog att man äter färre måltider och mellanmålen upphör iomed att de inte behövs, sålunda får man stoppat färre kalorier i munnen än annars.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-10-23 23:20 #6 av: hemul

Du har nu fått flera förklaring på hur LCHD "ska" funka.  Att det inte funkar så för alla ignoreras för det mesta. Blir du mätt på mindre så grattis! Bara att käka på. Blir du inte det så gör du nog bäst i att inse detta faktum och göra något åt det, t.ex. begränsa ditt intag. Du märker du nog rätt snabbt vilken kategori du tillhör.

Jag antar här ovan att du ska börja äta lågkolhydrat eller just har börjat. Om det är fel ber jag om ursäkt.


Anmäl
2014-10-24 06:54 #7 av: [MikaelaR]

Jag har inte börjat eller funderat på att börja, jag bantar på annat sätt men jag äter mindre kolhydrater men jag utesluter ingenting och gör på mitt eget sätt funkar det med :) #6

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.