Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3067 ggr
Bara Anna
10/21/14, 3:08 PM

Extra kolhydrater - när?

Äteer en ganska liberal lchf kost eftersom jag ammar. Nu undrar jag när det är bäst att äta extra kolhydrater under dagen? Tycker jag får ett så enormt sockersug om jag tex tar ett äpple som mellis. Jag äter lite ris och potatis ibland, men ingen pasta. Skulle det vara bättre att äta äpplet i samband med en större måltid?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
hemul
10/21/14, 4:14 PM
#1

Är det sötsug det gäller så får du väl testa. Det skiljer säkert från person till person.

Zepp
10/21/14, 4:42 PM
#2

Ät hellre mer potatis/andra rotfrukter/mer grönsaker.. för näringens skull.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

spirit
10/22/14, 6:43 AM
#3

Ursäkta, men jag förstår inte.

Varför ska man äta mer kolhydrater då man ammar?

Bröstmjölken behöver 7 g laktos per dL bröstmjölk. Den mängden  består av lika delar glukos och galaktos som levern utan problem kan tillverka. Sammanlagt behöver barnet omkring 5 dL bröstmjölk per dag till en nyföding och 1,3 L till en ettåring utan annan mat.

Det man behöver som ammande mamma är energi och fett  är vår allra bästa energikälla. För att slippa äta nästan en halv hink per dag av Livsmedelsverkets mat med omkring 1 kcal/g mat (3,5-4,5 L mat per dag) så äter den förståndiga ammande mamman LCHF som har en högre energitäthet (mer än 2-3 kcal/g mat). 

Kött, fisk ägg innehåller omkring 0,8 kcal/g mat.

Kolhydrater innehåller 0,01 till 2,5 kcal/g mat

Fett innehåller 9 kcal/g fett så vispgrädde innehåller 4 kcal/g, smör 7 kcal/g och olja 9 kcal/g.

Med en kost baserad på LCHF slipper man som ammande mamma äta upp emot en halv hink mat per dag.

Men denna kost är en utmaning som dietisterna hittills inte visat att de klarar av. 

E-kost (energi- och proteinförstärkt kost) på sjukhus har en tredjedel mindre volym än A-kost men bara 300 kcal i stället för 400 kcal per lunch eller middag.
Lösningen: Man minskar portionsstorleken! Men har kvar omkring 1 kcal/g i stället för att öka energitätheten från 1 kcal/g till 3 kcal/g mat.

Så ät LCHF, den perfekta kosten för de flesta.

Bara Anna
10/22/14, 7:09 AM
#4

Varför? För att vara på säkra sidan såklart! Det finns inga studier på hur lchf påverkar vid graviditet och amning och till och med

Kostdoktorn

rekommenderar att köra en mer liberal lchf när man ammar. Och många andra kunniga rekommenderar en nivå på kolisar på >30 %. Jag har precis börjat med lchf och även om jag äter mer liberalt lchf än vad du verkar rekommendera så är det fortfarande betydligt bättre än hur jag åt förut…. Det är dessutom inte bra för mjölk-mängden att plötsligt minska mängd kolhydrater. Kan ju tillägga att jag äter enligt lchf, den enda skillnaden är att jag inte äter superstrikt, så för bebis skull slinker det ner en banan, ett äpple eller lite ris eller potatis här och där.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

hemul
10/22/14, 8:37 AM
#5

Att kroppen kan tillverka den glukos som behövs innebär ju inte per automatik att det är optimalt att den gör det. Man kan lika gärna vända på argumentet och  säga att man kan lika bra äta den mängd kolhydrater som ändå kommer att tillverkas och bespara kroppen det jobbet. Kroppen kan tillverka en ruskig massa fett också, så med samma logik behöver vi inte äta det heller. Ornish, here we come! 😉

Upp till toppen
Annons: