Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 11129 ggr
Jessell
10/20/14, 10:51 PM

Smaksättning till kvarg

Hej, vet inte om detta är rätt forum för min fråga men tror ändå det finns många kunniga här, fantasirika som har koll på 5:2.

När jag har fastedagar äter jag oftast bara kvarg. köper en burk kvarg med 500 g somjag äter lite då och då ifrån av under dagen. Jag brukar äta det med kanel. Massa kanel. Nu läste jag tråden "tugga kanelstänger" och förstod att en överkonsumtion av kanel inte är nyttigt och jag får i mig en hel del under fastedagarna. Kan jag fortsätta äta kanel till kvargen eller borde jag sluta? Är ju bara två dar i veckan? Om jag borde sluta vad kan jag ha som smaksättare istället? Kvarg i sig själv är inte så himla gott. Jag vill inte äta socker så hallon är inget för mig.

Tack på förhand

Annons:
Lia
10/20/14, 11:05 PM
#1

Min bror häller i fun light i sin kvarg

mysis
10/21/14, 9:47 AM
#2

Jag kör oxå oftast med kesella på mina halvfaste-dagar! Jag smaksätter med fun green, som är sötad med stevia.  Ananassmak gillar jag, tycker det räcker med 2 msk till en 500 g:s burk kesella. Och tack för tipset om kanel, det måste jag testa!

Jessell
10/21/14, 1:11 PM
#3

Försöker undvika kemiska sötningsmedel och fun green tycker jag inte har så goda smaker. Den enda som ärgod är den med björnbär (eller är det blåbär?) och den hittar man sällan i butik :S men tack för tipsen!

Någon som ar någon annan idé?

CasaRamon
10/21/14, 2:52 PM
#4

Jag äter alltid kvarg till frukost på mina 5:2 dagar. Brukar lägga i frön av olika slag som pumpakärnor, solrosfrön m.m.

Varga
10/21/14, 3:30 PM
#5

Man borde kunna varva med kardemumma i alla fall tänker jag, och fun light då men det har ju redan diskuterats. :)

Evly
10/21/14, 7:45 PM
#6

Lite dill och färsk gurka i kesella eller keso plus lite vitlök om man vill.

Grönmögelost, Danablue är gott i.

Annons:
dufva
10/23/14, 10:42 PM
#7

3 droppar steviakoncentrat med vaniljsmak 🙂

hemul
10/24/14, 2:41 AM
#8

#3 Det blir nog inte så jättemycket mer kalorier om du mosar ner lite riktiga bär i kvargen. Eller varför inte räkor? De ger ju mycket smak. Räkor och keso är rätt gott så det borde väl funka med kvarg också.

hemul
10/24/14, 2:43 AM
#9

Sorry, jag missade att du nollar kolisarna! Nå, men räkor går ju bra i alla fall! Räkor och gurka skulle jag nog köra i det läget.

jessirene
10/24/14, 9:23 AM
#10

Kardemumma är gott och nyttigt. Vaniljpulver utan sötning och kanske kakao om det inte upplevs beskt. En smaksak… Sedan vet jag inte hur illa det är med mycket kanel, men det är ju synd att riskera att tröttna på en sådan superkrydda!

RobinEH
10/24/14, 8:43 PM
#11

Hur mycket kanel brukar du ha? Kumarin är det som är problemet med kanel. De som verkligen behöver begränsa sitt kanelintag är personer med låg aktivitet av CYP2A6, vilket är ett leverenzym. Problemet är dock att veta huruvida man har anlag för hög eller låg aktivitet av spec. enzym. Personligen har jag konsumerat drygt 15g kanel varje dag i drygt två år utan någon påverkan av levervärden.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Krobb
10/26/14, 10:54 AM
#12

#11: Konsumerar mycket kanel dagligen, kanske inte 15g men omkring 5-7g i alla fall, bör jag oroa mig/göra något test?

Förövrigt så hittade jag för första gången Ceylonkanel på City Gross av tillverkaren Spicemaster. Den var heller inte så fasligt dyr och har hört talas om att just Ceylonkanel ska innehålla väsentligt lägre halter av kumarin. Bör jag kanske gå över till denna kanelsort istället?

Jessell
10/26/14, 10:25 PM
#13

#11 jag tar nog fem msk i femhundra gram kvarg. Kanske inte är så farligt ändå?

Annons:
Krobb
10/27/14, 7:50 PM
#14

#13: Fem matskedar kanel!? Det är ca. 30 gram, nästan en hel deciliter ju. Så mycket kanel på 500 gram kvarg låter väl extremt…

Layza
10/29/14, 9:55 AM
#15

I vilken hylla hittar man kvarg? Bland creme fraishe och yoghurt? Inte hittat, men kanske var den slut. Aldrig använt kvarg, blir lite nyfiken på att ha den på 5:2- dagarna. Brukar köra kokta ägg, men omväxling förnöjer :)

CasaRamon
10/29/14, 2:19 PM
#16

Den finns på mejerihyllan. Jag köper den magra 0,3 % fett till mina 5;2 dagar. Övriga dagar blir "feta" dagar med LCHF

maxiq
10/29/14, 5:35 PM
#17

Det finns ju smaksatt kvarg också… 😕

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19770921.ab


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

rufusgarland
10/29/14, 6:46 PM
#18

Här är en bra sida om kvarg och vad som passar att smaksätta den med.http://www.kvargen.se/om-kvarg/

Jessell
10/29/14, 10:36 PM
#19

#17 men som det står en sockerfälla så det behövs inte ens nämnas ;)

det står påmånga ställen att det går att användas i matlagning och bakning, naturell kvarg alltså, testade att värma det en dag men den separerade och blev alldeles klumpig. någon som har recept på lite matigare saker man kan göra på kvarg som passar på fastedag?

Upp till toppen
Annons: