Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Måste LCHF?

2014-10-19 18:46 #0 av: IceTee

Jag försöker tappa några envisa 5 kilo som inte vill försvinna efter en medicin som gav mig en viktuppgång på 10kg. Så jag tänkte söka lite råd här, men märker att de flesta förespråkar LCHF, vilket inte är min grej alls. Personligen gillar jag inte LCHF, men jag tänker inte gå in på varför för att slippa göra folk upprörda då det endast är baserat på mina egna känslor om det och liknande. 

Jag undrar bara, om jag skulle söka lite tips på mat med lite lägre kolhydratsinnehåll, som ändå är snällt mot en IBS mage, kommer jag bara få en massa tips på LCHFmat? För sånt intresserar inte mig det minsta... 

Och har ni tips får ni gärna skriva dem här! Skulle uppskattas väldigt mycket!

Som sista punkt skulle jag vilja att ingen här ifrågasätter att jag inte vill börja med LCHF, samt att ingen försöker promota det!

Medarbetare på Skor iFokus

Anmäl
2014-10-19 18:51 #1 av: Zepp

LCHF är bara vanlig mat fast med mindre kolhydrater och något mer fett.

Och du äter självklart prexis vad du vill och hur mycket kolhydrater du vill.

Jag skulle spontant föreslå att du äter sån här mat.. eller liknande.

Exempel på riktig mat

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-10-19 18:55 #2 av: IceTee

Jag vet vad LCHF är, det är så jag kan säga att jag inte vill gå på den dieten. Råvaror är ju inte direkt ett recept dock, och sparris, blomkål och brysselkål får jag extremt ont av, samt mycket gaser, så det bör man äta sparsamt av om man har IBS

Anmäl
2014-10-19 19:00 #3 av: Melissa V

bästa är sunt förnuft, inga dieter i världen kan slå det. Med din mage vet du nog vad du kan och inte kan äta och lyssna på den. 
Hur ser träningen din ut? 
Ibland kan den enkla lösningen vara att ändra tider för maten, eller variera träningen, promenerar du till exempel 30 min varje dag så kanske du kan börja med 30 min promenad plus 10 min rask promenad. Chocka kroppen lite. 

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Anmäl
2014-10-19 19:23 #4 av: Zepp

Mm..det är nog gaserna som gör att det gör ont i en redan öm tarm? Är själv laktosintollerant så jag vet hur ont gaserna kan göra.

Såå.. undvika allt som ger gas/smärta, sen är då frågan om vad som orsakar IBSen i sig och hur äta för att läka den?

#3. Jag går inte på någon "diet", jag äter bara sån mat jag gillar och mår bra på, det är andra som kallar det jag äter för LCHF och "diet"!

Anmäl
2014-10-19 19:28 #5 av: IceTee

#4 IBSen jag har har jag ärvt. Och IBS går ju inte att bota, bara lindra!

Tanken på att äta mer fett gör mig personligen illamående, det är bla därför jag nog alltid kommer undvika den. Så jag sökte nog mest recept, men då får jag nog leta vidare! Tack ändå!

Anmäl
2014-10-19 19:42 #6 av: Melissa V

#4 jag svarade enbart TS så det var inget emot dig. 

#5 testat saker med kokos? de är milt, nyttigt och lågt fettinnehåll. Finns många olika recept på det. Sen testa lite träning i någon form, viktminskning gör man tyvärr inte enbart genom maten. 

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Anmäl
2014-10-19 20:11 #7 av: Tyroidea

Olivolja är ju bra för magen och för resten av kroppen. Har du testat det? Ägg är ju en perfekt produkt. Ta bort allt gluten och testa istället bovete, durra-, havre, nöt eller nyponskalsmjöl mm. 

Anmäl
2014-10-19 20:21 #8 av: Zepp

Ja, testa glutenfritt?

Har du testat GAPS?

http://tarmochpsykologi.wordpress.com/full-gaps-diet/

Anmäl
2014-10-19 21:02 #9 av: IceTee

#3 missade ditt inlägg! Träning får jag genom hunden och försöker gå på lite gym-pass (dans och sådant) 

Glutenfritt har jag inte testat, dock är väl sånt rätt dyrt? Har nämligen inga pengar, så jag får äta så billigt som möjligt...

Anmäl
2014-10-19 21:03 #10 av: IceTee

Men jag är alltså inte ute efter dieter, det skrev jag inte någonstans. Är ute efter recept med lite kolhydrater (och inte för mycket fett heller)

Anmäl
2014-10-19 21:19 #11 av: Lilltilda

behövs det verkligen recept? Ät din vanliga mat, men ersätt dåliga kolhydrater som bröd, mjöl, stärkelse, ris, pasta och potatis med de grönsaker som din mage tål. Eftersom att du inte vill ersätta energin från kolhydrater med fett så får du däremot tänka till så att du inte får för lite energi. 

Men avokado, lite nötter, olivolja ringlat över grönsakerna eller en klick kryddsmör på maten, är såna energikällor som många "fettskrämda" ändå brukar klara av att äta, kanske även du? 

Anmäl
2014-10-19 21:31 #12 av: Zepp

Glutenfritt innebär i princip att man slutar med bröd, mjöl, säd!

Anmäl
2014-10-19 21:45 #13 av: Grace2009

Du kanske kan inspireras från LCHF recept i alla fall? Dom är ju låga i kolhydrater, och så kan du ta bort/minska fettet rejält så det passar dig bättre. Nu vet jag tyvärr ej vad för maträtter som är milda mot magen, men kanske blomkål? Jag tycker det här låter gott http://www.recepten.se/recept/blomkaalsgrataeng.html Skulle vara gott med en skiva stekt kassler till tror jag Skrattar Det går ju att krydda upp med sådant du vet att du tål, och om vitlöken är för stark kan du hoppa över den enkelt. Hur är det med grädde? Känns den för fet kan du byta ut mot gräddmjölk eller bara mjölk om det är bättre för dig. 

Kan du berätta lite vad för typ av livsmedel du blir dålig av och vad du tål? Jag ska försöka hjälpa dig att googla fram recept då, eller komma på egna om jag råkar få en snilleblixt Gapskrattar

Anmäl
2014-10-19 22:24 #14 av: IceTee

#13 Saker som är hårt stekta i mycket fett är inget kul för min mage (dock fuskar jag rätt mycket där, kan inte låta bli, haha!) och mejeriprodukter går fint! Blomkål och sådant älskar jag, men jag får gaser som gör ont och blir vääääldigt svullen. Pasta, ris och liknande går bra om jag bara äter lite av det och inte mer än en gång om dagen (blir ofta soppa för att fylla ut lite en gång i veckan ungefär)
Fiber måste jag äta lite av, men äter jag för mycket får jag jätte ont av det också...

Jag har hittat lite mat som passar för mig, men man tröttnar ju på att äta samma sak hela tiden!

Anmäl
2014-10-19 22:52 #15 av: Inkanyezi

Om du har IBS, så är det väldigt sannolikt att du inte alls tål gluten, så jag gissar att du kan få en stor förbättring genom att kolla så att du inte får i dig något vete alls. Vete är väldigt dåligt när man har problem med tarmen. Dåligt annars också, men i synnerhet om tarmen är känslig.

Sedan kan du kanske förbättra din tarmflora med probiotika. När man får mycket gaser, om det inte är bara luft man har svalt ner, så är det antagligen en jäsningsprocess i tarmen, ofta med olämpliga bakterier, och probiotika använder man för att ändra tarmfloran till snällare bakterier.

Eftersom du tål mjölkprodukter, kan du säkert hitta flera sorter med probiotika, och om du rör ner lite psylliumfrö i frukostfilen så gör du antagligen din mage en tjänst. Psyllium är skitbra, och det gäller både mot lös och mot hård mage.

Anmäl
2014-10-19 23:09 #16 av: IceTee

Gluten ska jag tåla fint enligt flera blodprover och en gastroskopi i alla fall... Dock äter jag inte så mycket av det ändå!

Men jag ska testa psyllium och probiotika!

Anmäl
2014-10-19 23:27 #17 av: Inkanyezi

Nej, du tål inte gluten fint. INGEN tål gluten från modernt vete, utan det påverkar tarmväggen så att den läcker. Om du har besvär med tarmen finns mycket goda skäl att utesluta allting som innehåller gluten från vete.

Anmäl
2014-10-19 23:30 #18 av: jiim

Tycker det låter motsägelsefullt att du vill äta både lite fett och kolhydrater. Skall du då kompensera genom att äta mer kött/proteiner? Energin måste ju komma från någonstans, och i princip har du bara dessa tre makronutrienter att välja på.

Hur reagerar magen på baljväxter(bönor, linser etc)?

Anmäl
2014-10-20 01:15 #19 av: IceTee

#18 energin ska komma från proteiner, kolhydrater och fett, men mest av proteiner. Anledningen till att jag vill ha recept med lågt innehåll av sådant är för att jag äter alldeles förrycket, så att dra ner på det vore hälsosamt för mig, i samband med träning! Jag äter nämligen ca 6 gånger per dag, och då måste några mål vara lite snåla

Anmäl
2014-10-20 01:15 #20 av: IceTee

Linser och baljväxter går bra i måttliga mängder!

Anmäl
2014-10-20 02:05 #21 av: hemul

Kanske lättare att få tips om recept på något ställe där man äter som du vill göra, om det nu finns något sådant. Du kan nog inte förvänta dig att folk ska sitta inne med en fettsnåla recept på ett LCHF-forum.

Anmäl
2014-10-20 07:08 #22 av: asahars

Hur är det med vitkål och rårivna rotfrukter (morötter, kålrot, rotselleri, palsternacka)? Om du tål dem kan det vara bra för tarmfloran i tjocktarmen att äta en liten sådan portion varje dag. Kolla innehållsförteckningen på alla livsmedel du köper för de nya sockerarterna är värre för en ibs-are än det vita sockret. Jag tänker på invertsocket, koncentrerad druvjuice, glukos-fruktossirap mm.

Anmäl
2014-10-20 07:11 #23 av: asahars

Det finns en sajt som heter ibsfri.

Anmäl
2014-10-20 08:37 #24 av: lchf_rocker

vill bara inflika lite snabbt att jag också har ibs, något som har förbättras markant sedan jag slutade (nästan) helt och hållet med kolhydrater. det är en väldig lättnad! de där gaserna är inte att leka med :(
 men mitt tips är följande: det är enbart du som vet hur du reagerar på vissa råvaror, och det är enbart du som vet vad du har råd att köpa. ladda ner en ibs-app (där står det vad din mage klarar mindre bra och vad den klarar bra) och sök recept därefter! då kan du ju också anpassa det lite mer efter din budget. 

sedan har jag märkt att min mage mår bättre när jag helt och hållet utesluter allt sött. 

Hoppas något av detta var till en liten hjälp :) 

Anmäl
2014-10-26 23:35 #25 av: JustMySelf

#24 Hoppar in här och säger att den där appen lät intressant! Vet du vad den heter? :)

Anmäl
2014-10-27 07:08 #26 av: Mooniq

Jag har haft mycket svår IBS som en läkare sa för många år sen och klappade mig på axeln - lilla vän, vissa saker får man lära sig att leva med.. Idag skulle jag vilja slå han hårt, riktigt hårt. Du behöver inte följa nån diet alls, du bestämmer. Men  min IBS sover fint när jag undviker spannmål, pasta, potatis och Socker. Jag hoppas du hittar din grej och jag hoppas du mår bättre. Kan bara tillägga en liten sak. Om man äter mycket kolhydratrik mat så samlar även kroppen mycket vätska, om man drar ner lite på kolhydraterna så släpper kroppen onödig vätska - så då kan man ganska fort få en viktnedgång på 1-3 kg.. men det är som sagt bara vatten, men kläderna sitter lite skönare och lösare 

GladSol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.