Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 6989 ggr
libaneseone
2014-10-17 01:25

tugga kanelstänger

Hejsan allihop. Första inlägget här, dock så är detta min mest besökta sida enligt webbläsaren. Jag har haft ett superbisarrt sockerberoende . Främst chips och bakelser. Är nog mer av en oral fixation då jag måste ha något att tugga som är krispigt eller "fylligt" Jag är naturligt hyperaktiv och väger 74kilo på 176cm ( normalt väger jag 64-65 kilo. Jag har nu märkt att kanel minskar min hyperaktivitet då jag gnager :) . Att det sen håller mitt sockersug borta är ett plus. Jag är typen som får mer energi av lchf och har nu börjat igen efter en paus på 9mån. Har märkt att jag mår mycket bättre på lchf + att jag har mer energi men mindre hyperaktivitet ( svårt att förklara). Hur går kanelstänger ihop med lchf. Jag tuggar äkta kanel (Ceylon) med låg kumarin halt. Sen dricker jag min lchf chai-latte(chaigrädde? ) som jag har Ceylon kanel i. Mao mycket kanel. Tuggar ca 5g kanel om dagen med pauser på ca 2 dagar i veckan Hur är det med kanel egentligen kolhydratsmässigt? som krydda är det ju väldigt liten mängd men jag förbrukar ca 30g veckan Tar det mig ur ketos, påverkar det insulin, sockernivå i blodet osv. Jag vill gå ner i vikt till mina naturliga 65kg

Annons:
hemul
2014-10-17 02:25
#1

Även om det var rent socker skulle det inte bli mer än 30 g i veckan, i snitt 5 g om dagen, eller hur? 😉

Michaela-N
2014-10-17 22:28
#2

Tycker du ska hitta en annan sysselsättning istället för kaneltuggandet så du slipper beroende och leverskador.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jul/amne-i-kanel-kan-ge-leverskador_376528.svd

Funkar inte tuggummi?

RobinEH
2014-10-17 23:39
#3

Kanel rekommenderades till diabetiker just för dess positiva effekter på glukosmetabolismen.

#2

TS påpekar ju att hon använder Ceylon-kanel och inte Cassia

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

libaneseone
2014-10-18 13:42
#4

Tuggummi funkar inte, det har inge "bit" i sig. Jag köper in Ceylonkanel stänger direkt från en odlare i Sri Lanka så det är ingen cassia i, så kumarin är inget problem men tack för omtanken michaela. Jo även ifall det skulle vara rent socker så skulle det ju bli 5 gram kolisar men jag vill fortfarande veta mer om kanel ala lchf.

Michaela-N
2014-10-18 15:25
#5

#3 "Vid de tyska provtagningarna påträffades höga halter av kumarin även i prover märkta som Ceylon-kanel."

hemul
2014-10-18 20:08
#6

#4 Varför spelar det roll? Det lär inte innehålla 100% kolhydrater och om du får i dig något enstaka gram hit eller dit är inte ha någon som helst betydelse.

Men det finns uppgifter på nätet, t.ex. på sidan nedan. Om det gäller "äkta" kanel eller inte vet jag inte, men det kan väl ge en fingervisning ivf. Runt 75% kh. Låter lite högt, tycker jag. Kanske är inklusive fibrer? Känner inte till sidan.

http://www.fatsecret.se/kalorier-n%C3%A4ring/allm%C3%A4n/kanel?portionid=56603&portionamount=100,000

Annons:
hemul
2014-10-18 20:12
#7

Ja,  det är inklusive. Hittar ungefär samma siffra på amerikanska sidor.

Total carbs: 79.9 g
Dietary fiber: 54.3 g

Så då är vi nere på  25.6 g kh.  1.28 g/dag  i ditt fall alltså. Som jag sa, det saknar totalt betydelse. 🙂

http://www.calorieking.com/foods/calories-in-herbs-spices-cinnamon-ground_f-ZmlkPTY0NTM2.html

Upp till toppen
Annons: