Annons:
Etiketthälsa
Läst 13539 ggr
Zorbaaa
10/13/14, 5:10 PM

Starkt mot förstoppning

Jag är desperat på jakt efter något som jag kan ta varje dag och ändå gå ner i vikt, som får magen att hålla igång. Jag har testat kaffe, linfrön, katrinplommon, olja, lavemang, laxering mm men inget funkar. Det är inte totalstopp men uppenbarligen är det nåt som sitter som en klump nånstans eftersom jag inte ens blir av med det av läkemedlen som ska tömma hela tarmen inför koloskopi-undersökningar (ska eg göra en imorrn men tvivlar på att det kommer gå då det bara kommit ut lite vatten från tarmen, ingen rensning här inte).

Har läst lite om magnesiumtabletter och att det finns 711 olika, vilka är det som är bra mot vad? 

Jag började bli såhär när jag uteslöt socker ur min mat.
Det var jätteskönt i början att inte va risig i magen, men nu är jag svullen för att det inte går att tömma istället. Har öst in socker och alkohol denna vecka för att få igång det, kommer lite men är fortfarande stopp. Är väl nån form av förstoppningsdiarré tror jag.

Annons:
[Outlawly]
10/13/14, 5:14 PM
#1

Det är inte så att du äter för fiberrika måltider nu?

Zorbaaa
10/13/14, 5:47 PM
#2

nope, får inte äta fibrer öht inför koloskopin.
eller menar du att jag i min "vanliga" kost äter för mkt fibrer?
jag äter typ fisk, kyckling, 1 msk linfrön om dan, inaloxol morgon å kväll, annars bara grönsaker å kvarg, keso. så massa fibrer är det inte. men fibrer ska väl va bra för att hålla igång tarmen? dricker mkt vätska.. har druckit 5 L idag.

Zorbaaa
10/13/14, 5:47 PM
#3

fiberhavregrynsgröt på morgonen också!

Zepp
10/13/14, 6:04 PM
#4

Laxoberal brukar lösa upp de värsta proppar!

http://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=IisKPjR_P0zcldbRYLQsLApUywj3cMC6q05ouDfrj8UfkOdVN4xo!-1305793188?docType=3&userType&nplId=19770323000015

Men frågan är om du inte i första hand skall ha ett hederligt lavemang?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zorbaaa
10/13/14, 6:39 PM
#5

Är den receptfri? Å det är inte tillfällig förstoppning, har de hela tiden typ.

Testat både citrafleet på recept som ska rensa hela tarmen och microlax men det gav ej nämnvärd effekt.

Zepp
10/13/14, 6:55 PM
#6

Då är det hederligt lavemang till att börja med, och sedan en undersökning om det är något problem i övrigt!

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=101441

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Outlawly]
10/13/14, 7:32 PM
#7

#2 Jag tänkte bara så att du drack tillräckligt, men det låter ju så :)

Gladasvampen
10/13/14, 8:16 PM
#8

Jag tog en tablett magnesiumcitrat.. det gick bara tre timmar så ville allt ut igen. Min mamma som ofta har förstoppningar testade också det, hon påstår att det funkar super :)

Zorbaaa
10/13/14, 8:55 PM
#9

Vet du var du köpte citratet å va de hette? :)

Zepp
10/13/14, 9:14 PM
#10

På apeteket har de olika sorters magnesium.. tala om att du skall ha det för förstoppning.. annars så får du kanske det som tas upp i kroppen!

Magnesiumoxid har de i laxermedel.

http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zorbaaa
10/13/14, 9:38 PM
#11

I länken  du skicka står det ju att man ska undvika oxid och välja citrat?

Zepp
10/13/14, 9:59 PM
#12

Ja om man har magnesiumbrist.. dvs om man vill motverka kramp.

Vill man att det skall gå rätt igenom och ta med sig en massa vatten så tar man det som inte är biotillgängligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zorbaaa
10/13/14, 11:22 PM
#13

Biotillgängligt säger mig ingenting.

Det står ju att citrat är laxerande, och det är det jag vill ha?

Annons:
Zepp
10/13/14, 11:50 PM
#14

Fråga då efter det på Apeteket.. annars så brukar oxid vara en av de viktigaste beståndsdelarna i laxermedel.

Biotillgänglig betyder att kroppen tar upp det, dvs det hamnar i blodet och gör där nytta som ett mineral.

Anar att det handlar om rätt höga doser citrat för laxerande verkan, dvs det är rätt ofarligt i lite högre doseringar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lilawadii
10/14/14, 5:26 AM
#15

Har du provat glaubersalt? Finns på vissa apotek. Effektivt men inget du kan ta varje dag. Börjar verka efter ca 2 timmar. Jag tar det dagen då jag börjar fasta. Drick också 2 glas linfröavkok varje dag. Blanda med t ex Plommi. Det är en juice du köper i hälsokostaffärer. Kanske inte LCHF med plommon men den hjälper reningen. Ta annars en annan juice. Fänkålen hjälper också magen. Finns i Hälsokostbutiken.

jessirene
10/14/14, 9:10 AM
#16

Det kanske inte hjälper just nu, men det enda som håller igång min mage är kokosolja. Ca 2 msk per dag helst i kaffe. Mejerier stoppar upp, så det får jag passa mej för, men det måste jag ändå.

lilawadii
10/14/14, 9:13 AM
#17

Det skulle stå fänkålste..

Doroteagun
10/14/14, 2:38 PM
#18

Torkade aprikoser,  högst 3-4 styck vid förstoppning. Kokosolja i kaffet varje morgon  är rena smörjmedlet för tarmarna.

eeeva
10/15/14, 12:30 AM
#19

Prova gärna
96% Aloe Vera, Kosttillskott. Dryck.
Handplockad, ekologiskt odlad Aloe vera.

http://myaloevera.se/percy/sv/shop/category/tillskott/product/aloe_vera_gel

eeeva
10/15/14, 2:01 PM
#20

Forever Active Probiotic kanske också kan hjälpa.

Ett kosttillskott som innehåller en kombination av sex olika bakteriestammar

som är bra för tarmen.

http://myaloevera.se/percy/sv/shop/category/tillskott/product/forever_active_probiotic

Annons:
Upp till toppen
Annons: