Annons:
Etikettövrigt
Läst 6047 ggr
pillan1976
10/10/14, 8:34 AM

Operation

Nästa onsdag ska jag genomgå en operation och ska sövas. Den ska ske på eftermiddagen och de kändes faktiskt lite jobbigt att vara fastande från två på natten och sen kanske opereras framåt 2 på dagen. Nu tror jag med hjälp av LCHF att jag fixar det där utan att bli jätte hungrig. Fast jag får dricka till två timmar innan och vad tror ni då om fettkaffe är det okej. Mjölkprodukter får man ju inte dricka men bara kaffe och kokosolja vad tror ni?

Annons:
VildaVittra
10/10/14, 8:41 AM
#1

Fett fördröjer tömningen av magsäcken, så jag tror faktiskt inte att det är lämpligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

satsuke
10/10/14, 8:50 AM
#2

Ring och fråga vad som är OK och inte. När jag opererade mig så frågade sjuksköterskan som skrev in mig om flera olika drycker för hon sa att det är så vanligt att folk missupfattar och tror att det ena eller andra är ok fast det inte är det. T ex är det tydligen många som dricker nyponsoppa eller blåbärssoppa och tror att det räknas som typ vatten…🤪

Sindri
10/10/14, 9:50 AM
#3

Jag skulle inte ta kokosfett. Med dricka menas vatten, te och kaffe. Således inte buljong heller har jag för mig. Det är ju meningen att matsmältningssystemet skall vara vilande. Det får inte finnas något i magsäcken som gör att man riskerar att kräkas och kvävas av spyor.

Men med LCHF är det aldrig problem att vara fastande. En dag åt jag frukost kvart över fyra utan att lida speciellt av hunger innan. Det där grejar du fint.

pillan1976
10/10/14, 9:55 AM
#4

Tack för era svar då håller jag mig fastande utan något Kokosfett :)

hemul
10/10/14, 4:33 PM
#5

Det är klart att du inte kan dricka kokosfett.  Det spelar väl ingen roll om man äter eller dricker kalorierna.  Man kan mixa en portion spagetti med köttfärssås och dricka den också. Det är kalorifri dryck de menar. Vatten, kaffe, te.

spirit
10/11/14, 11:45 AM
#6

Men kräv att det dropp du får är antingen Plasmalyte eller Ringeracetat.
Du ska vägra alla former av glukosdropp.

Det gjordes en undersökning vad som hände med P-glukos under operation. Det steg långsamt hos alla patienter ju längre operationen varade. Men hos en av 150 patienter steg inte glukos under operationen. 

Det visade sig att någon hade glömt att koppla glukosdroppet på den patienten under operationen.

Hela blodvolymen om 5,6 L hos en 70 kg person innehåller normalt 1,5-3 gram glukos.
Glukosdropp innehåller 5 % glukos och 30-60 mL 5% glukos innehåller lika mycket glukos som hela blodvolymen.  Har man mer än 15-25 gram glukos i blodet dör man av akut glukosförgiftning. Mer än en halvliter 5% glukos snabbt in i blodet är en dödlig mängd glukos i blodet.

Så kräv att du slipper glukosdropp.

Annons:
VildaVittra
10/11/14, 11:47 AM
#7

#6 Eller så lyssnar man på det läkaren föreskriver och det som är bäst enligt denne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
10/11/14, 12:40 PM
#8

Nej, jag håller inte riktigt med dig där. Är man kolhydratdriven så behöver man naturligtvis glukos. Men om man nu är i ketos så är det inte så bra att ladda kroppen med glukos. Det har ingenting med operation eller inte att göra.

Sjukvården förutsätter helt enkelt att alla äter enligt tallriksmodellen - mer eller mindre. Jag har fått dropp utan glukos - ingen höjde på ögonbrynen, eller tyckte att det skulle vara menligt på något sätt.

Vi som äter LCHF vet ju dessutom att de flesta läkare är sorgligt oinsatta i kostfrågor och metabolism, så vad "som är bäst" kan man diskutera.

VildaVittra
10/11/14, 12:43 PM
#9

#8 Så som lekmän är sorgligt dåligt insatta i effekterna av narkos. Varken du eller #6 vet vad för operation TS ska genomgå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
10/11/14, 12:54 PM
#10

OK! OK! Jag ger mig -  men jag har svårt att föreställa mig en operation där glukosbrist skulle innebära en fara.

Jag skulle i alla fall berätta för läkaren att jag inte äter glukos och att jag vill slippa i droppet. Jag tror inte någon läkare skulle underlåta att meddela att frånvaro av utifrån tillförd glukos skulle innebära livsfara, eller att operationen skulle misslyckas.

Sen kan dom ju propsa på vanligt dropp i alla fall, ba'fatt!

hemul
10/12/14, 3:58 AM
#11

Har inte tänkt på det förut, men jag tror ju inte att man har glukos i droppet för att patenten annars skulle drabbas av energibrist. Vem som helst klarar sig utan energitillförsel några timmar. Någon som vet varför man ger glukos?

subcalva
10/12/14, 8:50 AM
#12

Kan kroppen ens tillverka ketoner om man är sövd?

Zepp
10/12/14, 10:50 AM
#13

#11

För att slippa hypoglykemi har jag förstått.. du vet hjärnan behöver glukos.. och tillförsel var tredje timme!

#12

Så fort det börjar bli brist på glukos så startar processen av sig självt.. men ses av de flesta läkare som ett tecken på svält.. och ingen skall ju behöva svälta på svenska sjukhus.. så därför är det bra att tillföra glukos.. trots att övervikten ökar allt mer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
VildaVittra
10/12/14, 12:50 PM
#14

#13 En person hinner nog knappast bli överviktig under en normal operation.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
10/12/14, 3:42 PM
#15

#14

Hinner knappast svälta ihjäl heller?

Vätska kan man däremot behöva.. men iomed att hjärnan behöver glukostillförsel var tredje timme så sätter man till glukos oxå!? 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
10/12/14, 3:45 PM
#16

#15 Du kan inte tänka dig att narkosen förändrar kroppens kemi och reaktioner?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
10/12/14, 3:48 PM
#17

Kan jag väl tänka mig.. men då vill jag ha något som helst belägg för det först.

Operationen kan ju ioförsej oxå påverka en del, främst imunförsvaret kan jag tänka mig?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: