Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för bäbisverkstan

insulin trots lchf vid graviditet?

2014-10-03 20:29 #0 av: Nhoss

Jag hade högt socker vid jag reda på när jag var på mvc i vekca 17. Efter det så fick jag en blodsockermätare och i samma veva började jag med lchf.

Mina sockervärden blev genast bättre kan jag tillägga :D !

Jag har gått ner i vikt dessutom. sex kilo och är nu i vecka 20.

Men det är mitt morgon socker som fått mig på fall hos läkaren.

Fastevärdet på morgonen innan frukost ligger runt sju varje dag.

Visade pappret och att mina övriga värden såg jättebra ut, försökte till och med förklara gryningsfenomenet för både läkaren och en diabetesbarnmorska. MEn dem lyssnade inte.

Nej insulin ska du ha! morgon och kväll...

Suck. vad ska jag mer säga, vad ska jag göra?

hjälp?

Anmäl
2014-10-03 20:53 #1 av: Aristarcos

Som diabetiker, råder jag dig att ta insulinet, det är säkert inte mycket det handlar om då du bara har något högt värde. Sen är det inte nyttigt att gå ner mycket under graviditeten heller. 

Hellre ta insulin än att riskera sin bebis hälsa....Det blir väl tablett eller sprutor.

Tabletterna hjälper bara din bukspottkörtel att bryta ner sockret bättre, de är oftast lättare att hantera än insulin på spruta.

Skulle det bli att ta sprutor själv, så går det över så fort du har gjort det en gång. Det gör normalt inte ont att sticka sig själv, man vet ju hur det är att bli stucken av andra, men att själv göra det är en helt annan sak.

Anmäl
2014-10-03 22:53 #2 av: Zepp

Fastevärde på sju är ett mindre  problem skulle jag vilja påstå!

Annars så brukar de vilja göra glukosbelastningstest.. det säger betydligt mer än ett morgonsocker!

Är själv inte diabetiker och har mätt upp 6,2 på morgonen.. och då har jag ett HBa1c på 30!

Såå.. glukosbelastning och HBa1c.. å det snaraste!

Glukosbelastningen säger något om du är insulinresistent.. Hba1c om du går omkring med högt blodsocker under dagen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-10-03 23:21 #3 av: Aristarcos

Nu är hon gravid och normal värdet är innan måltid ca 4,5 , skulle säga att du 2# ligger i farozonen...Man ska som gravid ligga pressat för att bebisen ska må bra, jag vet vad jag talar om. Har själv genom gått det som gravid själv och diabetiker.

Anmäl
2014-10-03 23:51 #4 av: Zepp

Jag är inte diabetiker har oxå högt morgonsocker ibland, det sjunker snabbt däremot så det gäller att mäta vid exakt rätt tillfälle!

Jag är varken gravid eller diabetiker, (man och Hba1c 30)!

Gryningsfenomenet är något vi alla har, det är en del av vår dygnsrytm och handlar främst om att extra kortisol utsöndras för att vi skall vakna och vara allerta.

Skillnaden om man är insulinresistent är att blodsockret tar tid på sig att sjunka.. och då har man inget Hba1c på 30!

Sen så hur mycket kortisol som utsöndras beror på en massa saker.. är man stressad eller våndas inför dagens vedermödor så utsöndras mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cortisol_awakening_response

Jag säger inte att hon inte är i farosonen.. utan hon bör ta adekvata prover.. främst Hba1c!

Anmäl
2014-10-04 10:57 #5 av: spirit

Låt bli OGTT!  Ta ett HbA1c!
Om man står på LCHF och gör en OGTT (dricker 75 g glukos) så får man en minst trefaldigt dödlig dos av glukos i sig.  Lyckligtvis har kroppen försvarsmekanismer mot en minst trefaldigt dödlig dos av glukos. 
En normal person om 70 kg har normalt mellan 1,5 och 3 gram glukos i hela blodvolymen om 5,6 L. 

Har man P-glukos på 5 mmol/L så har man 2,5 g glukos i blodet. Om man sedan snabbt injicerar 10 g glukos (gör förskräckligt ont) så stiger P-glukos till 15 mmol/L.

Sedan ska man dricka 75 g glukos för att testa om insulinsvaret är tillräckligt snabbt. Vansinne. Den sjuka vården saknar insikt i att man alltid  har en normal insulinproduktion (med stor säkerhetsmarginal) i sina betaceller oavsett om man äter LCHF eller HCLF. Äter man LCHF har man av sparsamhetsskäl ett mindre förråd av insulin, det behövs ju inte så mycket varje dag. Äter man HCLF så har man ett mångdubbelt större lager av insulin att släppa loss då man äter glukos.

Ger man en OGTT-dos om 75 g glukos till en HCLF-ätare så släpper betacellerna loss sina lager och det räcker för att få ner P-glukos under 12 inom 2 timmar.

Ger man en OGTT-dos om 75 g glukos till en LCHF-ätare så släpper betacellerna loss sina lager och det räcker inte till för att få ner P-glukos under 12 inom 2 timmar. Man blir klassad som sockersjuk beroende på att det tar ungefär 2 timmar innan nyproduktionen av insulin har kommit upp i tillräckliga mängder för att ta hand om glukosen. Syns på kurvan över P-glukos om man tar var 15de minut under minst 6 timmar. 
LCHF får ett högt P-glukos under mer än 2 timmar men sedan sjunker det snabbt och blir under 6 mmol/L inom sammanlagt 4 timmar.

HCLF får ett lägre toppvärde av P-glukos och sedan sjunker det långsammare och är kanske nere på 6 mmol/L efter 4-5 timmar.

Har man mer än 25 g glukos (>50 mmol/L) så dör man i akut glukosförgiftning. 

Låt bli OGTT för att inte skada barnet men ta ett HbA1c-värde som direkt talar om om du är frisk eller har sockersjuka.

Anmäl
2014-10-04 11:00 #6 av: Inkanyezi

#3 Jag är inte helt säker på att barnet i magen mår bra av att man tillsätter insulin. Det kan också vara skillnad på den lämpliga behandlingen vid graviditetsdiabetes och behandlingen av diabetes typ 1. Barnet som föds har ju inte sällan hypoglykemi. Också andra komplikationer hos barnet är kända i samband med graviditetsdiabetes (och diabetes typ 1). 

Helt klart är det viktigt att hålla blodsockret på rätt nivå, men Att det ska "ligga pressat" uppfattar jag som en grov överdrift och vill gärna ha källor.

Metoden för att hålla blodsockret rätt är knappast oväsentlig. LCHF som komplement till annan behandling kan ju antas vara bra, då det minskar svängningarna och gör att man inte får så höga blodsockertoppar. Om man måste ta insulin, kan det också ha betydelse vilken typ av insulin man tar, när man tar det, och hur det doseras. LCHF innebär att man behöver mindre dos, och att man sannolikt inte har behov av korttidsverkande "snabbt" insulin, utan att det snarare ska vara buffrat, långtidsverkande (Insulatard och liknande).

Och att vid ett så lågt "normalvärde" av 4,5 som du nämner ta obuffrat insulin när man äter LCHF kan nog i värsta fall bli direkt livshotande. Intrimning av insulindos kräver täta mätningar i samband med måltiden, för att inte riskera vare sig för högt eller för lågt socker. 

Så jag vill nog ha lite mer kött på benen om det här. Nhoss, trådskaparen, bör berätta mer om diabetesen; om det rör sig om graviditetsdiabetes, upptäckt i samband med graviditeten, eller om det är typ 1 eller 2 känd tidigare, liksom hur väl sockret har kunnat kontrolleras tidigare. Vilket Hba1c i så fall som har varit före graviditeten.

Många som tar buffrat insulin behöver det bara en gång per dygn.

Anmäl
2014-10-04 16:06 #7 av: Zepp

En fråga till TS.. jag uppfattade det som att du inte är diabetiker.. är du det?

Hur ser dina blodsockermätningar ut sedan du fått din mätare?

Anmäl
2014-10-05 14:56 #8 av: Nhoss

Jag gjorde en glukos belastning i vecka tolv och då var resultatet 12,1.

Kan tillägga också att jag vägde 106 kg, så att jag gått ner i vikt är ingen fara säger barnmorskan.

Jag är inte diabetiker sen innan ( vad jag vet) utan dem kollade sockret en dag på mvc. Hade då ätit en " vanlig " frukost på mjölk och en smörgås med ost och marmelad.

Nu äter jag lchf och blodsocker värdena är bättre.

Anmäl
2014-10-05 15:21 #9 av: Inkanyezi
  • Har du gjort relativt täta mätningar under åtminstone en dag och i samband med måltiderna också sett ungefär hur högt sockret går efter måltid?
    -
  • Tar du insulin nu, eller medicin för att stärka den egna produktionen av insulin?
    -
  • Om du tar insulin, är det buffrat, och gör du en intrimning av din dos i samråd med läkaren?
    -
  • Har du något hjälpmedel för statistiken över mätningarna, som exempelvis Bayer Glucofacts Deluxe? http://www.bayercontour.com/Blood-Glucose-Monitoring/Diabetes-Management-Software/Glucofacts-Deluxe

Man kan föra in dem på ett vanligt rutat papper också, men färgmarkeringarna man får när man gör det i programmet, och att datorn ganska enkelt spar alla mätningar man har fört in är en stor hjälp att hålla sockret stabilt.

Jag önskar dig hursomhelst lycka till och håller tummarna.

Anmäl
2014-10-05 15:46 #10 av: Zepp

Ja allt tyder på att du är insulinresistent/prediabetiker.. krasst brukar det sägas att kvinnor har en fördel, då det upptäcks när de är gravida och då kan ändra kost/livstil innan allt för mycket skada är gjord.

Grejen är att graviditetsdiabetes är en sak.. den är då begränsad i tid.. men oxå ett tecken om vad som komma skall.

Sen så handlar det om att varken högt blodsocker eller hyperinsulinemi är bra för barnet eller modern.. så det blir en avvägning.. som dessutom varierar under tiden, dels under graviditet och sen efter.

Oså kan man fråga läkaren hur man skall dosera insulinet om man knappt äter några kolhydrater?

Jag skulle förslå dels Hba1c och dels C-peptid.

Hba1c talar om utifall man går omkring med kroniskt högt blodsocker, då behöver det ner.

C-petid talar om utifall man har kroniskt förhöjt insulin.. och då är det inte alltid så himla bra att tillföra mer.

Anmäl
2014-10-05 19:43 #11 av: Zepp

C-peptid kan oxå indikera om huruvida man är på väg mot typ1!

För har man högt blodsocker och lågt insulin så är det värt att kolla även antikroppar.

Anmäl
2014-10-05 20:46 #12 av: Nhoss

Jag fick en blodsocker mätare och har tagit mina värden sju går per dag när jag ätit lchf kost.

Får dos enligt läkaren, 8 på kvällen och 4 på morgonen. Har dock inte börjat ta än, provar med grönt te och resistent stärkelse ett par dagar till.

Anmäl
2014-10-05 21:02 #13 av: Inkanyezi

Menar du att du ska få fyra enheter på morgonen och åtta på kvällen? Är den doseringen grundad på mätvärdena du har?

Insulindosering med korttidsverkande insulin brukar göras i samband med måltid, medan det buffrade i många fall kan tas en gång om dagen.

En hel del av vad vi svarar här bygger på gissningar, och en sådan gissning är att du kan ha högt socker även om du själv producerar mycket insulin, det som kallas insulinresistens. Har din läkare nämnt någonting om det?

Som Zepp säger, kan det vara olämpligt att öka insulinet ännu mer om man är insulinresistent. Striktare LCHF kan göra att man inte behöver lika mycket insulin. En onödigt hög insulinnivå är inte bra. 

Det kan behövas fler prover, som Zepp har föreslagit.

Anmäl
2014-10-06 16:25 #14 av: Zepp

"Typ 1 eller typ 2

Hade patienterna antikroppar mot de insulinproducerande betacellerna i blodet, det vill säga en autoimmun form av diabetes, fick de diagnosen typ 1 diabetes.
Utan antikropper ställdes diagnosen typ 2 diabetes.
Vidare kontrollerades C-peptidnivåer i blodet hos samtliga för att mäta hur stor egen insulinproduktion patienten hade. De som inte hade antikroppar och över ett visst värde C-peptid fick diagnosen typ 2 diabetes."

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/

Anmäl
2014-10-16 00:57 #15 av: Squirrel

Kostdoktorn föreslår väl medicinen Metformin för sådana fall där LCHF inte räcker, sök på hans hemsida.

Anmäl
2014-10-16 01:00 #16 av: Squirrel

Kanel sänker blodsockret, en halv tsk om dagen. Mer än en halv tsk är giftigt dock.

Anmäl
2015-09-04 19:43 #17 av: Julialex

Barn till diabetiker födsofta med hypoglykemo ja, men det beror inte på att mamman har tillfört insulin, tvärtom. Diabetikerns höga blodsocker påverkar (ökar) bebisens insulinproduktion. Därför är det oerhört viktigt att ha ett bra blodsocker och ligga ganska pressat, så att bebisen inte börjar kompensera för mammans höga blodsocker. Det är bebisens ökade insulinproduktion som gör att diabetikers bebisar ofta är väldigt stora också. Så ta insulin om det behövs! Jag behöver massor av insulin just nu trots att jag äter LCHF.  Jag är i v. 23 och har diabetes typ 1.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.