Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Kolhydrater /100g, varav sockerarter Icke Godkänt!

2014-10-01 09:34 #0 av: brunnforce

En fundering som loopar i min hjärna;
Om jag kikar på tex en Questbar som jag har fatta är väldigt populär bland många LCHFare så innehåller den låt säga 30 g kolhydrater /100 g, varav ungefär 1-2 g är sockerarter.
Yes! Godkänt! säger många och mumsar på. 

När jag läser på en helt vanlig potatischipspåse (som vi vet är tabu deluxe i normala LCHF-förhållanden) innehåller den också omkring 30 g kolhydrater /100 g, varav ungefär 2 g är sockerarter.

Eller, en sockerfri godis kan innehålla typ 85-90 g kolhydrater /100g, varav 0-2 g är sockerarter. Och den räknas ju som nåt man "får" äta..  
Men fortfarande är chipsen inte ok? 

Vad är det som gör Questbaren (eller den steviasötade saften eller den maltitolsötade sylten eller den aspartamsötade godisen) godkänd med sina kolhydrater, när det är samma värde i annat som är välkänt som "Förbjudet"?

Jag skulle behöva nåt bra pedagogiskt svar på detta så jag kan sluta fundera och som jag kan lasta vidare till min kille som frågade mig detta i matbutiken. Jag har kört LCHF (med mkt goda resultat på alla plan) i några år nu  så det kändes ju dumt när jag tvingades svara: " Eeeeh.... jag vet inte faktiskt" ^^

Och jag letar alltså INTE efter snaxalternativ till chips nu, om det var så mitt inlägg tolkades. Jag är bara ute efter en förklaring till dom 0-3 grammen sockerarter i vardera produkt som tydligen är ok eller inte ok =)

Kram!  /Emma
** Finns även på instagram med en hel del LCHF-inspiration: brunnfors, kika gärna så kanske vi kan byta idéer! =) ** 

Anmäl
2014-10-01 12:55 #1 av: Zepp

I Questbar består kolhydraterna av Erythritol och en gnutta vanligt socker samt fibrer!

Varav bara sockret omvandlas till blodsocker.

I chips består kolhydraterna av socker samt stärkelse.. varav 100% omvandlas till blodsocker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-10-01 12:56 #2 av: jiim

näringsvärde questbar jordgubb:

Kolhydrater totalt: 24g

varav

Kostfiber: 18g Sockerarter: 3g

Dvs 18gram är fiber och påverkar inte blodsockret.

Däremot exempelvis carbzones chocklad innehåller malitol och påverkar blodsockret ungefär hälften av vad vanligt vitt socker gör.

I USA anges oftast fibrer som en del av kolhydraterna.

Ibland kan det stå "netto-kolhydrater". Se upp för detta i synnerhet om produkten innehåller malitol

Hoppas du fick lite klarhet

Mvh

Anmäl
2014-10-01 13:03 #3 av: brunnforce

Aaaah, tack för svar.  #1 & #2
Men okej, Så det vi får ut av detta är alltså att man egentligen måste själv VETA vilka artificiella sötningsmedel som påverkar blodsockret och att det är stärkelse som fyller ut resterande kolhydrater i exempelvis specifikationen på chips..? 

Känns som att man lätt kan bli lite lurad av alla artificiella sötningsmedel. Själv äter jag nästan inga produkter med sånt ändå så det har mindre betydelse för mig, men det är många i min omgivning som stenhårt bara läser på "varavsockerarter"-raden när dom handlar sin vad dom kallar LCHF..

Då blir ju nästa fråga: Vilka sötningsämnen är godkända? =)

Anmäl
2014-10-01 14:44 #4 av: Zepp

Erythtritol och Stevia!

En blandning av dessa säljs av ICA som "ICA sötströ"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-10-01 16:24 #5 av: brunnforce

Allright! Tackar för engagemanget! =) #4 #Zepp 

Anmäl
2014-10-02 12:35 #6 av: Kvothe

Kanske godkända i allmän mening: dvs användning ytterst sällan.
För de flesta lockar/triggas av sötman trots att blodsockret generellt inte påverkas som av socker.

Anmäl
2015-02-03 17:27 #7 av: Jojo55

Men det här då, vad räknas och vad räknas inte? Klipper in från ett annat ställe: 

"Om jag tittar på en burk steviasötad jordgubbssylt och jämför med en vanlig sockersötad jordgubbssylt jag har i kylskåpet just nu så ser det ut så här: ICA:s steviasötade: 27 gram/100 varav sockerarter 2,0. Den gamle fabrik: 49 gram/100 varav sockerarter 46".

Anmäl
2015-02-03 18:04 #8 av: Zepp

Steviasötad = 25 gram kolhydrater från jordgubben plus två gram socker.. troligen oxå från själva jordgubben!

Dvs 27 gram digesterbara kolhydrater!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-02-03 18:31 #9 av: hemul

Det går inte ihop. Det skulle innebära att sylten i princip bestod av enbart jordgubbar som reducerats till mindre än en tredjedel av sin urprungliga vikt. Förutom att det skulle smaka märkligt så tror jag inte ICA om att använda så mycket råvara.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.