Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Hjälp att göra en hållbar kost.

2014-09-29 17:19 #0 av: rosablomma

Hej.

Jag skriver här för att be om hjälp att hitta en hållbar kost för mig, sambo och vår son.

Jag har ca 20kg övervikt och har PCO, vilket innebär att jag måste gå ner till ett bmi under 30 (har 33 nu) för att få hjälp att få igång ägglossning och mens. Mitt mål är att iaf gå ner 15kg till en början och att bli piggare, jag hade lätt kunnat sova en hel månad :S Jag försöker redan att inte äta kolhydrater då min magen blir uppblåst och hård, samt att jag får mina "underbara" gallblåseanfall

Min sambo är smal som en sticka väger ca 60kg och är 170cm, han ser allmänt grå och trist ut. Jobbar extremt mycket och behöver en kost som jämnar ut blodsockret. Just nu är han beroende av cola och choklad och det är i princip allt han äter om dagarna. Ni kan ju gissa hur humöret sviktar. Tips på bra mat och mellanmål till honom. Gärna kalla rätter då uppvärmning av mat på jobb inte är möjligt.

Vår son är 6år, en aktiv påg som behöver ha bättre alternativ på hälsosam mat/mellanmål som håller humöret i schakt. det är alldeles för enkelt att bara bre två mackor, men det resulterar i att han snart blir hungrig igen. Han är stor i maten och med en "mask" i magen :)

Oj nu blev det massor av info, men jag hoppas att ni har några bra tips och råd :) jag tackar på förhand

Anmäl
2014-09-29 20:28 #1 av: Sindri

Oj, det är inte litet det! Vad som funkar och är hållbart för er tre (kanske inte samma för er alla tre ens) är svårt för någon annan att ge råd om, annat än lite grundläggande råd och förslag.

Du är ju redan på det klara med att din sambos diet är helt fel. Men hur du skall kunna övertyga honom om att byta ut den är en annan sak.

Jag kan bara råda dig/er till att läsa på så mycket ni kan om LCHF och varför det är bra. På Kostdoktorns sida finns en massa bra tips och råd för nybörjare. (Se under Börja här och Hälsa).

LCHF är absolut inte komplicerat - det gäller bara att läsa på lite och förstå sammanhangen.

En bra mathållning börjar i affären och det bästa är att helt enkelt inte köpa hem det som du vet att ni inte skall äta; sånt som innehåller socker och mjöl. Hit räknas även fruktsocker och pasta. Hellre bär än frukt. Köp inte heller sånt som står att det är Low carb - oftast är det inte det.

Ha alltid hemma smör, grädde, crème fraiche, turkisk yoghurt (10%), ägg, kokosfett, kokosgrädde (creamy coconut) och feta ostar.

Laga enkel mat, en bit nöt, fläsk, kyckling eller fisk med smaksatt smör (sök på aromsmör på sidan här och du får många förslag), fet sås etc. Till det är det gott med lite rotfrukter (en del kan äta mycket - en del bara lite). Ugnsgrillade grönsaker är en favvo hos mig och så himla enkelt, fänkål, paprika, squash, aubergine. Pensla med olja, salt och skjuts in i ugnen. Det går med fördel att göra mycket på en gång och värma på sen.

Vit- och rödkålssallad i olika varianter kan man också göra 1 gång/vecka och äta av.

För att locka över sonen kan du göra ett lass kokospannkakor (sök recept på sajten) och servera med vispad grädde ev. smaksatt med vaniljpulver och lite hallon eller blåbär. Gör ett lass en ledig dag och ha i kylen.

För andra mellanmål och "sug", försök hitta korvar med högt köttinnehåll. Ha kokta ägg i kylen. Gör ett lass spenatplättar eller -crepes och ät med en smörklick!

LCHF kan göras hur enkelt som helst, men också hur komplicerat som helst. Många har svårt att skippa mackor. Det finns massor med recept här på sajten om du känner för att baka.

Sök också på Äggmjölk om du nån gång har brådis men behöver få i dig en måltid snabbt. Kan smaksättas med allt från spenat till kakao.

Fett är mättande, skapar hormonbalans och lugn och ro. Ni måste prova er fram vad som funkar bäst för er. Alla kan inte byta kost från en dag till en annan, man kan få övergångsbesvär, det är tufft för en del kroppar att byta bränsle över en natt. Men håll dig till riktlinjerna så går det av sig själv så småningom.

Googla också Ann Fernholm om du behöver mer motivation för att skippa sockret.

Du hittar som sagt massor med recept här på sajten - bara att botanisera.

Lycka till!

Anmäl
2014-09-29 21:17 #2 av: Zepp

Börja här!

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Du vet köttfärsrätter, typ pannbiff med stekt ägg kan ätas kallt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-09-30 21:39 #3 av: Zepp

http://www.expressen.se/halsoliv/michaela-vill-ata-lchf--maken-alskar-pizza/

Det behöver inte vara svårt att äta olika

1. Var nyfiken

» Respektera varandras val av kost. Var gärna nyfikna. Lyssna på hur olika typer av mat påverkar den andre, kanske kan du bli inspirerad.

2. Komplicera det inte

» Gör det enkelt för er. Om man utgår från att den ena parten äter LCHF och den andra tallriksmodellen kan man lätt samsas om proteindelen och grönsaksdelen. En fet sås kan ju tallriksmodell-anhängaren också äta av till sin pasta/sitt ris/sin potatis, även om mängden kanske blir mindre. Den som kör LCHF lägger kanske till någon matigare grönsak men det är inget som hindrar att båda äter detta.

3. Naturlig mat som grund

» Låt barnen välja. De flesta barn kan äta lite mer kolhydrater än den förälder som äter LCHF. Gärna i form av rotfrukter eller exempelvis råris eftersom det innehåller mer näring än vit pasta. Ett fritt val är alltid bra, men grunden bör vara naturlig mat med naturliga fetter.

4. LCHF-varianter kan locka

» Gör ingen affär av rätten. Vissa lågkolhydrat­rätter passar utmärkt att "lura på" även den mest kolhydratälskande människa. Detta gäller till exempel paj med en pajdeg gjord på mandelmjöl. Den brukar uppskattas av alla. Detsamma gäller vissa pannkakor och även muffins och kakor bakade på mandelmjöl.

5. Utgå från samma grund

» En del rätter går inte att variera på ett enkelt sätt. Men om den kolhydrat­intresserade delen av familjen vill ha lasagne så kan man göra en sås som alla kan äta och sedan göra två formar. En med lasagneplattor gjorda på ägg, färskost och fiberhusk och en med vanliga lasagneplattor. Toppa med riven ost på bägge. LCHF-pastan kan du göra en större sats av och frysa in det som inte går åt. På så sätt går det snabbt nästa gång det är dags för lasagne.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.