Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6509 ggr
Gladasvampen
9/23/14, 11:07 PM

För lite grönsaker?

Idag blev jag grovt "attackerad" av min kompis som läser några kurser om kosthållning på grund av min kost. Jag äter mejerifri lchf (äter dock smör) eftersom att jag inte blir mätt av mejerierna. Hon påstod att jag äter så pass lite grönsaker att jag kommer att förstöra min kropp. Det gjorde mig lite orolig för trots allt läser hon ju kosthållning.. Under dagenter jag ungefär det här: Frukost: 2 ägg och en avocado Lunch: kött med smör och typ vitkål Middag: sjukt mycket smör och kött samt lite vitkål eller annan grönsak. Detta innebär att jag i princip bara äter lite grönsaker typ 100 g vitkål och en avocado om dagen samtidigt som jag totalt typ äter ett halvt kg kött och ca 100 g smör om dagen. Jag går ganska mycket och försöker att tappa övervikten vilket innebär 20 kg. Hur tycker ni att jag sköter kosten?? Kan tillägga att jag är 18 och har hållit på i snart två veckor. Märker redan hur min mage inte längre är uppsvälld osv, men äter jag fel i viktminsknings och hälso syn??

Annons:
Zepp
9/24/14, 1:05 AM
#1

Jag tycker oxå att det är för lite grönsaker.

Du kan öka på lök, alla sorters gröna blad, paprika, oliver, råa morötter, tomat, rädisor, gurka för att nämna de vanligaste.

Oså lever var fjortonde dag, samt fisk, både fet och vit.. en till två gånger per vecka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gladasvampen
9/24/14, 7:59 AM
#2

#1 jag brukar smaksätta min mat med ganska mycket purjolök och äter fisk minst tre gånger i veckan. Hm.. jag får nog försöka att tvinga mig på att äta fler grönsaker isf :)

trudelutten
9/24/14, 8:43 AM
#3

Har du testat att göra mos av blomkål/broccoli? Koka, mosa och häll i grädde/creme fraiche?

Jag är inte heller någon grönsaksälskare, men varma tillagade grönsaker tycker jag mättar bättre än kalla.

starhawk
9/24/14, 10:16 AM
#4

Ägg innehåller alla mineraler och vitaminer utom just vitamin C så det är i princip därför som grönsakerna behövs, om du vill begränsa grönsaksintaget så kan du gå på Paprika som innehåller upp till fem gånger så mycket C-vitamin som Apelsin.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
9/24/14, 10:47 AM
#5

Även om din diet inte är dålig så går den att göra ännu bättre!

Som  redan nämnts, testa blomkål/broccoli till maten, dvs variera dig lite mer.

Det handlar inte bara om vitaminer och mineraler utan även om en variation av fytokemikalier, lösliga fibrer och att inte äta ensidigt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gladasvampen
9/24/14, 12:14 PM
#6

Tack för alla tipsen! Jag gillar inte paprika men äter gärna broccoli, svamp, blomkål och spenat. Sedan tänkte jag fråga lite vad ni anser kring hemmagjord pesto ?? Jag älskar verkligen pesto och göra gärna själv på olivolja, basilika, lite pinjenötter och parmesan :)

Annons:
Zepp
9/24/14, 12:35 PM
#7

Toppen.. hade du kunnat odla bladen själv hade det varit helt extremt bra!

Testa pesto på persilja!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bjornen66
9/24/14, 1:45 PM
#8

frusna wok grönsaker brukar jag köpa o sen ha 100 g per lunch o middag. så ser det lagom fint ut på talriken. och det är snabbt enkelt o bra din mat plan ser god ut lycka till.

Zepp
9/24/14, 2:30 PM
#9

Finns färdiga blandningar blomkål/broccoli i frysdisken.. svingott med smält vitlökssmör!

Likaså har jag alltid en påse gröna ärter liggande där.. oxå svingott med smält vitlökssmör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jessell
9/24/14, 11:54 PM
#10

Tycker det låter som du äter väldigt mycket kött? Tänk på att inte äta mer protein än förut, bara mer fett.

Gladasvampen
9/25/14, 5:31 PM
#11

#10 jag överdrev nog med antalet kött, tänkte att jag gjorde en köttfärslimpa av 500g köttfärs och skulle äta den till lunch och sedan middag men det slutade med att jag åt den under tre dagar :)

Upp till toppen
Annons: