Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

vilseledande recept

2014-09-19 15:42 #0 av: gunvald

tråkigt nog är recepten inte kaloriberäknade, varken i Dahlqvist bok eller i LCHFtidningen, så det hjälper inte, ska det vara så här krångligt att äta LCHF, så tror jag att jag får pröva något annat, för detta var för besvärligt för mig,

Anmäl
2014-09-19 15:49 #1 av: Mooniq

.. och varför skulle de vara det? Här äter du dig mätt och efter en kort period med lchf så lär sig kroppen att vara mätt på mindre mängd mat och du är ändå mätt och nöjd. Att räkna kalorier behövs sällan. Man byter ut kolhydraterna mot fett i olika former - fet fisk, ägg, kött och om det behövs lägger man till steksky, kryddsmör, eller sås. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2014-09-19 15:50 #2 av: Mooniq

vill du ändå räkna så finns www.dumbbell.se som är gratis - där får du en bra uppställnig av de livsmedel du skriver in.. och du kan även skriva in din träning om du tränar 

Anmäl
2014-09-19 15:52 #3 av: Nelley

#1 Är det omöjligt med vegansk lchf kost? Dina exempel var ägg fisk och kött... tror du det är väldigt svårt? ;)

Anmäl
2014-09-19 15:55 #4 av: Mooniq

Nelley - jag vet inte för jag har inte fördjupat mig i vegansk kost. Men du behöver ju en relativt hög fettprocent i maten, kanske oljor kan bistå men tänk då på kvoten omega 3 - omega 6. Sen har ju nötter o frön mycket bra mineraler och fetter. ärtor o bönor funkar lite grand - beroende på hur begränsad man vill vara på kolhydraterna. Avocado är bra .. och grönsaker är ju massa nyttigt i. Men att kolla på tex dumbbell.se och se hur kvoterna lägger sig med olika typer av veganska livsmedel så kan du nog sy ihop det rätt bra Glad

Anmäl
2014-09-19 15:57 #5 av: Nelley

#4 Du verkar ju tillräckligt insatt, haha. Tack för tipsen! ;)

Anmäl
2014-09-19 16:00 #6 av: Mooniq

Det som kanske kan vara lite trixigt är proteindelen, har läst på andra sidor att det finns dom som äter tillskott på proteinpulver för att få upp den nivån, är lite osäker på vilka livsmedel som innehåller mycket protein så där får du läsa på, helt enkelt.. ca 1 gram protein per kilo normalvikt är en bra måttstock. Ska du väga 65 kr normalvikt så bör du få i dig ca 65 eller mer gram protein per dag.

Anmäl
2014-09-19 16:02 #7 av: Nelley

#6 Ja, jag är redan vegan och äter lite tillskott och det är med lchf verkar ju... svårt, x) speciellt för mej med ost och fisk och alltihopa. Men det går nog att få ihop.

Anmäl
2014-09-19 16:05 #8 av: Mooniq

äter du fisk och ost eller menar du att du inte äter det -förlåt en kanske dum fråga 

Anmäl
2014-09-19 16:08 #9 av: Nelley

#8 Nej, jag äter inge animalier, men lchfare rekommenderar ofta sånt och att det är bra och så. Alltså eftersom jag inte äter det. ;)

Anmäl
2014-09-19 16:09 #10 av: Mooniq

Aha, då förstår jag.. Du får helt enkelt fördjupa dig i de livsmedel som du äter så du hittar bra fetter och protein så du mår bra. och ev köra proteintillskott som du redan gör i viss utsträckning.

Anmäl
2014-09-19 16:14 #11 av: Nelley

#10 mm :) tack

Anmäl
2014-09-19 18:03 #12 av: KunskapÄrMakt

Gunvald: Så du alla mål du äter har kaloriberäknats av någon annan (antar att du menar tidningar o dyl.)? Har du inte någon gång ätit ett mål som du inte fått info om kaloriinnehåll om? Det känns osannolikt :) Jag tror nog att du har det och att du då har gjort någon snabb huvudräkning. Det är bara att göra samma sak med lchf-kost :) Det är inte farligt att anstränga hjärnan.

Anmäl
2014-09-19 18:06 #13 av: KunskapÄrMakt

Måste lägga till att ordet "vilseledande" inte är korrekt i sammanhanget. Vilseledande vore exempelvis om ett recept uppger ett visst kaloriinnehåll men egentligen innehåller ett annat.

Anmäl
2014-09-19 19:51 #14 av: Zepp

Fördelen med LCHF är att man slipper räkna kalorier.. man behöver bara äta tills man är mätt.. och inte igen fören man blir hungrig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.