Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 6180 ggr
Mooniq
2014-09-19 15:14

Mycket läsvärt om mjölk!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just läst Den Ohälsosamma Mjölken! - och vilken ögonöppnare det var för mig. Jag har förvisso dragit ner mejerier till ett minimum de sista åren för jag går upp i vikt av mejerier, Men att läsa om Kasein A1 och A2 och åt vilka håll forskningen pekar när det gäller kopplingar till vissa sjukdommar - var nytt för mig.. så här blir det mera asiatisk matkultur hädanefter.. 😮

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Nelley
2014-09-19 15:18
#1

Har inte läst den och vet inte vad du menar som är så (för jag inte vet själv) dåligt… men sedan jag slutade med mjölk så försvann alla mina eksem och torrheten. Så nånting är det ju. ;)

LaRose
2014-09-20 00:17
#2

Mooniq, är det där en bok eller är det en studie du har läst? Verkar väldigt intressant…

Mooniq
2014-09-20 08:13
#3

LaRose - om du googlar titeln så finns den att köpa som e-fil pdf. eller om du har kort på bibblan så kan du låna hem e-fil o läsa. Det är forsḱningsresultat.. om jag förstått boken rätt, efter varje kapitel finns källhänvisningar som man kan fördjupa sig i om man vill.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2014-09-20 10:00
#4

Många är vi som upplever att vi går upp i vikt av mejerier, kanske inte så konstigt då mjölken innehåller tillväxthormoner + lite andra hormoner som klarar sig igenom processen. Att Kasein A1 är en muterad sort hade jag läst innan men att Kasein kan fungera som kontakter mellan cancer och andra ämnen hade jag inte en aning om. Mjölken tillför oxå kroppen ämnen som gör att kalciumet i skelettet dras ur - vi har nästan högst % knäckebrödskelett i världen och inte så konstigt när man får det förklarat. Efter varje kapitel finns hänvisningar till källor så man kan fördjupa sig. mjölkbarn -långa smala barn - har högre risk att få cancer i medelåldern, ingen bra statistik alls. Så ALLA bör nog läsa denna rapporten för den var riktigt obekväm.. själv tillhör jag dem som går upp i vikt av mejerier och har inte förstått varför -- men med tillväxthormoner i mjölken så kanske det inte är så konstigt faktiskt.. 😕

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Kajak11
2014-09-20 10:56
#5

Ost är då inte bra?grädde inte heller? Använder inte mjölk länger och i stort sett inte joghurt eller fil eller creme fraiche…men ost ibland och grädde ibland. Finns det mycket kasein i detta?

Mooniq
2014-09-20 12:57
#6

mängde blir ju mindre om du äter ost eller använder lite grädde, men jag som tidigare i mitt liv lätt kunde dricka 1 liter mjölk per dag - tja, det kommer ju inte att hända igen. Jag kommer att använda lite ost i brödbaket och lite creme fraiche och grädde ibland. men jag visste inte att man fick i sig tillväxthormoner via mjölken - sånt som kalven mår bra av men som vi inte mår bra av.. det var helt nytt för mig och att kasein A1 är en mutant- det visste jag - men att den även kan agera som kontakt mellan andra ämnen och cancerceller- visste jag inte heller.. Det pratas om mjölkmorfin - kanske därför jag  är beroende av mjölk och inte kan ha det ståendes i kylen.. tja. boken var en obehaglig ögon-öppnare och jag ser på mejerivaror på ett helt nytt sätt nu.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
LaRose
2014-09-20 14:15
#7

Tack Mooniq! Jag har inte druckit mjölk på 40 år och under lång tid åt jag inte ost heller, för att jag överåt så lätt. Det problemet finns fortfarande, så jag använder bara parmesan i omeletten. Detta blir dock varje dag till frukost. För att göra omeletten godare, använder jag också dagligen en skvätt grädde i den.  En gång i veckan vispar jag också bärgrädde. Det är liksom mitt lördagsgodis. Har aldrig youghurt hemma heller p g a överätning och triggande. Nu undrar man ju, om man borde sluta med parmesan och grädde också… men Gud, så trist…

Mooniq
2014-09-20 14:28
#8

LaRose - nej, jag tror inte att man dör av att äta LITE mejerier men det var obehagligt att läsa om mjölken - och jag har varit storkonsument av mjölk. Många som börjar med lchf lägger sig till med en hel del mejerier men några märker oxå att de går upp i vikt och får då dra ner på mejerier. jag tillhör dem. så att använda lite mejerier är nog helt ok, men läsningen var obehaglig och alla borde läsa rapporten, tycker jag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Nelley
2014-09-20 16:42
#9

#4 Verkligen? För sen jag blev vegan så har jag gått ner 3kg, mest under tiden jag åt ingenting alls. Alltså jag var självklart inte vegan när jag åt lite, men sedan februari/mars har jag minskat mer och mer och nu de senaste veckorna har jag inte ätit någonting sådant. Undrade varför det var så… haha, för inte har jag rört mej mer. ;)

Nelley
2014-09-20 16:45
#10

Alltså under tiden jag åt ingen mjölk alls, inte ingenting alls x)

Mooniq
2014-09-20 17:11
#11

Tja, under mina 6 år med lchf så vet jag att när jag plussar in mejerier så går jag upp i vikt och när jag tar bort mejerier så går jag sakta ner i vikt, så tror jag att jag kan plussa in lite mejerier och går snabbt upp i vikt igen och så tar jag bort dem o sakta går ner.. men nu blir det bojkott.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lilltilda
2014-09-20 17:35
#12

 låter mycket intressant, ska läsa vid tillfälle, men kommer oavsett vad texten säger att fortsätta med mejeriprodukter som grädde, cf, ost och smör, då jag under min viktnedgång gick ner mer i vikt då jag åt rikligt av feta mejerier och viktnedgången bromsades om jag drog ner på dem. Jag har varit normalviktig och viktstabil i 1,5 år och förbrukar nog ca 1-1,5 liter grädde/cf, ca 400-500 g ost och ca 300 g smör per vecka. Mår kanon! Har umgåtts en dryg vecka med mjölkproteinallergiker, så bytte under den tiden till mejerifri kost men det gillade inte magen alls. Samlade vätska och blev stenhård i magen trots att jag fortsatte med samma E% fett men från andra fettkällor. 

Kanske är inte mejeriprodukter lika farliga för alla? Kanske är vissa kroppar mer anpassade för "bonde-livet" än andra? Det kan jag inte svara på.

~God loves you, and I´m trying! ~

Mooniq
2014-09-20 17:58
#13

jag blir mycket oroad över de "extra" hormonerna som flyter med och Kasein A1s inverkan/medverkan till att cancer kan börja växa. Hade aldrig hört ordet mjölkmorfin förut ..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Lilltilda
2014-09-20 18:05
#14

Skiljer det på ekoprodukter och konventionella? 

Ska som sagt läsa, jag är dock mer oroad över alla hormonpåverkande och cancerogena ämnen i kläder, konservburkar, heminredning, luften, plaster, hemelektronik osv än vad jag känner mig orolig för just hormonerna i mjölkprodukter.

~God loves you, and I´m trying! ~

Mooniq
2014-09-20 18:10
#15

ja, läs den.. för kaseinet verkar som en kontakt mellan olika cancerogena ämnen.. vilket inte alls är bra för oss. och med tillväxthormoner i mjölken så är det kanske inte så konstigt om det finns personer som reagerar på dessa o inte kan gå ner i vikt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

LaRose
2014-09-20 20:00
#16

Finns kaseinet mest i mjölk eller lika mycket i grädde, ost och smör?

Mooniq
2014-09-20 20:07
#17

kasein är ett protein, och det blir nog mest i mjölk eftersom det lätt blir stora mängde mjölk om man tex dricker ett glas.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lilltilda
2014-09-20 21:52
#18

ost borde vara värst då, med tanke på att den, MYCKET grovt förenklat är gjord av protein som man med hjälp av löpe fått att koagulera och bilda parakasein.

~God loves you, and I´m trying! ~

hemul
2014-09-21 01:45
#19

Mooniq, jag sökte på elib, men jag hittar den inte. Kan du länka?

Mooniq
2014-09-21 08:04
#20

http://digibok.se/9788799212712-100.p/den-ohalsosamma-mjolken-resultat-fran-oberoende-forskning

här kommer länk till billigaste e-filen jag kan hitta om man vill köpa filen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Mooniq
2014-09-21 08:06
#21

https://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=8799212714

e-lib där man kan låna den gratis , står under medicin och hälsa.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

peoy
2014-09-21 10:55
#22

för att läsa med Kindle (den "vanliga"/"gamla" med passiv skärm)..

1. låna boken (kräver Adobe Digital Editions), och öppna. Stäng Digital Editions
2. starta ePUBee DRM Removal och välj "Den ohälsosamma…"
3. tryck på knappen
4. högerklicka, välj "explore the output file", för mig hamnar dom under "Documents/Decrypt Output/Adobe"
5. starta Calibre, dra in "Den ohälsosamma.." från tidigare öppnad låda
6. välj "konvertera individuellt" från "konvertera böcker" (ikonen "konvertera böcker" i den längsgående raden), utformat "mobi" (förvalt för mig, men det kanske är sen tidigare konverteringar), tryck "ok"

kopiera till din Kindle.. :)

LaRose
2014-09-21 15:14
#23

#18 Ajajaj, det ante mig… det blir till att dra in på min kära parmesan. Det skadar nog inte att minska även på grädden för min del. För säkerhets skull.

hemul
2014-09-21 20:16
#24

Tack Mooniq. Jag sökte på titeln men fick inte  upp någonting. De har ju gjort om sajten och det kanske krånglar med funktionaliteten. Nu har jag boken i alla fall.

yvonnel
2014-09-24 02:57
#25

Detta är mkt bra läsning, tack Monique! Jag har slutat med mjölk sedan ca 25 år, men ett tag hade jag torrmjölk i kaffet, dock upplevde jag det som sött och fick klart för mig att mjölksocker inte heller är någon höjdare. Men jag äter ost som är lagrad minst 1 år till vardags, bara någon sällan gång har jag typ brie hemma, 40% grädde i kaffet och den sällan gång jag numera äter ägg, har faktiskt tröttnat på ägg och bacon är ännu värre. Det känns nästan underligt att det som var så gott när det plötsligt blev "tillåtet" i princip helt har tappat sin lockelse. Smör till allt som det går att använda det till, det älskar jag verkligen, kanske just för att vi som har några år på nacken har fått för mycket av ganska äckligt margarin i oss.

Upp till toppen
Annons: