Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

krångelmage

2014-09-19 09:38 #0 av: jeanor

Hej!
Jag har aldrig haft magproblemen förr om åren. Började med LCHF för ett antal år sedan och gick ner 17 kg i vikt. Började så småningom bli ganska less på det kolhydratfattiga vilket har gjort att jag mer eller mindre återgått till vanlig mat. Naturligtvis har jag gått upp alla kilo igen. Det har jag kunnat leva med, men sedan jag återgått till vanlig mat har jag vid olika tillfällen haft svåra magkramper. Det senaste är att jag blivit inlagd på sjukhus efter att HELA magen gjort fruktansvärt ont och haft massor av diarréer i 4 dygn. Man utreder just nu vad orsaken kan vara. Jag har nu när den värsta paniken lagt sig börjat inse att min mage troligtvis har blivit helt överkänslig mot kolhydrater och att det sannolikt är det som orsakat det hela. Nu undrar jag om det är någon mer än jag som reagerat på detta sätt? Vad har ni gjort?

Anmäl
2014-09-19 09:44 #1 av: Sindri

Att blir överkänslig mot kolhydrater låter lite drastiskt. Hur gjorde du när du bytte kost igen? Över en natt?

Prova att utesluta gluten. Jag har i alla år innan LCHF ätit mycket bröd, pasta etc. Allt hemgjort och av bra kvalitet på råvaror. Hade aldrig problem med magen.

Efter några år på LCHF provade jag att använda kruskakli i bakning. det blev inte roligt. Min mage gick banans.

Socker kan ju också verka lösande, men om man får ont i magen vet jag inte.

Anmäl
2014-09-19 10:03 #2 av: jeanor

Tack för svar! Nej jag bytte inte över en natt. Har tillåtit lite mer kolhydrater under en lång tid, och gått upp i vikt sakta men säkert :( , det är när jag ätit så som jag ibland fått magkramper av viss mat (eventuellt) andra gånger har jag kunna äta detsamma utan att få besvär. Sedan i våras har jag ätit så kallad "vanlig" mat mest hela tiden. Och magen har varit orolig hela sommaren. Och nu blev det som sagt riktigt illa. Så himla svårt att försöka förstå vad det beror på!

Anmäl
2014-09-19 11:47 #3 av: asahars

Kan det vara så att du har inflammerade tarmfickor?
Återkom gärna när du har fått svaret på utredningen.

Anmäl
2014-09-19 12:26 #4 av: KunskapÄrMakt

Jag har liknande erfarenheter. Började äta kolhydrater igen efter att ha uteslutit dem sedan 2011. Åt dock inte strikt utan åt frukt samt godis och choklad med jämna mellanrum. Jag började äta som förr igen, d.v.s. kolhydrater i princip varje lunch och middag (pasta, potatis, ris), för ca två månader sedan och har sedan dess haft ont i magen och varit lös i magen några gånger per vecka. Har inte tagit några prover hos läkare.

Anmäl
2014-09-19 13:10 #5 av: asahars

D kan ju också prova med att koka och dricka osockrad blåbärssoppa. Det fungerar på mig när min mage krånglar och blir lös.

Anmäl
2014-09-19 14:09 #6 av: jeanor

#3 Inflammerade tarmfickor har inte diskuterats men man har gjort koloskopi och sa inget om det då, meddelar när jag fått svar.
#4 Mycket intressant att höra att fler har liknande problem. Jag får nog återgå till striktare LCHF igen, och hoppas på att det blir lugnare för mig. Problemet är ju att vården har helt andra kostråd vid såna här besvär.
#5 Gör man den från grunden eller finns det ngt att köpa? Recept?

Anmäl
2014-09-19 15:17 #7 av: Mooniq

Jag har vilande IBS och om jag  låter blir socker, mejerier, spannmål och potatis så klarar jag mig rätt långt. Om jag går på kalas så vet jag att magen pajar på bara lite "fel" kolhydrater. Har just läst boken Den Ohälsosamma Mjölken - det var en ögonöppnare och ett tips är att läsa den -mycket mag/tarm/inflammationsproblem är relaterat till Kaseinet i mjölken.. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2014-09-19 16:07 #8 av: jeanor

#7 Men hur fixar du LCHF utan mjölkprodukter? Grädde Creme fraich och smör går ju åt som bara den i ett LCHF-kök. Sedan upplever jag det som tortyr att gå på kalas och inte få äta av allt det goda, hur fixar du det?

Anmäl
2014-09-19 16:12 #9 av: Mooniq

jag kör mycket asiatisk inspirerad mat, och det är supergott. Lite svårt är det att skiljas från mejerierna men det går. Det är nästan bara vi nordbor i världen som äter såna enorma mängder mejerier. Så man får titta på lite annan typ av matlagning som tex indisk och asiatisk - och det finns massa gott och lättlagat!  Min IBS gör oxå att det är lättare för mig att låta bli "fel" saker, då magen pajar omgående.. men går jag på kalas så vet jag att det blir en djävulsnatt efter en tårtbit o nån kaka.. men jag har tappat smaken för det, det är inte lika gott längre 

Anmäl
2014-09-19 16:25 #10 av: jeanor

#9 Ja det klart, när man vet att det kommer väldigt surt efter så är det ju lättare att låta bli, problemet för mig i det fallet är, att ibland har det funkat riktigt bra, medan det andra gånger har blivit katastrof. Jag har inte haft några tydliga kopplingar till att inte tåla mjölk, och jag hoppas verkligen att det fortsätter så. Gillar verkligen de produkterna och tycker verkligen inte om indisk mat. Det du talar om är väl inte laktosen heller? Är det det så finns det ju alternativ. Vad använder man för fettkällor när man utesluter mejerivaror?

Anmäl
2014-09-19 16:36 #11 av: Mooniq

Jag använder mycket kokosfett. Finns smaklöst och det är perfekt att steka woka i.

Anmäl
2014-09-20 08:02 #12 av: asahars

Recept på blåbärssoppa finns i varenda grundkokbok, du tar bara bort sockret.

Anmäl
2014-09-20 09:07 #13 av: eeeva

Jag har också haft mycket problem med min mage.

De senaste veckorna har jag provat Aloe Vera Gel.

Man tar ½ dl / dag. Min mage mår mycket bättre :)

Ni kan prova gratis om det funkar, om ni vill, för företaget som säljer det har en nöjdkundgaranti som gäller i 90 dagar. Är man inte nöjd så får man pengarna tillbaka, även om man har druckit upp allt!

Jag kan fixa 10 % rabatt om någon vill prova. Maila mig här: webfishingwoman1@gmail.com

Anmäl
2014-09-22 15:38 #14 av: jessirene

Ang fett och mjölkprodukter. Smör är ju en höjdare, det bidrar ju med fett och smak men inte så mycket mjölkprotein. Själv har jag svårt att låta bli ost, men resten av mjölkprodukterna går bort.

Anmäl
2014-09-25 17:58 #15 av: jeanor

#13 Jo jag har läst lite om Aloe Vera och kommer nog att testa det, det verkar kunna hjälpa bra.

#14 Ja smör är ju en höjdare, visst är det mindre laktos i både smör och ost? Vet inte hur det är i creme fraich men hoppas att det är lite mindre även i det. Kör laktosfri mjölk nu.

Anmäl
2014-10-15 00:34 #16 av: eeeva

96% Aloe Vera, Kosttillskott.
Handplockad, ekologiskt odlad Aloe vera.
http://myaloevera.se/percy/sv/shop/category/tillskott/product/aloe_vera_gel

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.