Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 12058 ggr
Crispig
2014-08-31 11:59

Fettkaffe och ont i magen

Hej! Säkert en gammal goding till newbiefråga men som nybörjare (1 månad med lchf) har jag försökt lista ut det själv utan några klara resultat.

Det jag funderar på är vad det är som ger mig ont i magen i mitt "fettkaffe"

Det jag dricker nu består av:

25g smör
1tsk kokosfett
1 ägg
vatten och smaksättning i form av vaniljpulver eller kaffe.

Jag hade en msk kokosfett i början men sänkte kokosfetten ganska kvickt till en knapp tsk för jag antog att det var det som gjorde det. Men jag får fortfarande ont och undrar nu om jag bara är väldigt känslig mot kokosfettet eller om det kan vara någon av de ingredienserna eller en kombination? Bör jag ta bort ägget t.ex.?

Jag tyckte inte att jag fick ont i magen i början. :(

Annons:
ashe
2014-08-31 12:54
#1

Det är väl bara att testa - som vanligt…

Kokosfett är lömskt för mig. Testa att utesluta.

Både smör och ägg är en ganska rejäl måltid för mig, testa om det blir bättre med att dela upp den på två gånger.

Jag gör fettkaffe med bara smör, inget ägg.

Lycka till med testandet. Bästa sättet att testa är f ö att utesluta EN sak. Äta några dagar, eller en vecka, blir det bättre - återinför det du uteslöt. Blir du sämre igen så har du hittat trolig orsak.

OlgaMaria
2014-08-31 14:55
#2

Testa att skippa kokosfettet så märker du om det är det som är problemet, många är känsliga för kokosfett, men ibland går det bra om man trappar upp med det väldigt långsamt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

smurfis
2014-08-31 19:20
#3

Det kanske blir för mkt fett på en gång… för mig låter 25 g smör + ett ägg supermycket! Jag har bara max 10 g smör i mitt fettkaffe ihop med ca 20 g kokosfett. Själv är jag känslig för kokosfettet (brukade ha 30 g innan).

Crispig
2014-08-31 20:27
#4

Jag har äggkaffet till frukost just för att jag står mig längre och undkommer en del onödiga sug då. Jag har aldrig varit någon mack person när det gäller frukost.

Jag hoppades lite på att de kunde vara något annat än kokosen men får försöka bygga upp kokosmängden då… Känns så konstigt då jag körde samma sak till frukost förra året när jag jobbade på lager å då gick de bra å lumpa i fettet så det stod härliga till, utan problem.

Är det så att man har svårare att smälta kokosfettet då? Är det därför man får ont? Någon brist på saltsyra eller något som ställer till det med just kokosfett?

LaRose
2014-08-31 22:44
#5

Jag började också med en msk kokosfett, men blev illamående och fick magsmärtor. Tar nu en tesked i stället, men får fortfarande ont. Tar det därför inte varje dag. Det är helt klart kokosfettet jag får ont av, men eftersom det lär vara så himla bra på en massa sätt, så envisas jag att ta det i uthärdlig mängd. Jag har sökt förklaringar till de här problemen som tycks vara ganska vanliga, men jag har inte heller hittat någon förklaring till varför man får ont imagen/blir illamående.

Margareta
2014-08-31 23:01
#6

Jag skrev en Fettkaffeskola en gång. Kanske värt att ta fram länken http://www.sunsoft.se/?p=2964

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Suzanne56
2014-09-01 09:44
#7

Jag kör bara med smör, kokosolja på morgonen gör även mig illamående. Testa med smör och bara äggula? Tycker det är jätteläskigt med äggvitan i, men bara äggula funkade fint för mig på den tiden jag gjorde äggmjölk.

Jarunka
2014-09-01 12:04
#8

Jag är glad att läsa andras bekräftälse på mina upplevelser med kokosfet. Tar jag det på morgonen, då har jag problem med magen hela dan. Vad kan det bero på??Finns det nåt sätt att undvika  - vill gärna äta kokosfet för dess hälsoeffekter !!!

Lisabet
2014-09-01 12:29
#9

Jag tål kokosfett bra tillsammans med mat, men inte enbart, som i te på morgonen, inte ens efter alla år med kokosfett.

LaRose
2014-09-01 15:20
#10

#8  Visst är det konstigt att man inte ser ens några teorier om varför besvären uppstår?

kivis
2014-09-02 07:57
#11

Vid ketogen kost för epilepsi finns en variant som heter MCT diet. Då använder man en specialolja med bara medellånga (MCT) fetter. Det är de fettkedjorna som det finns mycket av i kokosolja också. Rådet där är att börja med en liten mängd och sen trappa upp för att inte få magkramp, diarre eller kräkning. För många fungerar det bra att börja med 40-50 energiprocent MCT-olja. Några klarar inte så mycket utan måste ner till kanske 30 energiprocent.

OlgaMaria
2014-09-02 09:09
#12

Allergi mot kokos förekommer ju så klart.

Men i övrigt resonerar man oftast som så att kokosoljan förändrar en hel del i tarmfloran och det tar lite tid att anpassa sig. Kokosolja har antibakteriella egenskaper så det kan bli lite krig i magen, vilket givetvis märks. Men för de flesta går det bra om man ökar på väldigt försiktigt. Jag fick diarré och magkramp av små mängder kokosolja för många år sen då jag inte var van. Efter en tid var det inga problem alls.

Att börja dagen med fettkaffe med kokosolja är ju lite mer dramatiskt för magen jämfört med om man har lite kokosolja i maten senare på dagen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LaRose
2014-09-02 15:53
#13

För mig blir det ingen skillnad om jag trappar upp. Har provat alla möjliga metoder under de tre år jag ätit LCHF. När jag äter kokos märker jag ingenting, så det borde väl betyda att jag inte är allergisk? Har aldrig haft besvär med magen tidigare. Konstigt.

Annons:
Crispig
2014-09-03 09:55
#14

ägg, kokosfett och smör gick bra förra året men idag när jag uteslöt kokosen fick jag ont i magen iaf. Får väl börja från början och utesluta.

Imorgon blir de en mugg varmt vatten ;P

bjornen66
2014-09-03 21:14
#15

va gott det är med kokos kaffe fy det har räddat mig plus mindre protein nu har jag hajat LCHF

Crispig
2014-09-07 10:21
#16

Märkte idag att jag reagerade mindre/nästan inte alls på deodoriserat kokosfett.  Kan det vara så? :o

asahars
2014-09-07 20:01
#17

Jag blir också dålig i magen av kokosfett. Alla tål inte allting.

Upp till toppen
Annons: