Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Äpplen -LCHF

2014-08-29 11:24 #0 av: Minska kolhydrater

Jag har fått väldigt mycket äpplen och vill gärna ta hand om dem. Den mesta näringen sitter ju i skalet och det tänker jag äta. Men det känns lite onödigt att kasta resten av äpplet pga kolhydraterna. Tips på vad man kan göra med äpplen för att minska kolhydratinnehållet?

Anmäl
2014-08-29 11:30 #1 av: Gronstedt

Pys ett torrt vin på dem?

Anmäl
2014-08-29 11:34 #2 av: [rumelle]

Gör äppelmos eller skiva tunnt, doppa i citronvatten (för att de inte ska bli bruna) och häng upp för att torka. Sen kan du ge bort i present till släkt och vänner så behöver du inte oroa dig över kolhydraterna alls, och inget går till spillo. :)

Anmäl
2014-08-31 18:11 #3 av: Sindri

Minska kolhydratinnehållet tror jag inte man kan, men som rumelle skriver - gör och ge bort.

Jag har torkat jättemycket äpplen i år. Det är väldigt gott - har tyvärr petat i mig en del. Men det är jättebra att lägga i fina glasburkar och ge bort som present.

Jag har också experimenterat med fruktläder. Kokar mos av äpplen eller päron (med skal), kokar med en bit ingefära, vaniljstång, kanelstång, kardemumma, stjärnanis, olika kombinationer.

Plockar upp kryddorna och mixar till puré, brer ut på bakduk (papper funkar inte, purén drar ihop papperet, det blir skrynklor) ca 3-4 mm tjockt, torkar i ugn i 75 grader varmluft i några timmar. Man kan inte göra för stora sjok, jag skär/klipper bort i kanterna vartefter det torkar, så kan man vända på det sista som är kvar. Klipper/skär i remsor som jag rullar och förvara i glasburkar. Också fint att ge bort. En del puré har jag fryst för att torka senare.

Googla på fruktläder så hittar du mer inspiration.
Tyvärr har jag också "provsmakat" en hel del på detta godis, men, men....det är ju bara en kort period.

Anmäl
2014-08-31 18:48 #4 av: [rumelle]

3# Oj, fruktläder har jag aldrig hört talas om förut! Men det verkar väldigt intressant, måste provas! :)

Anmäl
2014-09-15 12:37 #5 av: peoy

Gjorde några liter vatten smaksatt med äpplen av mina x antal kilo äpplen i år..

Baserat på
http://www.receptcentralen.se/drinkar/appelsaft/

men utan socker och citronsyra
Till varje kg äpplen:
1 liter vatten
2 krm vinsyra
1 krm natriumbensonat

4 dygn övertäckt i svalt utrymme, gärna med nån vikt (tallrik) att hålla ner äpplena under vattenytan, sen är det bara att hälla upp på flaskor genom sil..

Av 1 liter vatten blir det 1 liter smaksatt vatten.. lite klurigt att veta/ta reda på hur mycket av kolhydraterna från äpplena som följer med.. 300g socker/liter stod det att man ska he i i det jag utgick ifrån.. Tyckte det funkade hur bra som helst osötat..

Det går inte heller att jämföra mot centrifugerad frukt, där är det ju inget tillsatt vatten..

Anmäl
2014-09-15 19:08 #6 av: Kajak11

Smakte/smaker det bra Peoy?

Anmäl
2014-09-16 14:03 #7 av: peoy

Bättre än köpes (nu var det ju länge sen jag smakade nåt sånt), och godkänt av även det kräsnare av barnen.
Gjorde också en ovetenskaplig analys av sockerinnehållet, kokade 1dl torrt och vägde kastrullen före och efter. Ca 5g kh/dl (troligtvis något mindre eftersom jag fick med lite fruktkött och inte kokade helt torrt för att underlätta diskningen). Beror givetvis på äppelsorten, men nånstans därikring borde det hamna. Kiviks innehåller 10g/dl enligt etiketten..

Anmäl
2014-09-16 22:48 #8 av: Kajak11

Det var väl inte dåligt om man äter liberalt...

Anmäl
2014-09-19 17:44 #9 av: KarinJ46

Om det bara gäller att inget ska förfaras så finns det en site på Facebook där man kan anmäla att man har fruktträd med mogen frukt. Så får hugade fruktplockare komma och ta hand om frukten och inget går till spillo :-)

Själv testar jag i år att göra Äppelvin. 12kg äpplen och 3kg Lingon skulle det vara samt en faslig massa socker. Ska se om jag kan mäta sockerhalten när jästen har jäst ut.

Anmäl
2014-09-19 20:33 #10 av: hemul

Nämen vad toppen! Har du URL till den facebookgruppen? Jag är ute efter äpplen jag också.

Lite utanför ämnet, men när jag var liten hade vi väldigt mycket frukt och bär i trädgården. På den tiden bars vinteräpplen upp på vinden inslagna i pappar - och de flesta bars ut igen på våren. Men det mesta gick ju till spillo bara.

Min mamma plockade en massa äpplen och la i ett par stora tvättkorgar, såna där som man kan ha som barnsäng, och ställde dem på trottoaren tillsammans med en skylt där det stod att det var fritt fram att ta för sig. Nästa morgon låg äpplena på gatan och korgarna var borta. Det var mycket upprörande på 60-talet. Idag skulle det väl vara den väntade utgången.

Anmäl
2014-09-19 21:11 #11 av: hemul

Här hittade jag ju ett ställe till alldeles själv. Lite krånligt att lista ut hur det funkar, men det gör det.

http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=73118&latest=True

Anmäl
2014-09-20 08:13 #12 av: KarinJ46

Hej Hemul! Det var just den gruppen jag menade! Jag är medlem i ÄktaVara på Facebook, det var nog via deras sida jag hittade Fruktförmedlingen :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.