Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Känningar -typ 2

2014-08-23 21:56 #0 av: sussie58

Jag har typ 2 och är insulinbehandlad. Tar samma dos innan frukost och middag. Samma mängd oavsett vad jag äter. Jag vill börja med lchf men så fort jag ändrar kosten för att gå ner i vikt kommer känningarna som ett brev på posten. Och jag mår så dåligt efter en ordentlig sådan. Hur fixar jag lchf utan att få känningar????Vill ju så gärna gå ner i vikt men ger upp när känningarna börjar komma :-(

Anmäl
2014-08-23 22:11 #1 av: Inkanyezi

Känningarna får du för att du tar insulin, när ditt kolhydratintag är för lågt för att motsvara dosen.

Om du ska gå över till LCHF måste du sätta ut insulin i samma grad som du minskar intag av insulinkrävande kost. Det innebär för några tvåor att insulin sätts ut helt, medan det för andra innebär att de måste göra en gradvis sänkning av dosen.

Det du ska göra är i första hand att ta täta blodprov, och att minska insulinet när du minskar på kolhydraterna. Hur mycket du ska minska insulin hänger på hur mycket du äter av sådant som kräver insulin, alltså också proteinet, om du inte har någon egenproduktion av insulin. 

Det kan underlätta att låta sockret gå lite högt den första tiden medan du går över till lågkolhydrat, alltså att du sätter ut lite för mycket av insulinet, och sedan trimmar in det. Du behöver massor med stickor för att mäta sockret när du går över.

Om du fortfarande har egenproduktion av insulin, t.ex stödd av Metformin, kan du möjligen sätta ut insulin helt, men du bör rådgöra med din diabetesläkare.

Anmäl
2014-08-23 22:28 #2 av: Inkanyezi

Du kan ta en titt på den här tråden, så kanske det klarnar lite:
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71391bb9cb46222d0505bb-grona-siffror

Det handlar till stor del om att trimma in dosen, och när du tar samma dos som vid "vanlig" kost men äter LCHF kommer du att få åt skogen för mycket insulin. Det kan vara lite pilligt att få fram rätt dos, men när kolhydrater är uteslutna och ersatta med fett, måste insulindosen vara låg, och svängningarna blir då små.

Mätningen kan med fördel göras tätare än man brukar, dvs först före, och sedan strax efter att man har ätit, och i femtonminutersintervall tills ett par timmar har gått. När man har fått bort de myckna kolhydraterna ur kosten kommer toppen på kurvan att bli betydligt lägre, dvs man får jämnare blodsocker.

När man tar för mycket insulin, vilket händer om man börjar LCHF utan att justera dosen, kommer man ganska snart att bli låg på socker, ibland så låg att det är farligt. Därför är det viktigt att hålla noga koll den första tiden, med täta mätningar. Om det droppar under fem måste man kanske ta lite socker, innan man kommer till gränsen för känning. Om man har haft känningar och är rädd för dem är det bättre att det ligger lite högt och att man fintrimmar längre fram.

Gränsen för känning kan variera efter person. En del känner redan strax under fem, medan det för andra kan närma sig fyra utan att det är kritiskt. Om du inte är rädd för känningen och behåller kontrollen, kan du prova dig fram till var din gräns går, men du bör inte göra det utan att ha en person som kan hjälpa dig och snabbt socker, som ett glas mjölk, lättillgängligt. Men gör det inte om du inte verkligen vill veta. Bättre att hålla mellan fem och en halv och sex och en halv om du kan.

Men minskning av socker och stärkelse i kosten kräver alltid för den som är insulinbehandlad, att dosen anpassas. Det ska alltid vara balans mellan insulin och intagna kolhydrater.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.