Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 9969 ggr
kigon
8/21/14, 9:34 PM

Pasta substitut?

Hej!
Jag går stadigt upp i vikt och det är en blandning av för lite motion + pasta (pasta carbonara, nudlar, snabbmakaroner med ketchup & mac n cheese är största bovarna) 
Finns det något substitut man kan fixa som inte har så mycket kolhydrater? Men som ändå fungerar som "pasta" eller liknande, såg att det finns några nudlar som är gjorda på sjögräs, någon testat dem? 
Vi har en pasta maskin hemma så ska prova på "LCHF-pasta" receptet, men det känns lite väl drygt att sitta och göra pasta varje gång (jag äter främst pasta eftersom det går snabbt + mättar + är gott).
Allt annat jag testat har inte varit lika smidigt och gör så jag får en massa disk (är inte så händig i köket så på något sätt blir det en halvtimmes diskning efter en liten soppa…) och mättar inte alls. Kan äta 8 kokta eller stekta ägg utan att känna som om jag har ätit någonting 🤦‍♂️

Klarar inte av komjölk alls i någon form & gillar inte smaken av substituten så kan inte äta sådana mellanmål heller otillagade… (tillagade funkar ok för jag märker ingen skillnad på dem i tillagade rätter) Prövade precis soygurt som smakar som vanlig yoghurt men jag har aldrig riktigt gillat yoghurt heller………

Kan bli så illa vissa dagar att det blir snabbmakaroner till frukost, mac n cheese till lunch och carbonara till middag! 😡 Även nu när jag skriver detta äter jag MnC… Jag har försökt att "sluta" innan men får alltid slut på idéer (tröttnar snabbt på allt annat) och går tillbaka till pastan 😕

Så några tips på mättande, snabba rätter med få ingredienser? eller som har funkat som pasta substitut för er?

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
jiim
8/21/14, 9:45 PM
#1

shiritaki nudlar http://www.lowcarb.rawfoodshop.se/shiratakinudlar/p-1238.html

vitkålsspaghetti http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=855

low carb pasta http://www.carbzone.se/low_carb_pasta.html

Den sistnämnda kommer folk verkligen rata här :) Själv har jag inte ätit något av ovanstående under det halvår jag ätit ketogen kost. Men dessa är de jag hört talas om

kigon
8/21/14, 9:52 PM
#2

#1 Shiritaki nudlarna får jag testa! Tack! =) Ska även pröva på vitkål nästa gång jag har varit o handlat 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

jiim
8/21/14, 10:04 PM
#3

Min syster gjorde vitkålsspaghettin, hon rekommenderade den verkligen. Fast jag har inte provat än.

Lycka till

Viktinfo
8/22/14, 7:52 AM
#4

Jag skulle säga att det finns ett fint substitut på Åses 56kilos blogg: http://56kilo.se/lchf-pasta-tagliatelle/ Det är ju lite jobb men samtidigt väldigt gott o konsistensen blir liknande!

[Jennifer71]
8/22/14, 8:33 AM
#5

Hej,

Det låter som om du är rejält sockerberoende. Jag var själv en "pastaholic" och åt på det vis du beskriver. För oss finns inga substitut som kan motsvara riktig pasta, du kommer rata dem alla. Jag tycker du ska fokusera på att hitta annan mat att äta och helt göra slut med pastan en gång för alla. jag vet att det är svårt men det går!

Den pasta du beskriver att du äter är ju bara en konsistens och ingen smak. Smakrik past är sådan som är färsk med örter, tomat och kanske vitlök. Men det du äter får ju smaken av det du äter den med.

Du säger att det ska gå fort, vara enkelt ock ge lite disk. Då är ju LCHF helt rätt, det är ju dessa kolhydratrika tillbehör som tar tid, att koka potatis 20 minuter spaghetti allt från 8-12 minuter och som ger disk.

Macaroni and cheese är ju en konsistens med cheddarsmak, hur mycket cheddar det ens är i vågar jag inte gissa. Jag föreslår att du byter den mot en omelett med äkta cheddar och någon skiva skinka och tomat.

Ketchupen kan möjligen ersättas av tomatpure, men sluta med den. köp hellre en LCHF kokbok med lättlagad snabb mat och fokusera på allt nytt och gott som du kan upptäcka och laga samtidigt som du blir mätt och går ner i vikt.

Att sitta och sörja den dålia kost du har idag och försöka hitta ersättare i hopp om att de ska smaka lika kommer aldrig att fungera för dig.

Mitt tips är att du gör veckomeny, handlar det som ska ingå i varje recept och att du gör dig av med både ketchup och pasta, det du inte har kan du inte äta. Du kan lätt surfa fram hela veckans meny och hitta rätter som är goda, nyttiga, billiga och alla tillagas under 10 minuter och med få ingredienser, frågan är bara om du är villig att göra den omställningen just nu?

Lycka till,

Jennifér

Robb
8/22/14, 8:55 AM
#6

Bra skrivet av Jennifer71. Du kommer aldrig hitta några substitut som motsvarar riktig pasta. Jag tror också att det krävs att du gör helt slut med din risiga kosthållning istället för att försöka imitera den. När du ätit bra mat i en vecka eller så kommer du känna hur fantastiskt mkt bättre du mår, och då går allting enklare. När du äter dig mätt på bra, icke-blodsockerhöjande föda så kommer behovet av mellanmål också sannolikt att försvinna.

Annons:
[Jennifer71]
8/22/14, 10:25 AM
#7

Förslag på mat. Meny sju dagar:

Frukost: Välj mellan eller kombinera: Fettkaffe, kokt ägg med böcklingpastej, äggröra, skinka och majonnäsrullar, tärnad ost, rester från gårdagens lunch/middag, ölkorv, salami med mjukost en bit paprika rulla och ät. Keto-boll.

14 rätter att äta som lunch eller middag som tar max 10-15 minuter i tillagningstid.

1.       Tonfiskwrap: Vispa med gaffel 2 ägg med lite grädde och kryddor (vitpeppar & paprika) stek som en pannkaka. Blanda en burk tonfisk med majonäs, Harissa och fransk senap, en skvätt tomatpure. Lägg röran på din stekta äggpannkaka, toppa med lite färsk tomat och rödlök och stenbitsrom, rulla ihop, klart.

2.       Lövbiff med ädelost: Skär fina feta skivor av ädelost rulla in i lövbiff, fäst med tandpetare, stek. Vispa ur pannan med vispgrädde och en tsk fransk senap. Lite Rucola, buffelmozzarella tomat och basilika är gott som tillbehör.

3.       Ostomelett: Cheddar eller annan ost, champinjoner, tomat skinka, kalkon eller det du föredrar. Matigare stek bacon, fläsk till.

4.       Cheddarfylld burgare: Ta köttfärs i handflatan forma till en stor rund platta, lägg på ost i mitten krydda och vik över osten med färsen runt om så att den hamnar i mitten av din burgare/pannbiff, stek. Tillbehör kan vara Herre koverts som du kokar snabbt i vatten eller i micro, häll av vattnet, blanda med en klick smör så de blir glansiga krydda med chiliflakes, salt och strö över lite parmesan. Tillbehör det du vill, majo, lite sallad eller skivor av lök.

5.       God korv med gräddstuvad kål: Jag köper spetskål, strimlar steker i smör häller på grädde lite fransk senap och salt och vitpeppar, låt småputtra, servera med en god korv, jag väljer gärna lammkorv eller chorizo.

6.       Delikatesstallrik. Kokt ägghalva med majo och rom, några oliver, en klick skagenröra, ostkuber, lite brie, lite skalade räkor, italiensk skinka, helt kort det du gillar, ingen disk eller matlagning vid spisen bortsett från att koka ett ägg, men kokt ägg finns i allas kylskåp.

7.       Thai-kyckling: Strimla kyckling, stek med lite paprila, broccoli och blomkål(finns fryst bara att slänga ner i pannan), slå på kokosgrädde, krydda med röd currypasta efter tycke (en kryddsmet i burk inte en makonsort :-)) . Skippa nudlar ät som en sopp/gryta eller med riven vitkål och eller rödkål.

8.       Citronlax: Ta en portionsbit lax, lägg i liten form med klick smör, krydda med lite citronpeppar och klippt dill, på med locket full fart klart på 6 minuter.

9.       Varm rostbiffsallad: Gör en bädd av rucola på tallriken, lägg på oliver, några hackade valnötter, smulad ädelost och några delade babytomater. Strimla färdiglagad rostbiff och värm hastigt i micro(max en minut), lägg över salladen så den klibbar ihop sig med ädelosten. Om du vill ha den krämigare ta lite dressing typ blue cheese eller seasar. Med lite mer drag finhackad färsk chili.

10.   Carbonaragratäng: Sätt på ugnen (micro funkar också om du har en av lite bättre modell). Fyll en form med blomkål och broccoli, slå karbonarasåsen över(inte någon pulversås, gör egen), ta på riven ost, gratinera 10 minuter, servera med äggula om du gillar det.

11.   Torskryggfilé med stuvad spenat. Findus har fryst torskrygg med citronsmör som du ångkokar i micron 4minuter. Ta en liten kastrull, ta i fryst hackad spenat värm, slå på grädde, salta peppra och ta i en klick Philadelphiaost. En lyxmåltid J

12.   ”Vad du vill” med blomkålsmos. (Köttfärssås/korv/köttbullar) Ångkoka blomkål 8 minuter i micron i en skål med ca 1/2dl grädde. Stoppa ner stavmixer och kör till en pure, krydda med tex paprikapulver peppar salt och riven ost.

13.   Grillad kyckling: köp färdiggrillad ät med ColeSlaw, bea eller den sås du gillar.

14.   Pannbiff med gräddsås och rårörda lingon: Forma biffar av blandfärs, stek i smör. Värm ett paket frysta lingon i kastrull, strö på lite stevia. Häll på grädde på biffarna när nästan klara, låt puttra, ta upp biffarna vispa ut pannan med lite tomatpure, salt peppar och lite soya.

Bjorne
8/22/14, 12:18 PM
#8

Det finns egendomlig ide att man kan ersätta visa maträttermed sådant som liknar originalet för ögat men är baserat på helt andra råvaror. Jag kommer bara på blomkålsris och vitkålsspagetti just nu, men det finns säkert många andra ideer.
Det kan se bra ut på tallriken men funkar knappast som ersättning varken i magen eller munnen.

LaRose
8/22/14, 3:43 PM
#9

Gud, så många bra recept, Jennifer! Tack för välbehövlig inspiration!

Zepp
8/22/14, 4:43 PM
#10

Här har du fler tips!

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Och som tidigare nämnts.. substitut är substitut.. blir väldigt sällan samma som riktig vara!

Utan man ersätter vissa rätter med bättre och godare saker.. än pasta!

Ta till dig konceptet att LCHF är enda "dieteten" där du får ersätta din gamla mat med ännu godare mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Oceansoul]
8/22/14, 11:35 PM
#11

Nu vet inte jag om du kör hardcore LCHF men det finns pasta gjord på bönor som finns på hälsokosten.. De är oftast gjorda på gröna bönor, soyabönor etc. de har ca 17g kolhydrater per 100 g och smakar ungefär som vanlig pasta. Har bjudit på pastasallader baserade på dessa ett par gånger eftersom att jag själv är glutenallergiker och  ingen har kunnat ana vad de egentligen är gjorda på :)

kigon
8/24/14, 12:36 AM
#12

Tack för alla svar! Jag har inga planer på att fullt ut LCHF-a men vill gärna minska mängden kolhydrater (kanske pasta o pommes 1-2 ggr/v typ) så tänkte detta var ett bra forum att fråga på 🙂

#7 Tack för alla recepten!! Kommer definitivt prova lite av dem och om jag gillar dem så försöka göra några varje vecka 🙂 Såg några jag absolut skulle gilla… Gillar halloumi väldigt mycket så ska definitivt prova halloumi med lövbiff (gillar inte ädelost så värst så hoppas det kan bytas o ändå vara ok! lövbiffen är jag inte heller helt poppis på men tror det skulle bli gott med halloumi så den döljer smaken lite…) -Och kan absolut inte använda redan gjorda carbonara såser om jag än ville det, massa koprodukter i dem 😃 men inget slår hemmagjord carbonarasås 😉

#5 #8 #10 Substitut brukar funka helt OK på mig, bara jag gillar smaken (även om det smakar helt annorlunda), det handlar mest om hur det ser ut för ögat, rutiner och inställning tror jag… 

Jag är uppfödd på entrecote med potatis och grönsaker till tillbehör, dag in o dag ut i 17 år med kanske 1 måltid kyckling eller pasta i veckan för någon variation, är så himla trött på allt med "kött" konsistens eller smak av kött att jag blir illamående av det 😭 Ratar allt filé-aktigt som man måste skära i för att få maten (även all färs förutom i typ lasagne), men som tur är klarar jag av all kött där det är mycket ben, som t.ex. kyckling klubba/vinge eller revben… Men jag kan inte äta t.ex. kycklingklubbor två dagar i rad, då börjar jag bli illamående på det också 😟

Har även sjukdom som gör det svårt för mig att åka till affären och handla ofta (borde kanske ha nämnt det i första inlägget) så det är viktigt att största delen av maten jag äter är torr eller i konserv (halv-frys och har endast ett fack ledigt för mat till mig så måste hålla frysmaten till minimum). Tror det är också en av anledningarna till att jag äter mycket pasta… Som tur är så håller mjölk-substitut väldigt länge dock!  När jag väl är och handlar så brukar jag köpa ganska nyttigt och vara mer varierad, men de flesta måste ätas inom en 1-3 veckor och tar därför slut för fort… 

Får prova på lite av grejerna i #7 och #10 och även vitkåls-pastan nästa vecka och se om jag kan hitta ett ok system 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Upp till toppen
Annons: