Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Jag behöver måltidstips

Pasta substitut?

2014-08-21 21:34 #0 av: kigon

Hej!
Jag går stadigt upp i vikt och det är en blandning av för lite motion + pasta (pasta carbonara, nudlar, snabbmakaroner med ketchup & mac n cheese är största bovarna) 
Finns det något substitut man kan fixa som inte har så mycket kolhydrater? Men som ändå fungerar som "pasta" eller liknande, såg att det finns några nudlar som är gjorda på sjögräs, någon testat dem? 
Vi har en pasta maskin hemma så ska prova på "LCHF-pasta" receptet, men det känns lite väl drygt att sitta och göra pasta varje gång (jag äter främst pasta eftersom det går snabbt + mättar + är gott).
Allt annat jag testat har inte varit lika smidigt och gör så jag får en massa disk (är inte så händig i köket så på något sätt blir det en halvtimmes diskning efter en liten soppa...) och mättar inte alls. Kan äta 8 kokta eller stekta ägg utan att känna som om jag har ätit någonting Yrar

Klarar inte av komjölk alls i någon form & gillar inte smaken av substituten så kan inte äta sådana mellanmål heller otillagade... (tillagade funkar ok för jag märker ingen skillnad på dem i tillagade rätter) Prövade precis soygurt som smakar som vanlig yoghurt men jag har aldrig riktigt gillat yoghurt heller.........

Kan bli så illa vissa dagar att det blir snabbmakaroner till frukost, mac n cheese till lunch och carbonara till middag! Arg Även nu när jag skriver detta äter jag MnC... Jag har försökt att "sluta" innan men får alltid slut på idéer (tröttnar snabbt på allt annat) och går tillbaka till pastan Ledsen

Så några tips på mättande, snabba rätter med få ingredienser? eller som har funkat som pasta substitut för er?

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Anmäl
2014-08-21 21:45 #1 av: jiim

shiritaki nudlar http://www.lowcarb.rawfoodshop.se/shiratakinudlar/p-1238.html

vitkålsspaghetti http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=855

low carb pasta http://www.carbzone.se/low_carb_pasta.html

Den sistnämnda kommer folk verkligen rata här :) Själv har jag inte ätit något av ovanstående under det halvår jag ätit ketogen kost. Men dessa är de jag hört talas om

Anmäl
2014-08-21 21:52 #2 av: kigon

#1 Shiritaki nudlarna får jag testa! Tack! =) Ska även pröva på vitkål nästa gång jag har varit o handlat Glad

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Anmäl
2014-08-21 22:04 #3 av: jiim

Min syster gjorde vitkålsspaghettin, hon rekommenderade den verkligen. Fast jag har inte provat än.

Lycka till

Anmäl
2014-08-22 07:52 #4 av: Viktinfo

Jag skulle säga att det finns ett fint substitut på Åses 56kilos blogg:

http://56kilo.se/lchf-pasta-tagliatelle/

Det är ju lite jobb men samtidigt väldigt gott o konsistensen blir liknande!

Anmäl
2014-08-22 08:33 #5 av: [Jennifer71]

Hej,

Det låter som om du är rejält sockerberoende. Jag var själv en "pastaholic" och åt på det vis du beskriver. För oss finns inga substitut som kan motsvara riktig pasta, du kommer rata dem alla. Jag tycker du ska fokusera på att hitta annan mat att äta och helt göra slut med pastan en gång för alla. jag vet att det är svårt men det går!

Den pasta du beskriver att du äter är ju bara en konsistens och ingen smak. Smakrik past är sådan som är färsk med örter, tomat och kanske vitlök. Men det du äter får ju smaken av det du äter den med.

Du säger att det ska gå fort, vara enkelt ock ge lite disk. Då är ju LCHF helt rätt, det är ju dessa kolhydratrika tillbehör som tar tid, att koka potatis 20 minuter spaghetti allt från 8-12 minuter och som ger disk.

Macaroni and cheese är ju en konsistens med cheddarsmak, hur mycket cheddar det ens är i vågar jag inte gissa. Jag föreslår att du byter den mot en omelett med äkta cheddar och någon skiva skinka och tomat.

Ketchupen kan möjligen ersättas av tomatpure, men sluta med den. köp hellre en LCHF kokbok med lättlagad snabb mat och fokusera på allt nytt och gott som du kan upptäcka och laga samtidigt som du blir mätt och går ner i vikt.

Att sitta och sörja den dålia kost du har idag och försöka hitta ersättare i hopp om att de ska smaka lika kommer aldrig att fungera för dig.

Mitt tips är att du gör veckomeny, handlar det som ska ingå i varje recept och att du gör dig av med både ketchup och pasta, det du inte har kan du inte äta. Du kan lätt surfa fram hela veckans meny och hitta rätter som är goda, nyttiga, billiga och alla tillagas under 10 minuter och med få ingredienser, frågan är bara om du är villig att göra den omställningen just nu?

Lycka till,

Jennifér

Anmäl
2014-08-22 08:55 #6 av: Robb

Bra skrivet av Jennifer71. Du kommer aldrig hitta några substitut som motsvarar riktig pasta. Jag tror också att det krävs att du gör helt slut med din risiga kosthållning istället för att försöka imitera den. När du ätit bra mat i en vecka eller så kommer du känna hur fantastiskt mkt bättre du mår, och då går allting enklare. När du äter dig mätt på bra, icke-blodsockerhöjande föda så kommer behovet av mellanmål också sannolikt att försvinna.

Anmäl
2014-08-22 10:25 #7 av: [Jennifer71]

Förslag på mat. Meny sju dagar:

Frukost: Välj mellan eller kombinera: Fettkaffe, kokt ägg med böcklingpastej, äggröra, skinka och majonnäsrullar, tärnad ost, rester från gårdagens lunch/middag, ölkorv, salami med mjukost en bit paprika rulla och ät. Keto-boll.

14 rätter att äta som lunch eller middag som tar max 10-15 minuter i tillagningstid.

1.       Tonfiskwrap: Vispa med gaffel 2 ägg med lite grädde och kryddor (vitpeppar & paprika) stek som en pannkaka. Blanda en burk tonfisk med majonäs, Harissa och fransk senap, en skvätt tomatpure. Lägg röran på din stekta äggpannkaka, toppa med lite färsk tomat och rödlök och stenbitsrom, rulla ihop, klart.

2.       Lövbiff med ädelost: Skär fina feta skivor av ädelost rulla in i lövbiff, fäst med tandpetare, stek. Vispa ur pannan med vispgrädde och en tsk fransk senap. Lite Rucola, buffelmozzarella tomat och basilika är gott som tillbehör.

3.       Ostomelett: Cheddar eller annan ost, champinjoner, tomat skinka, kalkon eller det du föredrar. Matigare stek bacon, fläsk till.

4.       Cheddarfylld burgare: Ta köttfärs i handflatan forma till en stor rund platta, lägg på ost i mitten krydda och vik över osten med färsen runt om så att den hamnar i mitten av din burgare/pannbiff, stek. Tillbehör kan vara Herre koverts som du kokar snabbt i vatten eller i micro, häll av vattnet, blanda med en klick smör så de blir glansiga krydda med chiliflakes, salt och strö över lite parmesan. Tillbehör det du vill, majo, lite sallad eller skivor av lök.

5.       God korv med gräddstuvad kål: Jag köper spetskål, strimlar steker i smör häller på grädde lite fransk senap och salt och vitpeppar, låt småputtra, servera med en god korv, jag väljer gärna lammkorv eller chorizo.

6.       Delikatesstallrik. Kokt ägghalva med majo och rom, några oliver, en klick skagenröra, ostkuber, lite brie, lite skalade räkor, italiensk skinka, helt kort det du gillar, ingen disk eller matlagning vid spisen bortsett från att koka ett ägg, men kokt ägg finns i allas kylskåp.

7.       Thai-kyckling: Strimla kyckling, stek med lite paprila, broccoli och blomkål(finns fryst bara att slänga ner i pannan), slå på kokosgrädde, krydda med röd currypasta efter tycke (en kryddsmet i burk inte en makonsort :-)) . Skippa nudlar ät som en sopp/gryta eller med riven vitkål och eller rödkål.

8.       Citronlax: Ta en portionsbit lax, lägg i liten form med klick smör, krydda med lite citronpeppar och klippt dill, på med locket full fart klart på 6 minuter.

9.       Varm rostbiffsallad: Gör en bädd av rucola på tallriken, lägg på oliver, några hackade valnötter, smulad ädelost och några delade babytomater. Strimla färdiglagad rostbiff och värm hastigt i micro(max en minut), lägg över salladen så den klibbar ihop sig med ädelosten. Om du vill ha den krämigare ta lite dressing typ blue cheese eller seasar. Med lite mer drag finhackad färsk chili.

10.   Carbonaragratäng: Sätt på ugnen (micro funkar också om du har en av lite bättre modell). Fyll en form med blomkål och broccoli, slå karbonarasåsen över(inte någon pulversås, gör egen), ta på riven ost, gratinera 10 minuter, servera med äggula om du gillar det.

11.   Torskryggfilé med stuvad spenat. Findus har fryst torskrygg med citronsmör som du ångkokar i micron 4minuter. Ta en liten kastrull, ta i fryst hackad spenat värm, slå på grädde, salta peppra och ta i en klick Philadelphiaost. En lyxmåltid J

12.   ”Vad du vill” med blomkålsmos. (Köttfärssås/korv/köttbullar) Ångkoka blomkål 8 minuter i micron i en skål med ca 1/2dl grädde. Stoppa ner stavmixer och kör till en pure, krydda med tex paprikapulver peppar salt och riven ost.

13.   Grillad kyckling: köp färdiggrillad ät med ColeSlaw, bea eller den sås du gillar.

14.   Pannbiff med gräddsås och rårörda lingon: Forma biffar av blandfärs, stek i smör. Värm ett paket frysta lingon i kastrull, strö på lite stevia. Häll på grädde på biffarna när nästan klara, låt puttra, ta upp biffarna vispa ut pannan med lite tomatpure, salt peppar och lite soya.

Anmäl
2014-08-22 12:18 #8 av: Bjorne

Det finns egendomlig ide att man kan ersätta visa maträttermed sådant som liknar originalet för ögat men är baserat på helt andra råvaror. Jag kommer bara på blomkålsris och vitkålsspagetti just nu, men det finns säkert många andra ideer.
Det kan se bra ut på tallriken men funkar knappast som ersättning varken i magen eller munnen.

Anmäl
2014-08-22 15:43 #9 av: LaRose

Gud, så många bra recept, Jennifer! Tack för välbehövlig inspiration!

Anmäl
2014-08-22 16:43 #10 av: Zepp

Här har du fler tips!

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Och som tidigare nämnts.. substitut är substitut.. blir väldigt sällan samma som riktig vara!

Utan man ersätter vissa rätter med bättre och godare saker.. än pasta!

Ta till dig konceptet att LCHF är enda "dieteten" där du får ersätta din gamla mat med ännu godare mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-08-22 23:35 #11 av: [Oceansoul]

Nu vet inte jag om du kör hardcore LCHF men det finns pasta gjord på bönor som finns på hälsokosten.. De är oftast gjorda på gröna bönor, soyabönor etc. de har ca 17g kolhydrater per 100 g och smakar ungefär som vanlig pasta. Har bjudit på pastasallader baserade på dessa ett par gånger eftersom att jag själv är glutenallergiker och  ingen har kunnat ana vad de egentligen är gjorda på :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.