Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Hopplöst

2014-08-21 14:15 #0 av: Ejvor

Jag började med LCHF för fyra år sen efter att ha jojobantat halva livet. Åt mycket mejeriprodukter och nötter och gick ned 16 kilo och vägde som jag inte gjort sen jag var 25. Var så nöjd med att få äta mig mätt hur jag ville och höll vikten i tre år utan att vara särskilt strikt. Sen blev jag sjukskriven för depression och gick då till min ledsnad upp 7 kilo trots att jag fortsatte med samma kost men möjligen en och annan macka. Efter åtta månader började jag jobba igen på deltid och genom att sluta med mackor och ta hjälp av periodisk fasta gick jag ned de 7 kilona igen. 

Det ville sig dock inte med rehabiliteringen tillbaka till jobbet utan jag sökte och fick ett nytt jobb samt ett bra avgångsvederlag från mitt gamla.

Då, av någon för mig helt oförklarlig anledning eftersom jag äntligen började få lite fotfäste igen, tappade jag allt vad LCHF hette och det känns stört omöjligt att komma tillbaka. 

Nu i somras försökte jag att äta som jag gjorde i början, så jag försökte hålla mig konstant mätt och tuggade cashewnötter och turkisk yoghurt och drack mycket grädde i kaffet för att inte trilla dit på suget efter smörgåsar, kex, glass och godis, men följden blev tt jag gick upp 5 kilo bara i sommar. Trots att jag inte åt nåt med socker i.

Har nu gått upp allt jag gick ned med LCHF och lite till så jag väger nu mer än nånsin tidigare. 

Det är då fasiken när jag trodde jag äntligen hittat något som funkar.

Nu ska jag försöka med bara vatten, kaffe och buljong i fyra dagar och se om något kickar igång igen. Vill ju så gärna äta mig mätt på LCHF och hålla vikten! 

Ibland fungerar både kroppen och psyket konstigt.

Anmäl
2014-08-21 16:21 #1 av: Lilltilda

Kroppen är en helhet, det kan vi än en gång konstatera.  Det var allt annat än konstigt att du gick upp under depressionen. Många kroppar fungerar så (och även tvärtom). När knoppen inte mår bra, så märks det i kroppen. 
Att du nu fallit av från lchf och söker dig tillbaka igen, men gått upp i vikt betyder INTE att du på något sätt är misslyckad, du har bara inte hittat din väg att gå denna gång. Ditt liv ser kanske annorlunda ut nu och förutsättningarna har ändrats. 

Många av de saker som du tuggat i dig under sommaren kan vara en trigger för att sätta igång sug istället för att bemästra suget. Jag vet, det låter tråkigt, men det kan vara ett av problemen. Cashewnötter är inte bara energirika, de innehåller rätt mycket kolhydrater (vissa så mycket som 26 g/100g!!!)  och är det är extremt lätt att äta för mycket av dem. En bättre sorts nöt ur kolhydratssynpunkt är Paranötter.
 Turkisk yoghurt är även den lätt att överäta och innehåller (beroende på märke) ca 5 g kh/100 gram och 100 gram är inte stor mängd yoghurt så vips har du ätit kanske 15 gram bara genom yoghurten. Den ger dessutom för lite mättnad för att du ska stå dig så länge på den. 

Tips för att komma igång: 
1. Skriv en motiveringsplan. Skriv ner fördelarna med att äta lchf. Skriv ner vad du vill uppnå och vilka hälsofördelar du får av kosten. 
2. Matplanering. Stå ALDRIG utan bra lchf-mat hemma. Hunger ger sug efter snabba kolhydrater så ät dig mätt på BRA mat. Skriv matlistor, gör alla inköp när du är mätt osv. 
3. Lägg fokus på mat, inte på snacks (nötter, ostar osv) utan en rejäl proteinkälla, nån fet energikälla och lite grönsaker som "piff" för rätten. 
4. Ägg. Detta underbara mirakellivsmedel! Visst kan man äta sig kräkless på ägg, MEN de är nyttiga, mättande, enkla att ha kokade kalla i kylen, att ta med i kokt form i handväskan osv. Sug sätter i? ta ett ägg med en tsk majonnäs eller smör.
5. Har du lätt att bli frestad av andras fika på t.ex. jobbet så ta med lchf-alternativ. Har du lätt att bli triggad av söta smaker så välj salta som t.ex. ölkorv, torkat kött, små portionsförpackade ostar osv. 
6. Håll koll på grädden i kaffet, kan den vara en trigger/bromskloss? Kanske kokosolja är ett alternativ (jag blandar gärna 1 tsk kokosolja och ca ½ msk grädde i en kopp kaffe på morgonfikat på jobbet)

Jag önskar dig all lycka! Du har gjort det förr och du kommer att klara det igen! 
Massa pepp och hejarop till dig!



Anmäl
2014-08-22 15:34 #2 av: Ejvor

Tack för ditt stöd Lill-Tilda!

Jag ska absolut  prova råden.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.