Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Strikt lchf

2014-08-18 21:05 #0 av: fiskenihavet

Hej. Jag äter strikt lchf, nollar kolisarna och icke mejerivaror. Annars det mesta, fett, kött, fågel, fisk...  Inte lever. Vad är de vanligaste bristerna i näringsämnen man kan råka ut för?  :)

Anmäl
2014-08-18 21:40 #1 av: starhawk

Det enda som fattas i den kosthållningen är väl C-vitamin, kläm i dig en och annan paprika så löser du det problemet, ägg är en annan bra näringskälla innehåller alla vitaminer och mineraler utom just C-vitamin. Om det är strikt på kolhydrater som gäller så får du väl ta något av dom åtskilliga en-om-dagen preparat som finns på marknaden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2014-08-18 21:40 #2 av: Zepp

Vattenlösliga vitaminer och några mineraler som man brukar få från grönsaker.

Har du testa leverpastej?

Ägg är himla näringsrikt!

Ta och räkna på en del grönsaker.. ofta kan man äta rätt mycket för några ynka kolisar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-08-18 22:43 #3 av: fiskenihavet

#1 cvit, ja.

#2 vilka vattenlösliga vitaminer och mineraler tänker du på? Ägg äter jag, glömde skriva det. Vilka grönsaker tänker du är bäst i detta syfte? Vilken leverpastej? Alla färdiga i affären är ju jättedåliga ur lchf-synpunkt.

Anmäl
2014-08-18 22:55 #4 av: Zepp

Man kan göra egen riktig leverpastej.. den i affären är mjölpastej med leversmak.. dvs felmärkt!

Enklast är att äta stekt kycklinglever var fjortonde dag.. med lök och hackad bacon.

Folsyra, magnesium, c-vitamin, K2.

Du kan som sagt äta nästan hur mycket gröna blad du vill för någon futtig kolhydrat.. de är nästan fakir!

Anmäl
2014-08-18 23:18 #5 av: fiskenihavet

#4 Hm, tack för bra svar. Har hört att kycklinglever idag är ohälsosamt, därför att kycklingarna idag inte äter "riktig kost" och är industrialliserade. Riktigt?

Hur gör du din leverpastej?

Anmäl
2014-08-18 23:23 #6 av: Zepp

Krånglar inte med leverpastej, steker kycklinglevern med lök och hackat bacon.. och äter det med god aptit!

Ohälsosamt tror jag är en överdrift.. de lever inte så länge att de hinner akumulera något dåligt.. däremot kanske riktig kycklinglever hade innehållit ännumera nyttigheter.

Anmäl
2014-08-19 00:57 #7 av: hemul

Kycklinglevern är nog inte onyttigare än resten av kycklingen. Men jag håller med, jag tror inte industrikyckling är bra mat. Men äter man låren kan man nog äta levern också.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.