Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 9245 ggr
Sindri
2014-08-14 17:48

Nyponmarmelad till ostbrickan - OBS med lite kolis

Inspirerad av Praefatios tips om nyponsmör till ost i en annan tråd ställde jag mig vid spisen och gjorde nyponmarmelad. Har provat den till Västerbottensost och det var verkligen gott. Brukar "bokföra" nya recept, men blev för ivrig idag. Så allt är ca, förutom

4 torkade fikon ½ dl vatten
Hacka fikonen fint, sjud med vattnet, mixa med mixerstav.
Blanda i ca 1½-2 dl vatten och 1-1½ dl nyponpulver (man får känna att konsistensen blir lite trög.)
Tillsätt ½ msk honung
Låt sjuda lite och vispa ordentligt så nyponpulvret löser sig. Ev. behöver man ta ett tag med mixerstaven igen.

Blanda 1 msk sukrin gold med 2 tsk Melatin, rör ned ordentligt och låt sjuda upp.
Tag av värmen och häll över i glasburkar.

Det här blir alltså en marmelad med lite söt smak och kolisar i, men med betydligt behagligare smak än de fikon- och andra marmelader som brukar ställas fram på ostbrickor.

Annons:
Praefatio
2014-08-14 22:38
#1

Wow, låter ju kanon! Marmelad äter man ju så lite åt gången så att det blir lite kolisar känns inte som någonting att gråta över.

LaRose
2014-08-14 23:34
#2

Lät verkligen intressant! Men vad är Melatin, Sindri? Aldrig hört.

Praefatio
2014-08-14 23:45
#3

#2 Det kan jag svara på, det är ett geleringsmedel :) Vegetabiliskt, till för just sylt och marmelad. Man hittar det vid pektinet och de andra syltgrejerna i bak- och socker-hyllan i affären.

Lisabet
2014-08-15 12:17
#4

Men behövs verkligen sukrin och honung, är inte fikonen söta nog?

(Bara nyfiken, jag äter inte ost, och behöver ingen marmelad.)

Sindri
2014-08-15 14:42
#5

Det är väldigt lite fikon jämfört med nyponpulver. Jag gillar verkligen inte sött nuförtiden, men tyckte det här blev en bra balans.  Alla är ju olika så man får pröva sig fram till sin egen smak.
Skall tillägga att det var rätt små fikon och jag ville inte ha mer fikon i, för jag var rädd att fikonsmaken skulle ta över.

Jag använder inte alltid marmelad till ost, men ibland är det bara så gott. Dessutom tycker jag det är roligt att kunna bjuda familjemedlemmar och vänner på sånt som de är vana vid, men som ändå är lite nyttigare.

OM någon i min närhet blir intresserad av att äta LCHF, eller bara dra ner på socker och mjöl så kan jag ju rent praktiskt visa att man inte behöver "avstå" så himla mycket som många tror.

LaRose
2014-08-15 14:55
#6

#3 Tack! Då förstår jag att det är nödvändigt för denna marmelad.

Annons:
Veda
2014-08-16 19:52
#7

Nyponpulver? Är det samma som man äter för leder etc?

Sindri
2014-08-16 23:44
#8

Japp!

Veda
2014-08-17 12:50
Upp till toppen
Annons: