Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar

Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Kan jag kombinera B12 och Levaxin?

2014-08-13 20:14 #0 av: marta68

Jag har ätit Levaxin i några år och mår ganska bra men har lite problem med minnet. Nu har jag fått tips om att äta B12 men har hört att man inte skall ta dem tillsammans med Levaxinet, stämmer det? Jag försöker ta Levaxin på morgonen (funkar) och B12  på kvällen men det är ju helt hopplöst att komma ihåg den där kvällstabletten. Någon som vet om man kan ta båda tabletterna samtidigt på morgonen? 

Anmäl
2014-08-13 21:50 #1 av: Zepp

Verkar som man ger B12 regelmässigt till äldre.. min mor får Betolvidon och Levaxin i samma dosförpackning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-08-13 23:07 #2 av: Ylva-Li

Jag tog både levaxin (Behövde för ett tag sedan.) samt b12, då jag i regel har brist på detta, samtidigt. Samma läkare som skrev ut båda.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-14 00:45 #3 av: hemul

Du tror inte du blandar ihop det? Man ska inte ta Levaxin ihop med kalk, mjölkprodukter t.ex. Man ska inte heller ta Levaxin ihop med järn, men i det fallet vet inte om det bara gäller järntillskott eller om även de mindre mängderna i t.ex. kött påverkar. Jag brukar ivf försöka se till att det går en halvtimme mellan mat och Levaxin.

Det är ivf inte lång tid man behöver vänta, minns faktiskt inte om de säger en kvart eller en halvtimme när de tjatar om det på apoteket. Har lyckats få tyst på dem de senaste åren.Blinkar

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20000407000102

Anmäl
2014-08-14 07:52 #4 av: marta68

Tack för svar! Jo Hemul, jag blandar nog ihop det för det är inget någon läkare sagt till mig utan jag bara tror att jag har hört eller läst det. Men minnet är ju inte så bra som sagt! Skrattar

Anmäl
2014-08-14 17:06 #5 av: mooonlight

Har du kollat ditt B12-värde?
Det är ingen mening att äta tillskott om man redan har tillräckligt eller rent av har för mycket och inte kan tillgodogöra sig det pga av problem med metylering...

Anmäl
2014-08-15 12:26 #6 av: Lisabet

Fass säger två timmar mellan Levaxin och järntillskott och kalciumproducter.

Anmäl
2014-08-15 16:48 #7 av: hemul

Gör de? Jag läste faktiskt inte. Ska jag fråga doktorn om, för både där och på apoteket säger de kortare. Det blir ju lite knepigare då, speciellt som de tycker man ska det det morgonen också.

Nu bryr jag mig inte så mycket för egen del, för jag har aldrig märkt någon effekt av Levaxin. Varken när jag började, när jag fått höjd dos eller när jag varit undermedicinerad. Men ledsen om jag kom med fel information här.

Anmäl
2014-08-17 17:24 #8 av: marta68

Hej, förlåt men nu blir jag lite förvirrad. Är B12 ett järntillskott?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.