Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Inte bara lchf, men ändå!

2014-08-09 12:52 #0 av: Ylva-Li

När jag började lägga om mitt liv för ett par år sedan, så vägde jag bastanta och sjuka 130kg!! Gick ner först med viktväktarna, och sen med att räkna kalorier. Sen tog det stopp och motivationen tröt. Så är det ju oftast.
Började med lchf efter midsommar, så 2 månader nu då. Gått ner från 103kg till 96kg under den tiden. 
För att bibehålla motivationen letade jag rätt på gamla bilder. Snacka om kick!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-09 12:54 #1 av: Ylva-Li

Och kroppsbild. Den är roligast att titta på!
Skinnet hänger inte riktigt med.. Armarna syns det mest på.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-09 13:31 #2 av: Zepp

Grattis!

Och LCHF är ingen religion.. mest ett koncept.. som om man väljer bra mat för övrig har en tendens att hjälpa till med att hålla vikten vid lite mer normala gränser.

Väger man 130 Kilo har man uppenbarligen någon form av metabolt problem som bör korrigeras.. mest för hälsan långsiktigt.

Alla är ju inte födda att bli fotomodeller, men nog ser det mer hälsosamt ut med färre bilringar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-08-09 15:49 #3 av: OlgaMaria

Grattis till framgångarna! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-08-09 17:52 #4 av: Flingan_25

Wow. Du ser supersnygg ut!!Ler

Anmäl
2014-08-09 21:59 #5 av: Ylva-Li

#2 Nej jag avstår från att bli religös på lchf. ;) Finns tillräckligt med folk som predikar. 
Tack! Haha, nej någon fotomodell lär jag aldrig bli. Men det är sjukt skönt att kunna köpa kläder på den vanliga avdelningen. Att kunna ha kläder som sitter skönt! 
Nu är jag långt ifrån klar. Mitt allra första och stora mål är 80kg. Känns inte helt omöjligt längre. Inte när man ser tillbaka.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-09 22:01 #6 av: Ylva-Li

Vill tillägga att 130kg åt jag mig till. Skräpmat, godis, chips, läsk. Kapade 10kg bara på att ta bort det. 
Men jag har en hormonell sjukdom. Som inte direkt hjälper till att hålla vikten nere.. Minsta lilla sött så går jag upp.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-09 22:07 #7 av: Zepp

Jupp.. allt du är, inklusive övervikten har du ätit druckit eller andats in, för det var några år sedan du fick något via din mors navelsträng.

Oså frågan om vilket som kom först ägget eller hönan, har man tex en skadad metabolism och äter fel mat så kan det lika gärna vara tvärt om.. dvs man äter mer för att man går upp i vikt.

Anmäl
2014-08-10 12:50 #8 av: Lilltilda

stor skillnad och bra kämpat! Jag tycker att du var jättefin även som störst men det är klart hälsosammare för hela kroppen att tappa en massa kilon. Klart att du fixar ditt mål framöver!
Jag har också vägt 130 kg. Gick ner till ca 95 på extrem motion och traditionell viktväktartänk med GI-inspiration. Tappade sugen och motivationen, hamnade i en tuff period i livet och tröståt mig upp till 117 där motivationen kom tillbaka, lchf dök upp som en befrielse och 1 år och 3-4 månader senare så vägde jag någonstans kring 76 kg (till mina 177 cm längd). Har varit normalviktig och pendlat mellan ca 73 och 76kg i ca 1,5 år nu genom att fortsätta äta lchf. Dock en betydligt liberalare variant än den strikta som jag gick ner i vikt på. 

Anmäl
2014-08-11 10:30 #9 av: Ylva-Li

#7 Nu har de ju hittat genen som gör oss feta. Dvs. endel av oss bär på anlag som inte gör det lättare att gå ner i vikt direkt. Jag har alltid varit stor. Enda sen barn. Alltså litet barn. 
Nu försöker jag inte på nåt sätt släta över faktum att jag åt mig upp till 130kg. För det gjorde jag. 

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-11 11:28 #10 av: Inkanyezi

#9 Det spekuleras en hel del om "genen" som kan göra oss tjocka, men vad som förvånar mig lite grann i det sammanhanget är att man tycks vilja blunda för fördelarna med att bli tjock, att samla på sig ett reservkapital av fett.

Problemet med fetma i dagens samhälle är ju till stor del att det är kontraproduktivt på ett personligt plan, medan det i ett större sammanhang och vår tidigare historia har varit en av de nödvändiga faktorerna för släktets fortlevnad. 

Så att vi bär på gener för att klara svältperioder är ju inte något fel, men för alla som upplever sig onödigt feta, eller som har problem som hänger ihop med fetman, gäller det ju att anpassa kosten så att problemen inte uppstår; det kan vara sjukdom, men kanske bara att det är ansträngande att röra sig. 

Så att man äter sig upp till övervikt är ju självklart, och som det gamla talesättet lyder: Äta bör man, annars dör man. Så det handlar, precis som så många har upptäckt, om att äta vettigt. Ett sätt att hantera det lättare är att äta på ett sätt som gör det lättare för kroppen att hantera utan att lägga på sig fett. För en del av oss blir det betydligt lättare när kolhydraterna begränsas. 

En avsevärd del av problemen kring att vara lite rundare än normen är ju att den överdrivet magra kroppen har fått så hög status, att man kan uppfatta det som att det är "fult" att vara mera fyllig; i högre grad ett attitydproblem än ett kroppsligt hälsoproblem. Så jag tror att den lite rundare formen behöver uppvärderas, och det är nog rätt värdefullt med positiva affirmationer. Att titta sig i spegeln och gilla vad man ser. Att helt enkelt tycka att man är väldigt fin med lite hull på kroppen.

Anmäl
2014-08-11 12:58 #11 av: Ylva-Li

Att man hittat genen är fakta. Sen vad vi kan göra med den spekulationer. Många har viktproblem, vare sig man vill eller inte.  Alla bär inte på genen. Vi behöver normalt inte svälta i dagens samhälle heller. (I i-länder) Tack och lov.

Lite tjock är helt ok. Och jag kommer inte vilja väga 65kg som mitt bmi tycker. Jag har aldrig varit pinnsmal, och kommer troligtvis aldrig bli det.
Jag tycker också det är ett sjukt ideal vi har idag. Mager är inte heller hälsosamt. 
Men, jag vill må bra! Både fysiskt och psykiskt. Det gör man inte om man är sjukt överviktig. Enligt mitt bmi, är jag fortfarande fet. Jag vill orka vara med. Kunna få barn. Orka ta hand om dem. Inte dö i förtid. Etc. Listan kan göras lång. :)

Håller med om att vårt ideal måste förändras. 

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-11 13:15 #12 av: SpurtAnne

Grattis Ylva-Li! Du ser bra mkt piggare och friskare ut nu!

Jag är 1.65 och väger 58 kilo och tycker om att väga 58-60 kg. Idealet för mig. Jag ser mig inte som mager. Vad ska mitt bmi ligga på? Vet du? För jag har ingen aning.

Anmäl
2014-08-11 13:23 #13 av: Ylva-Li

Tack!
Jag tycker inte man ska kolla så mycket på bmi. Alla kroppar ser olika ut. Jag är bredaxlad. Bredare än maken över axlarna. 
Enligt uträkningar är ditt bmi 21, vilket är precis lagom.
Men, DU ska må bra och känna att du trivs i din kropp.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-11 13:25 #14 av: jiim

BMI = vikt/längd^2
Där vikten är i kg och längd i meter.

Ditt BMI blir 21,3.
Allt mellan 18,5 och 25 anses vara normalvikt.

Anmäl
2014-08-11 13:31 #15 av: SpurtAnne

Vilken tur då! :-)

Anmäl
2014-08-11 15:09 #16 av: Zepp

Samtidigt som de som ligger på övre gräns för normalt BMI och lite över är friskare och lever längre!

Oså klart att det handlar om gener.. tusentals olika gener om inte fler!

En del är spinkiga hela livet andra är kraftiga.. andra kan inte äta vad som helst eller hålla en livstil som inte stämmer med deras gener.

Det jag tycker verkar vara mest generellt är oavsett man är smal eller kraftig så förefaller en proportionerlig kroppsform vara ett gott tecken på hälsa.

Och det är då en anledning till att jag helst skulle vilja bli av med maggen, den är mest ett tecken på att något är i olag som på sikt kan vara ohälsosamt.

Anmäl
2014-08-11 17:28 #17 av: Ylva-Li

Ja det hävdas ju att bukfettet är det som är farligast. För hjärt och kärlsjukdomar.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-11 17:29 #18 av: Ylva-Li

Sen måste jag säga att jag ser inget fel i att vilja bli smal, men givetvis inte ohälsosamt smal.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-11 21:10 #19 av: Fiana

Apropå BMI så låg nedre gränsen för normalvikt vid 20 när jag var tonåring. Möjligen ned till 19 om du var kort ung kvinna utan mycket muskler. 

Intressant idag när så många fått för sig att "normalnormen" blivit fetare när det är tvärtom. Även modellerna är mycket smalare än de var då. 

Men on topic:

Grattis och bra jobbat! :) 

(och jag är lite avis på din hårfärg, någon dag ska jag ge mig på att ljusa upp mitt rödbruna hår som blivit mörkare med åren till mer "orange" igen)

Anmäl
2014-08-11 22:22 #20 av: Ylva-Li

#19 Ja lustigt är det faktiskt..
Tror det är olika skalor för barn och vuxna, samt män och kvinnor. Men det är säkert så att gränsen höjts. Klädstorlekarna blir också större än vad de varit. Speciellt ser man ju detta i USA. 

Hårfärgen heter henna. ;) Luktar skit rent ut sagt, men värt det. Älskar färgen! :D

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-12 10:09 #21 av: SpurtAnne

#18 av: Ylva-Li

Vad är ohälsosamt smal? Jag tycker det är lite hysteri över smala personer också. Jag har under hela mitt uppväxt fått höra att jag är smal. Det har fortsatt upp i vuxen ålder. Nu bryr jag mig inte så mycket men vem kan avgöra om jag är ohälsosamt smal förutom jag själv? Jag äter bra mat(lchf) och mår bra. Jag tränar minst 3 ggr per vecka och känner mig riktigt vältränad. Vad jag väger har väl ingen annan med att göra? Jag har aldrig haft något stört beteende eller tvångstankar kring mat, det är väl ändå det viktigaste? Oavsett om man är smal, tjock eller lagom(vad nu det är)?

Anmäl
2014-08-12 10:33 #22 av: Inkanyezi

#21 SpurtAnne:

Du får ursäkta att jag tar mig friheten att svara, men det avviker kraftigt från trådens ämne, och jag ser ditt inlägg som en provokation.

Det står helt klart att man kan vara "ohälsosamt smal", och det finns massor av belägg för detta. Anorexia nervosa kallas sjukdomen som kan göra att man svälter sig till döds, vilket faktiskt har drabbat många. Så visst finns det smalhet som ganska tydligt visar på ohälsa. 

Det är väl främst på Ätstörningar i Fokus som sådana problem diskuteras, även om det emellanåt dyker upp någon med mindre sunda önskemål om viktnedgång också här på Kolhydrater i Fokus. 

Jag förstår inte alls varför du söker försvara dina livsval i den här tråden, och om någon har orsak att fundera över det är det du. Du har inte blivit påhoppad, men bemöter med aggressivitet TS för ett ganska oskyldigt uttalande, som inte är riktat mot dig. Du har all orsak att tagga ner i den här tråden. Du har inte blivit angripen, och du har ingen orsak att hetsa upp dig över någonting som har yttrats här.

Anmäl
2014-08-12 10:50 #23 av: SpurtAnne

Var jag aggressiv? Det var inte meningen. Ber om ursäkt i sånt fall!

Att jag stör mig på att ts skriver att det är ok att vara lite(sjukligt) småtjock men att vara för(sjukligt) smal är inte ok är kanske svårt att sätta sig in i om man inte varit utsatt för det hela livet.

Anmäl
2014-08-12 11:28 #24 av: Ylva-Li

Jag menar inte riktigt så SpurtAnne. :)
Ber om ursäkt om du tog det så. 
Med ohälsosamt smal, menar jag mer ett sjukligt synsätt. Att man är smal, men fortfarande anser att man är tjock. 
Jag är väl medveten om att det finns människor som är smala normalt, som tom har svårt att gå upp i vikt. Jag har fler sådanna kompisar. Jag lider med dem. 
Kände mig lite tvungen att lägga till ohälsosamt smal, så läsare inte tror jag menar att jag förespråkar anorexia.
Med lite tjock, menar jag inte överviktig, eller fet. (Det är ok att vara det också, bah, det kommer alltid vara någon som tar illa upp. :) ) Vad jag menar är som Inkan skriver, att vi inte ska vara rädda för att ha lite kurvor, om vi nu har sådan kroppsform. Jag har som största mål att nå 80kg. Det är fortfarande tjock enligt mitt bmi. 

Du låter mer än hälsosam, tycker jag, och det är väl perfekt. Dit jag vill komma! :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-13 00:23 #25 av: Fiana

#20 Tvärt om - gränsen har alltså sänkts fast många tror då tvärt om. Du kan idag räknas som normalviktig med en vikt som då räknades som underviktig. 

Samtidigt som "folk" i snitt blivit fetare har "idealet" blivit magrare, vilket leder till att diskrepansen blivit stor. Extremerna har dragit ifrån varandra åt vardera håll. Samtidigt så tror "folk" i allmänhet att båda har ökat, vilket inte alls är sant, och då späder på det hela ännu mer. 

Har använt henna förut, tyvärr är mitt hår numera för mörkt för att få till just den nyansen jag skulle vilja ha utan att ljusa upp det först vilket det inte tål just nu. 

#23 den stora generella skillnaden är att det är få som strävar uppåt "med flit" för att bli lite (nä du kan inte lägga ihop lite och sjukligt här) fet, medan fler försöker åt andra hållet. Den andra biten är att alltför många tror att "ju smalare desto hälsosammare" vilket absolut inte är sant, det gör den första än mer tokigt speciellt som undervikt blir riktigt hälsofarligt långt innan övervikt blir det i procent eller kilon.

Däremot får alla vara precis som de är och det ska vara är ok och inget någon annan egentligen ska lägga sig i, vare sig det är vandrande skelett eller 500 kilos övervikt. Möjligen med undantaget sjukvården och att rädda liv i extremfallen. 

Att sträva för att lyckas gå upp i vikt från ofrivillig undervikt kan också i många fall vara precis lika svårt som att gå ner ofrivillig övervikt. 

Anmäl
2014-08-13 09:05 #26 av: SpurtAnne

Jag känner mig hälsosam också så det är jättebra men jag har hört vid flera tillfällen när folk undrar om jag är sjuk för att jag är så smal(!). Själv tycker jag inte alls att jag är smal. Det är inte kul att höra. Jag vet inte om de verkligen tycker att jag ser sjuk ut eller om de är avundsjuka eller nåt.

När jag sen under några månader gick upp till 66kg pga olika omständigheter och jag säger att jag tycker inte om det för jag känner hur fettet dallrar på mage och rumpa när jag går så blev min arbetskamrat(som tycker att hon är tjock) skitförbannad på mig. Hon tyckte inte att jag hade någon rätt att tycka att jag var "tjock" eftersom jag var smalare än henne. Det är ju som du säger, väldigt individuellt vad man trivs med för kropp. Den kroppen jag har nu trivs jag jättebra i. Jag skulle kunna gå upp i vikt också men inte i fett. Då skulle jag också må bra. Gå ner i fett skulle jag heller inte bry mig om utan tycka var bra. Vågen betyder inte så mycket för mig utan hur jag känner mig i kroppen är mycket viktigare. Att känna att jag har balans och stryka i kroppen.

Anmäl
2014-08-13 10:51 #27 av: Ylva-Li

#25 Ja, det har du ju rätt i! Det blir liksom bakvänt när man tänker. Bmi alltså.

#26 Ja du.. folk är säkert avundsjuka. Har du varit större förut? Tänkte om det kan spela in också i hur folk beter sig. 
Har en känsla av att folk skulle tro jag var sjuk om jag vägde 60kg. Då är det mitt ideal enligt bmi.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl
2014-08-13 19:08 #28 av: Lisabet

Bmi är ett dåligt mått. Jag har ett utmärkt värde, 22,1, men är överviktig i alla fall, eftersom jag har ett midjemått på 87 cm. Som kvinna är man fet om man har 88cm eller mer.

Jag skulle verkligen behöva gå ner ett större antal cm i midjan, av hälsoskäl, och även utseende. Pinniga ben, liten ända och bollmage är ingen större hit, faktiskt.

Anmäl
2014-08-13 23:09 #29 av: Ylva-Li

#28 Bmi kan vara en bra måttstock. Men man ska inte stirra sig blind på det. Just för att alla är olika i kropparna.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.