Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4369 ggr
Flingan_25
8/7/14, 3:30 PM

LCHF och huden

Hej alla goa🙂

Genom att äta lågkolhydratskost har jag lyckats ta mig ur min hetsätning och mitt sötsug har minskat kraftigt. Alltid varit smal och äter inte lchf för vikten. Utan började för att komma ur hetsätningen. Har insett att jag stormtrivs med lchf förutom ett problem som jag oroar mig för………………….

Jag har nämligen problem med akne på hakan. Gjorde för ett tag sedan ett test på VC och det visade på en andel förhöjda manliga könshormon. Så jag är nästan helt säker på att det hormonellt.

Nu till min fråga. Jag vet att jag kommer göra undantag  säg 1 gång per månad (ganska rejält, typ mjölkchoklad) känner att jag inte vill avstå helt från det. Hur tror ni detta påverkar hormonbalansen?

Tror ni att jag skapar mer hormonobalans genom att leva såhär?

Sen undrar jag också vad ni har för erfarenheter av LCHF och akne?

Skippar helt mjölkprodukter utom ost då och då, äter ekologiskt, sparsamt med kött, mycket lax, makrill, kyckling, steker i  kokosolja eller riktigt smör.  Lägger till lite beanässås eller majonäs. Ovanjordsgrönsaker, avokado, nötter och bär ibland.

Vänliga hälsningar Ulrika

Annons:
bluegoose
8/7/14, 3:50 PM
#1

Hej och vad roligt att du mår bra på LCHF! Jag är ingen expert på akne i sig, men många rapporterar om hudförbättringar och bättre hormonbalans överlag när de äter LCHF.

Tyvärr finns det också personer som rapporterar om mer akne under en övergångsperiod, förmodligen på grund av hormonomställningar - så i värsta fall kan du få se en försämring innan det blir en förbättring.

Alla undantag påverkar så klart, men det är svårt att sia om hur det blir för just dig. Du måste nog helt enkelt prova dig fram och se vad som händer…

SpurtAnne
8/8/14, 8:56 AM
#2

En av de större fördelarna med lchf är ju just att det skapar hormonbalans.

Du kan ha metabolt syndrom och ändå inte vara överviktig.

Jarunka
8/8/14, 10:48 AM
#3

Försök med KS ( Kollodialt silver) både invärtes och utv.  Det kommer att döda bakterier och ev virus som förorsakar dina problem.

OlgaMaria
8/8/14, 2:06 PM
#4

Hej!

Zink - kopparbalansen är väldigt avgörande för hormonsystemet. Obalanser mellan zink och koppar ger ofta akne, både om man har för mycket koppar eller zink. Zink leder till ökad produktion av testosteron så jag misstänker att du har förhöjda zinkvärden. Testa att köpa ett tillskott med koppar på hälsokosten. 

Jag fick massor med finnar en period då jag tog zinktillskott. Så småningom kom jag på att jag skulle ta koppar istället och då försvann alla finnar och huden blev perfekt på bara några dagar. Nu tar jag koppartillskott lite av och till, behövs nog inte för jämnan. 

Vill du kolla hur dina värden ser ut rekommenderar jag frekvensanalys. (Kolla frekvensanalys.se)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ylva-Li
8/9/14, 12:49 PM
#5

När du skriver att du enligt tester har förhöjt manligt hormon, har läkarna då pratat om pco-s? 
Det är en hormonell sjukdom/syndrom, som många kvinnor lider av. Oftast i tystnad. 
Jag har en mild form av pco. Inga stora höjningar av testosteron, men jag har andra symptom. Som t.ex svårt att gå ner i vikt. (Ett väldigt vanligt problem med detta. Dock inte alla. Det finns normalviktiga också.)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Flingan_25
8/9/14, 5:29 PM
#6

Tack för alla tips:):) men ingen som tror att jag skapar hormonobalans genom att 1 gång i månaden avvika från lchf??

Ingen som upplever att ni får finnar av något speciellt? typ ost.. älskar ost) :-)

nötter?

mvh

Annons:
Flingan_25
8/9/14, 5:31 PM
#7

Ylva Li. Jag har inte pco, alltså inga blåsor på äggstockarna,, men jag har ju nästan alla symtom. dock är ej övervikten. Men det finns ju inget att göra åt det vad jag vet. Mvh Ulrika

SpurtAnne
8/11/14, 7:12 AM
#8

#6 av: Flingan_25      

Jag får finnar direkt om jag äter lite för mycket kolhydrater oavsett källa.

Ylva-Li
8/11/14, 10:39 AM
#9

#7 Hm, förstår. Underligt att du ändock har förhöjt testosteron.
Jag tror inte du rubbar hormonerna om du äter kolhydrater en gång i månaden. Jag har ätit glass nu när vi var i Tyskland. Det enda som hände mig var att jag totalkrashade.. mådde jävulskt dåligt. Trött, håglös, illamående. Alltså så trött att jag knappt orkade gå.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

smurfis
8/19/14, 10:25 PM
#10

Jag har PCOS och med LCHF har jag för första gången i mitt liv fått regelbunden mens. Jag upplever också att min hud är i bättre skick än när jag äter kolhydrater, skräpmat, socker m.m.

En period testade jag vitaminer som också funkade ganska bra på mig. Pantoten + zink.

Jag tror inte det spelar så stor roll om du fuskar en gång i månaden. Jag har fuskat ibland en gång varje helg men ändå haft min regelbundna mens kvar så jag tror det är mer det vardagliga som spelar roll.

För mig har inte viktminskning i sig räckt tidigare. Så jag är helt övertygad om att det är kostens förtjänst.

Och ja - man kan må riktigt dåligt vid fusk! Nästan så man känner sig sjuk! För mig är det ganska bra för det gör att jag då håller mig ifrån det på ett annat sätt…. men lite tråkigt också att man blir mer begränsad.

Upp till toppen
Annons: