Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 10890 ggr
Tripod
2014-08-02 19:35

LCHF-wok

Jag bor i en husvagn när jag jobbar i Norge. Nu har jag hittat en wok-panna under en bänk i vagnen.

Om jag inte missminner mig sades det när wokarna kom för ett antal decennier sedan att de var så bra för att det inte behövs så mycket fett i dem. Det argumentet är ju liksom lite förlegat, i alla fall för min del. Men jag tycker att det kan ju knappast bli sämre för att jag är betydligt mer generös med fettet än vad tillverkaren tänkt sig.

Har någon erfarenhet av LCHF-matlagning i wok?  Något att tänka på? Goda idéer till wokrätter?

Annons:
bluegoose
2014-08-02 19:48
#1

Wok fungerar perfekt för lchf. Bara att steka tunna strimlor av kött eller fisk och grönsaker och sedan skippa tillbehör som ris eller nudlar. 😃

Jag brukar steka i kokosolja och eventuellt krydda på lite med sesamolja vid serveringen (sesamolja tål inte värme så bra, så den bör inte användas i själva stekningen).

Vissa wok-recept innehåller redning med maizena och liknande - det är bara att hoppa över. Annars är det väl bara att krydda med det man gillar…

smurfis
2014-08-02 23:52
#2

Länge sen jag använde min wok, men den går ju att använda på samma sätt som en stekpanna. Det är nog bara att slänga i det mesta du känner för och tillsätta extra fett då förstås. En del vill ju ha det lite mer såsigt men jag tycker det blir ok bara med lite soja. Annars är ju kokosmjölk ett alternativ om man vill göra lite mer thai.

Rhiandell
2014-08-10 14:11
#3

Jag gör gärna LCHF-wok. Strimlad kål av någon typ är bra för att få volym. Broccoli är en av de bästa grönsakerna att woka. Gör jag "plain" wok brukar jag smälta ner lite smör på slutet för smaken och fettet (obs att man inte kan woka i smör, det tål inte så hög värme). 

För gräddighet avänder jag kokos-grädde, en tjockare variant av kokosmjölk.
Ett tips är att undvika det traditionella wok-köttet och satsa på fetare typer, karré t.ex. Jag slänger ofta i nötter också, cashew är en klassiker men även jordnötter eller mandlar går bra, man kan ta dem som de är eller hacka dem.
Att knäcka ner ett ägg i slutet och röra runt är också ett bra sätt att öka fett- och proteininnehållet.

Min grundwok kan se ut så här ungefär:
Vitkål
Fläskkarré
Morötter
Paprika
Zuccini
Bambuskott
Broccoli
Cashewnötter
Ägg
Smör

Strimla allt tunt, hetta upp olja i pannan, släng i köttet först, lägg till morötterna när det fått lite färg, om du har färsk broccoli addera den också tidigt. Lägg i resterande grönsaker efter hårdhet, mjukast sist. Krydda efter behag (t.ex. chili, paprikapulver, ingefära)
När det är i stort sett färdigt, knäck i ett ägg, rör så att det koagulerar i strimlor. En generös klick smör som får smälta. Strö över nötter mot slutet eller vid bordet.

Man får så klart välja grönsaker utifrån hur kolhydratskänslig man är, alla fixar ju inte morötter t.ex.

LaRose
2014-08-10 14:52
#4

Tack för ett suveränt tips, Rhiandell!

Fiana
2014-08-11 21:16
#5

En variant som blir väldigt god men kanske är lite som att häda att nämna i närheten av någon som är seriös med "riktigt"  wookande.

Wooka strimlad kyckling och broccoli (eller man kan göra det än bättre och ha lite lägre temperatur och köra med smör för bättre fettkvalitet än olja om man inte vill använda kokosolja) - ok vi kan förenkla det till: Tillaga strimlad kyckling och broccoli i wooken på valfritt sätt tills det är nästan färdigt, krydda med salt och peppar. Stänk över ganska rejält med sojasås (riktig fermenterad helst) och rör om. Sen här kommer det som kanske mest är att häda - häll över vispgrädde och låt koka in lätt.

Enkelt och hur gott som helst. Lagas enkelt i wook även om det kanske inte är så särdeles autentiskt.

Veda
2014-08-12 12:05
#6

Jag lagar mycket i min wokgryta. Köttfärssås, alla typer av grytor etc passar jättebra.

Annons:
Rhiandell
2014-08-19 00:18
#7

LaRose: Tack för uppskattningen! :-)

LaRose
2014-08-19 23:07
#8

Tack för tack! Jag har lagat wok flera gånger nu, inspirerad av dig. Hade inte wokat på länge. Ibland tänker man liksom inte själv, fast det är enkla saker.

Upp till toppen
Annons: