Annons:
Etikettövrigt
Läst 2616 ggr
jiim
2014-07-23 22:45

Min lycka!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill uttrycka min eufori och glädje!

Idag åt jag årets första glass. Gjorde egen på grädde, ägg och vaniljpulver. Gjorde även egen chokladsås på grädde och kakao. Detta serverades med färska lokalodlade hallon och hackade paranötter :)

Gud så gott med glass. Mycket genuin vaniljsmak. Var ett helt år sedan jag åt glass, och detta smakade mycket godare än sockerfylld glass från kiosken. Bjöd mina föräldrar också som inte äter LCHF-kost, till och med de tyckte det var godare än köpe-glass.

Kommer drömma gräddiga drömmar om denna länge nu :) Ett hett tips i sommarvärmen!

Annons:
Lilltilda
2014-07-24 09:59
#1

Glassmaskinen är många lchf:ares bästa vän den här tiden på året! Hemmagjord glass i alla smaker är grymt gott. Testa  smaksätta med kung markattas lakritspulver om du gillar lakritsglass! Supergott med lakritsglass ihop med hallon och lite hackade nötter. 
Blåbär-vaniljglass gör jag också ofta.  Finriven mörk choklad i vaniljglassmeten är inte heller en dum smaksättning. Obs tillsätts när glassmaskinen gått  en stund annars sjunker flagorna till botten!

~God loves you, and I´m trying! ~

jiim
2014-07-24 10:24
#2

Jag fick rota fram glassmaskien I mina föräldras hus, glad att jag hittade den! Har noterat lakritspulver vid baksakerna. Lakrits och hallon gifter ju sig fint.

Det där med mörk choklad var ett jättebra tips! Jag är mest svag för vaniljglass, och det passar nog bäst med chokladen I den. Det behövs ju inte många bitar choklad för att det ska bli lagom mycket hackad chocklad, man kan ju ta den mörkaste man hittar tex 90% så blir det hyfsat restriktivt.

Nästa batch blir något av ovanstående :) synd man inte kan käka det varje dag haha.

Så jäkla synd att man aldrig kan få tag på sockerfri glass när man är på stan, stranden eller andra ställen. :(

Lilltilda
2014-07-24 10:55
#3

#2 Hur petig är du gällande tillsatser? Alvestaglass har en steviasötad glass i 450 ml plastförpackning som många lchf;are brukar köpa. Låg kolhydratshalt i varianterna med choklad och vanilj. Glassen finns inte alltid att tillgå i butikerna här uppe i norr men ibland hittar jag den.  En sked, god aptit (eller vara beredd att slänga det du inte orkar) och poff så kan du äta glass på stan med. MEN alvestaglassen är låååångt ifrån så god som den hemmagjorda. Vattnig och smaklös och rätt så dyr, dock kall och läskande . På stan köper jag hellre en flaska mineralvatten eller om koffeinbehovet är stort, en burk Celsius energidryck.

~God loves you, and I´m trying! ~

jiim
2014-07-24 11:39
#4

Är petig med tillsatser om det finns alternativ som är bättre. Med glass till exempel hade jag kunnat göra undantag då man inte äter det varje dag :p Har letat efter Alvesta glass sockerfri, men hittar alltid bara den som är "utan tillsatt socker". Har ej smakat och vill inte. Smakar gärna den helt sockerfria, men har inga höga förväntningar… kanske vet någon var man hittar Alvestas sockerfria i Lund?

odjuren
2014-07-24 22:19
#5

Jag vill oxå ha glassmaskin!!! Måste fråga kollegan om jag får låna hennes!

//Odjuren

www.odjuren.com

Loria
2014-07-26 08:55
#6

Funkar glassmaskinen när det är så varmt ute? Jag har inte vågat dra i gång min för tänker att den inte kommer hinna kyla glassmeten innan den tinar av den yttre värmen?

Annons:
jiim
2014-07-26 13:23
#7

#6, det bör ju bero på om du har 20 grader eller 30 grader inomhus :) där jag gjorde den var väl inomhustemperaturen på ca 21 grader.

JMW
2014-07-27 09:12
#8

 Klart den funkar. Nu vet jag inte vad du, Loria, har för maskin men jag har en med ett kylblock i och det funkar alldeles utmärkt. Så fort smälter det inte. Jag har väl haft ca 25-26 grader i köket när det varit som varmast.

Anders-S
2014-07-27 23:02
#9

Frys småbitar eller stavar av vattenmelon

Upp till toppen
Annons: