Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt

Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

Barn allergi, nötter i tidig ålder.

2014-07-22 19:07 #0 av: skumrullen

Hallå,

Har ett litet sidprojekt åt en familj som har en liten pojke på snart 3 år.

Denna pojke är allergisk mot ägg, mjölk, soja och (nötter). Han är i och med detta undernärd pga, barn och grönsaker går ju inte direkt ihop vilket får mamman att hänvisa till spannmål istället. Detta äter sonen utan problem såklart, men har ingen större apptit och mamman är inte så förtjust i det, köttet som serveras är såklart väldigt fint kött vissa dagar och lite sämre köpt (korv/hamburgare) andra. När det kommer till "smör/mejerier" är det Carlhamn mejeri - mjölkfritt som får stå för den delen.  

Nötter undrar jag över hur det blir till småbarn, bygger man upp en allergi mot det i tidig ålder eller är det genom medfödda gener? Detta skulle isåfall vara ett mycket bra hjälpmedel läs byggsten, men mamman är orolig att han blir nötallergiker ut i fall hon ger honom det (inte jordnötter och cashew såklart) för tidigt.

Jag är mycket intresserad av kost men det mesta jag hittar på denna och andra sidor är bara om/för vuxna. 

En läkare har sagt att denna pojk är undernärd "vilket jag inte tror är uppdaterad om low-carb svängen"  men i och med allergierna så blir det klurigt.

Hur är eran syn/kunskap. Vad tycker ni jag borde framföra till familjen hur dom skulle kunna förbättra kosten ?  Sonen har ju inga problem med utslag/uppblåst/magknip just nu… 

(google är min vän bla bla bla..)

Anmäl
2014-07-22 19:16 #1 av: Thiah

Varför funkar inte grönsaker och barn undrar jag bara?  Jag älskade mer grönsaker som liten än som vuxen. 

Angående nötter så kan en treåring nötter så länge han inte uppvisar allergi när han smakar dem. Det kommer inte utvecklas en allergi för att han nu äter nötter. Han är endå en ganska stor pojke. 

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2014-07-22 23:29 #2 av: Suzanne56

Vad gäller nötallergi så kan den definitivt utvecklas över tid. Som liten så upptäcktes det tidigt att jag inte tålde paranötter (över 50 år sen) , men alla andra gick bra ända tills jag en dag satte tänderna i en Marabou Schweizernöt så där 10 år senare, och vips så tålde jag inte hasselnötter heller!

Anmäl
2014-07-23 08:30 #3 av: spirit

Varför är han undernärd? Vad är definitionen på "undernäring?  

Normalt brukar man hävda att om han har mer än två kanaler lägre kroppsvikt än längd på BVC-kurvan bör det utredas av barnläkare. Har han tappat mer än en halv kanalbredd på längden på BVC-kurvan det senaste året bör det utredas av barnläkare.

Får han inte mat? Det vill säga kött. fisk och animaliskt fett. 

Låt bli spannmål. Helt. Nötter är inte heller nödvändiga.  

Kolhydrater från potatis och andra rot- och grönsaker duger bra om han vill ha det.

Låt honom testa ghee som smörgåspålägg,, det brukar funka hos de flesta mjölkproteinallergiker. (Ghee är smält smör där man sedan häller av och använder det klarnade fettet (kylt igen) och häller bort (eller ger hunden) den  grumliga resten med mjölkproteiner.

Annars duger den inhemska kosten beskriven redan 1732 av Carl von Linné i hans bok om den lappländska resan, det vill säga kött. fisk och animaliskt fett. 

Eftersom barn i alla tider har ätit samma mat som föräldrarna så bör nog föräldrarna gå över till en bra LCHF-kost à la Linné.

Anmäl
2014-07-23 08:43 #4 av: Cina-y

LCHF ingenjören är allergisk mot bla ägg och var överviktig som ung/liten pga alla kolhydrater. Hon har gått ner i vikt med LCHF och kan ge tips om vad man kan äta. Kolla henne på nätet!

Anmäl
2014-07-23 12:45 #5 av: Halvdansken

"Denna pojke är allergisk mot ägg, mjölk, soja och (nötter). Han är i och med detta undernärd"
Varför blir man undernärd bara för att man inte kan äta ägg, mjölk, soja och nötter?

"köttet som serveras är såklart väldigt fint kött vissa dagar och lite sämre köpt (korv/hamburgare) andra."
Serveras var?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2014-07-27 19:24 #6 av: smurfis

Förstår inte heller riktigt varför han ska behöva vara undernärd pga dessa allergier? Finns väl mycket annat han kan äta? Och grönsaker finns det ju massor av. Varför skulle det inte gå bra?

Anmäl
2014-07-27 19:33 #7 av: Torparmor

Det gäller att tänka som ett barn, mat finns inte bara på tallriken. Många barn gillar att äta med händerna. Råa hela små morötter, gurka i stavar, sockerärter,  körsbärstomater, små broccolibitar brukar de flesta små gilla.

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.