Hallå,
Har ett litet sidprojekt åt en familj som har en liten pojke på snart 3 år.
Denna pojke är allergisk mot ägg, mjölk, soja och (nötter). Han är i och med detta undernärd pga, barn och grönsaker går ju inte direkt ihop vilket får mamman att hänvisa till spannmål istället. Detta äter sonen utan problem såklart, men har ingen större apptit och mamman är inte så förtjust i det, köttet som serveras är såklart väldigt fint kött vissa dagar och lite sämre köpt (korv/hamburgare) andra. När det kommer till "smör/mejerier" är det Carlhamn mejeri - mjölkfritt som får stå för den delen.
Nötter undrar jag över hur det blir till småbarn, bygger man upp en allergi mot det i tidig ålder eller är det genom medfödda gener? Detta skulle isåfall vara ett mycket bra hjälpmedel läs byggsten, men mamman är orolig att han blir nötallergiker ut i fall hon ger honom det (inte jordnötter och cashew såklart) för tidigt.
Jag är mycket intresserad av kost men det mesta jag hittar på denna och andra sidor är bara om/för vuxna.
En läkare har sagt att denna pojk är undernärd "vilket jag inte tror är uppdaterad om low-carb svängen" men i och med allergierna så blir det klurigt.
Hur är eran syn/kunskap. Vad tycker ni jag borde framföra till familjen hur dom skulle kunna förbättra kosten ? Sonen har ju inga problem med utslag/uppblåst/magknip just nu…
(google är min vän bla bla bla..)