Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 3371 ggr
annamanna
2014-07-20 11:27

Yogi te Chai sweet

Jag är otroligt förtjust i Chai sweet te. Kryddig och smakrik. Min undran är om jag törs lita på att den är sockerfri! Läser man ingredienserna så står det :

Chai Sweet

Aromatisk, söt och kryddig. Detta utsökta, koffeinfria Chaite kombinerar sötman från anis, lakrits och fänkål med den tydliga, jordiga smaken av kanel, ingefära och nejlika.

Innehåll: anisfrö*, fänkål*, lakritisrot*, kardemumma*, svartpeppar*, kanel*, ingefära*, kryddnejlika*.

Vad säger ni?

Annons:
tlover
2014-07-20 11:33
#1

När jag gör örtte på fänkål el anis brukar jag själv inte behöva söta, lakritsrot är också sött i sig själv och både kardemumma och kanel kan ge illusionen av extra sötma (eftersom det oftast används i söta bakverk).

Är du fortfarande osäker kan du ju kontakta dom som säljer örteet eller företaget som gör det.

l'm back

[Yllhilda]
2014-07-20 11:37
#2

Jag säger som tlover. Jag tror inte det är för bra för att vara sant. 🙂

Mooniq
2014-07-20 12:17
#3

jag har även hackad lakritsrot och den innehåller rätt mycket kolhydrater men ser man till vikten man använder i en tekopp så är det väldigt lite. Lakrits, fänkål och anis är lite söta i sig själv.. 

jag har beställt fänkålsfrön på borgeby kryddgård då dessa oxå är vattendrivande och gör te/ iste . blir jättegod dryck och min kropp samlar inte heller extravatten längre.. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

annamanna
2014-07-20 12:26
#4

Förutom att just detta te är så gott är det vätskedrivande vilket jag uppskattar också. Jag binder lätt vätska och känner mig då som "barbamamma".  Jag ska testa att göra eget te på fänkålsfrön också.

crikarlshamn
2014-07-20 12:57
#5

För kuriosa, kontemporär och historik definition om detta ört te samt inspiration:

http://en.wikipedia.org/wiki/Masala_chai

Masala Chai.JPG

annamanna
2014-07-20 14:13
#6

#5 Tack, väldigt intressant läsning på Wikipedia.

Annons:
tlover
2014-07-20 14:14
#7

#5 Jo väldigt dåligt namn på ett örtte att det heter chai 😃(för er som inte orkar läsa länken så är chai hindi för te, så ber man om chaite så ber man om te te 😉

och för er som inte vet det så är te och örtte olika också, te kommer från camellia sinensis "tebusken" vilket inte det i #0 gör)

Mer korrekt skulle nog vara Masala tisal el liknande

l'm back

Upp till toppen
Annons: