Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4821 ggr
taggigarosen
2014-07-17 14:06

hur ska ghee lukta och smaka?

Ska ghee lukta som en gammal ostkant som stått i solen för länge? Och hur ska den smaka? Burken är nyinköpt och ekologisk och står i min kyl. Jag öppnade den precis. Den luktar typ som ostbågar eller ostriskakor fast mycket starkare/saltare fast den smakade inget fast jag vågade bara smaka en liiten gnutta så jag vet inte riktigt.

På burken står: PUKKA organic ghee ekologisk

Annons:
Zepp
2014-07-17 18:49
#1

Jupp.. luktar ostskalk.. och smakar lite syrligt nötaktigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-07-18 00:45
#2

Jag tycker inte alls det luktar så som ni beskriver. Låter som om den är härsken, tycker jag. Fast jag har aldrig köpt, bara gjort egen. Min både luktar och smakar nötigt och smörigt.

Anders-S
2014-07-18 08:40
#3

Provade Arla:s från fabriken i Götene för några år sedan. 

http://arlafoodservice.se/produkter/Smor--Matfett/Svenskt-Smor-fran-Arla/Svenskt-Smor-fran-Arla-Osaltat-Koncentrerat-fetthalt-100_1800_g/

Den luktade bränd gummislang. Gick bara att använda till stark curry.

AnnaMariaK
2014-07-18 15:14
#4

Ghee är lätt att göra hemma i köket. Jag lägger 1 kg osaltat smör i en tjockbottnad kastrull och sätter på lågvärme, t ex 3 på 12-gradig skala. Efter 40 minuter har fettet lagt sig som ett skikt ovanpå vätskan. Försiktigt (så inte vätskan följer med) häller jag upp ghee i en porslinsburk (en ren glasburk duger också bra). Smörvätskan som blir kvar använder jag i matlagning.

fiskenihavet
2019-05-13 13:08
#5

Den jag har är köpt. Den luktar inte smör, som den gheen jag lagar själv gör, det luktar liksom lite "skumt". Köpte en i märket "markatta" en gång och den luktade lika konstigt. Luktar all köpt ghee konstigt? Hur vet jag om den har härsknat?

hemul
2019-05-13 14:06
#6

Allt från Kung Markatta smakar blä! Fattar inte vad de gör med grejerna. Vi är flera som konstaterat det.

Hur som låter det skumt att färdigköpt ghee luktar och smakar som ni beskriver det. Inte nåt jag skulle vilja äta.

Annons:
fiskenihavet
2019-05-13 14:49
#7

Hmm. Konstigt. Så då är det kanske inte härsket oavsett då?

Margareta
2019-05-23 00:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag gör också själv fast på vanligt saltat EKO smör

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
2019-05-23 07:21
#9

#9 hittar inte eko smör här, det är därför jag inte gör det själv men köper. Många bryr seg inte om det är eko eller inte, men det gör jag. Konstigt nog smakar och luktar det så väldigt annorlunda, några köpe-produkter. Några märken "ska" visst det, men då är det jättesvårt att veta om produkten är härsket eller inte.

Zepp
2019-06-04 22:45
#10

Fisken, du fär förlåta mig om jag har förutfattade meningar.. men om jag begriper det minsta såå är i princip merparten av Norskt smör ekologiskt/snudd på iallafall.

Dvs ni har väldans få storjordbruk… ofast en massa småjordbruk som inte bryr som att certifierar sig som ekologiska.. eventuellt ger de lite soyabönor till korna för extra produktion.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: